שתף קטע נבחר

בנק ישראל: להגביר הפיקוח על המוסדיים

הדו"ח השנתי של הבנק מדגיש את הסכנה שבתופעת ניגודי העניינים שהתגלו בעיקר בין המשקיעים המוסדיים למתווכים הפיננסים שביצעו עבורם את המכירה והקניה של ניירות הערך. זאת, כיוון ששיקולי התמריצים מהם נהנו המתווכים שפעלו במסגרת בתי ההשקעות לא עלו בקנה אחד עם טובת החוסכים

בנק ישראל קורא להדק את הפיקוח על שוק ההון בכלל ועל המשקיעים המוסדיים (קופות הגמל, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח), הפועלים לאחר רפורמה בכר, בעקבות הכשלים שנחשפו בעקבות המשבר הפיננסי בתחום האשראי החוץ בנקאי בהנפקת האג"ח הקונצרניות.

 

 

הדו"ח השנתי של הבנק ל-2008, שפורסם היום (א'), מדגיש את הסכנה שבתופעת ניגודי העניינים אשר התחדדה בשוק זה, בהתנהלות המוסדות הפיננסיים. ניגודי העניינים התגלו בעיקר בין המשקיעים המוסדיים למתווכים הפיננסים שביצעו עבורם את המכירה והקניה של ניירות הערך בבורסה.

 

זאת, כיוון ששיקולי התמריצים מהם נהנו המתווכים שפעלו במסגרת בתי ההשקעות לא עלו בקנה אחד עם טובת ציבור החוסכים בקופות הגמל, קרנות הפנסיה וההשתלמות.

 

הדו"ח מציין, כי המשבר הפריך את ההנחה, שהגברת התחרות בשוק ההון, בעקבות רפורמת בכר, תצליח למנוע את ניגודי העניינים באמצעות הפעלת משמעת שוק חזקה. "כוחות השוק אינם יכולים להבטיח את תפקודו התקין ואת יציבותו של שוק ההון, כפי שמעידות התפתחותו המהירה של שוק האשראי החוץ בנקאי וחשיפתו המוגברת לענפי הנדל"ן והבנייה. לשם כך דרושה התערבות של רשויות הפיקוח", קובע הדו"ח.

 

הדו"ח ממליץ על הידוק הפיקוח והרגולציה מצד רשויות הפיקוח ומעקב רצוף אחד מילוי התקנות למניעת ניגודי עניינים והפצת מידע כלכלי מדויק שיאיר את עיני המשקיעים.

 

מידע לציבור בשקיפות מלאה

הדו"ח מדגיש את הצורך להגביר את הפיקוח על חברות ביטוח, לאחר שהפכו לגורם דומיננטי לשוק ההון בעקבות רפורמת בכר, כמי שנותנות אשראי ובעת ובעונה אחת מנהלות חלק ניכר מחסכונות הציבור. הדו"ח קורא להעמיק את המעקב אחר ההתפתחויות בתיקי המשקיעים המוסדיים, בדרישת דיווחים מדויקים ומפורטים של התנהלות המתווכים הפיננסיים.

 

ההמלצה להגביר את הפצת המידע החיוני לציבור נועדה לספק חומר להערכה נכונה של טיב ההשקעות.

 

הדו"ח גם קורא לשפר את מערך ניהול הסיכונים של המשקיעים המוסדיים, כדי שיוכלו להתמודד בצורה טובה יותר עם סיכוני השוק במקרים של מצוקת נזילות בשווקים. הדו"ח מציין, כי המלצות אלה מבוססות על ניתוח גורמי המשבר העולמי שערכו גם גופים בינלאומיים בעקבות ההתפתחויות בשוק האשראי החוץ-בנקאי, בשל היעדר תשתית להערכה וגילוי הסיכונים וכן בשל היעדר תשתית לפיקוח, שימנע הנפקה של ניירות ערך מורכבים ומתוחכמים ללא מתן אפשרות להעריך את מידת הסיכון הכרוך בהשקעה בהם.

 

בנק ישראל תובע שהפצת המידע לציבור תינתן בשקיפות מלאה של טיב ההשקעות, בלשון שמובנת לא רק למומחים לגבי הסיכונים הכרוכים בהשקעות.

 

הדו"ח מתייחס גם להיעדרה של רשות פיקוח אחידה בישראל, וקורא להגביר את התיאום בין רשויות הפיקוח הנפרדות (של האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות ערך) ולשכלל את העברת המידע ביניהם. בנוסף, רשויות הפיקוח נקראות לבחון איזו התאמה יש לבצע במבנה הרשויות. הדו"ח מציין, כי המשבר התגלה במלוא חריפותו דווקא במדינות שבהן הופעלה רשות פיקוח אחידה.

 

בנוסף, קורא הדו"ח למקד את התערבות הממשלה בשוק העבודה בתקופת המיתון - במזעור הפגיעה בביקוש לעובדים ובהשקעות בהון האנושי. זאת באמצעות פיתוח ההכשרה המקצועית סביב צמצום העסקת העובדים הזרים ומתן עידוד לשכלול הטכנולוגיות לענפי התעשייה והשירותים המסורתיים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
דו"ח בנק ישראל
צילום: גיל יוחנן
מומלצים