שתף קטע נבחר

זכר קורבנות השואה - בצל שנאת יהודים מודרנית

בעוד נאום השנאה של נשיא איראן אמש עדיין מהדהד - עשרות טקסי זיכרון יתקיימו היום וב-10:00 תישמע צפירת דומייה בת שתי דקות. משרד החוץ על הנאום בוועידת האו"ם: "סמלי ומצער הוא, שאירוע זה מתרחש ערב יום הזיכרון לשואה"

ישראל מרכינה ראשה וזוכרת את ששת המיליונים שנספו במכונת ההשמדה הנאצית במאה הקודמת - בצל ההסתה והשנאה המופנים כלפיה גם היום. נאומו אמש של נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נג'אד, שהיה רווי שנאה, יהדהד היום (ג') בעשרות טקסים ברחבי הארץ לציון יום השואה.

 

יום הזיכרון לשואה ולגבורה - תמונת מצב:

 

כמדי שנה, ב-10:00 תישמע צפירת דומייה בת שתי דקות. מיד לאחריה יתחיל הטקס המרכזי במוסד "יד ושם" בירושלים, בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה, ובכירים רבים נוספים. לצידם יישבו ב"כיכר גטו ורשה" גם נציגים של ארגוני ניצולי השואה והלוחמים, ותלמידים מרחבי הארץ.

 

בטרקלין "שאגאל" שבמשכן הכנסת יתחיל ב-11:00 ארוע "לכל איש יש שם", שבו יציינו את שמותיהם של הנספים במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת. זו השנה ה-20 שחברי הכנסת מקריאים את שמות הנרצחים בשואה.

 

ב-17:30 תיערך עצרת תנועות הנוער ביד ושם, במעמד שר החינוך, גדעון סער. באותה שעה ייחשף בבית לוחמי הגטאות החלק האבוד של ארכיון גטו ורשה. ב-19:00 יתחיל סמוך למוזיאון שבמקום הטקס הנועל את אירועי יום הזיכרון, בהשתתפות שר הביטחון, אהוד ברק.

 

השנה, בעיתוי מצמרר ונוקב, קיבלה ישראל תזכורת נוספת לאיום השנאה המופנה כלפיה. בנאומו הסוער בוועידת האו"ם למאבק בגזענות בז'נבה, טען נשיא איראן כי "בתואנה של סבל היהודים לפני 60 שנה הקימו את המדינה שמנהלת את המשטר הכי אכזרי וגזעני".

 

המחאות לדברים הגיעו מיידית, כאשר נציגים של 23 מדינות עזבו את האולם

במחאה. מחאה קולנית השמיעו גם שתי קבוצות של סטודנטים יהודים שהיו בקהל. מחלקת המדינה של ארה"ב פרסמה גינוי לדברים, אך הודיעה כי בכוונת המעצמה "לנהל דיאלוג ישיר בכמה נושאים" מול איראן.

 

נשיא המדינה פרס התייחס אמש לנאום אחמדי-נג'אד, שעות לאחר שהתקיים: "הנאציזם הובס, אבל האנטישמיות עדיין נושמת. הגזים התנדפו, הרעלים נותרו. הוועידה בז'נבה היא השלמה עם הגזענות, לא מלחמה בה. והדובר הראשי בה אחמדי-נג'אד, הקורא להכחיד את ישראל ומכחיש את השואה - בושה וחרפה".


"יד ושם", אמש (צילום: גיל יוחנן)

 

גם ראש הממשלה נתניהו הקדיש חלקים נרחבים מנאומו לשנאה שמרימה ראשה, ומחה על התעלמות העולם התרבותי מכוונות "למחוק את מדינת היהודים מעל פני האדמה". הוא פנה לנשיא השוויצי, שנפגש עם עמיתו האיראני ותהה: "כיצד אתה כראש מדינה נאורה יכול להיפגש עם מי שמכחיש את השואה, או מי שמייחל לשואה נוספת?".

 

"סדר היום נחטף והוסט לתקיפת ישראל"

במשרד החוץ הגיבו גם כן על נאומו של נשיא איראן ואמרו כי "דברי ההסתה הפרועים והגזענות המחפירה, כפי שהתגלו כבר בשעותיה הראשונות של הוועידה, מהווים עדות ברורה, למי שעוד נזקק לכך, שסדר היום של הוועידה נחטף והוסט מעיסוק אמיתי ונחוץ בנושא גזענות - לתקיפת ישראל".

 

עוד האשימו במשרד החוץ: "מארגני האירוע אפשרו למכחיש שואה, הנוקט

במדיניות של רדיפת המיעוטים בארצו, לפתוח את הוועידה. נאום של אישיות כזו עומד בסתירה להצהרות על תרומת הוועידה למאבק בגזענות. אך סמלי ומצער הוא, שאירוע זה מתרחש ערב יום הזיכרון לשואה".

 

הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, אמר בטקס בתל יצחק כי "גם היום עודנו ניצבים מול גורמים שונים המבקשים לקום עלינו ולכלותנו, שונאים, מכחישי שואה ומנהיגים שונים הקוראים בגלוי להשמדתנו". לדבריו הוא צירף איום מרומז כשהוסיף כי על האויב לדעת כי "עם ישראל חי וקיים, יעמוד נחוש מול כל עימות, ויהיה נכון להתמודד גם עם האיומים הרחוקים והמורכבים ביותר, ולהכריעם".

 

הרוח האנטישמית הורגשה גם במקומות לא מעטים ברחבי העולם, שם החלו בציון יום השואה כבר בתחילת השבוע. כמה אירועים באירופה לוו בתגובות אנטישמיות מצד תושבים מקומיים.

 

בהכנת הידיעה השתתפו רונן מדזיני, רוני סופר וחנן גרינברג
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרס. הגזים התנדפו, הרעלים נותרו
צילום: גיל יוחנן
נתניהו. זעם על שוויץ
צילום: גיל יוחנן
אחמדי נג'אד. מופע שנאה
צילום: רויטרס
מומלצים