שתף קטע נבחר

אובמה: מצפה למחוות בסכסוך הישראלי-פלסטיני

הנשיא האמריקני משנה את הטון: בפגישה בבית הלבן עם מלך ירדן, הבהיר אובמה את ציפיות הממשל בנוגע לתהליך השלום ואמר: "אנחנו לא יכולים לדבר בלי סוף. צריך לנקוט פעולות". על איראן: נמשיך בדיפלומטיה, לא נסיר אופציות

אחרי ההצהרות, האמריקנים מצפים למעשים בשטח. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נועד אחר הצהריים (יום ג') עם מלך ירדן, עבדאללה. בפגישה שהתקיימה בבית הלבן אמר הנשיא האמריקני כי הוא מצפה למחוות של רצון טוב מצד הצדדים בסכסוך הישראלי-פלסטיני בשבועות הקרובים.

 

"חשוב להכיר בכך שיש לישראל ממשלה חדשה וזהו תהליך מסובך להרכיב ממשלה. עליהם לקבוע את מדיניותם", אמר הנשיא אובמה,

 אבל הבהיר: "אנחנו לא יכולים לדבר בלי סוף. בסופו של דבר צריך לנקוט פעולות כדי שאנשים בשטח יראו תוצאות. אנחנו מצפים לכך בחודשים הקרובים".

 

הנשיא האמריקני שב ואמר כי הוא תומך בפתרון של שתי מדינות לשני עמים: "יש ישראלים רבים שמאמינים בפתרון של שתי מדינות. לצערי, בישראל ובקרב הפלסטינים אנחנו רואים ציניות לגבי התהליך". אובמה הבהיר שבכוונתו לפגוש בקרוב את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבית הלבן. "תקוותי היא שבשבועות הקרובים נראה מחוות של רצון טוב מכל הצדדים. אני לא רוצה להיכנס לפרטים מהן המחוות, אבל הצדדים מבינים מהם הצעדים המיידים בוני האמון שאנחנו נעודד".


אובמה ועבדאללה. פגישה ראשונה עם מנהיג מהמזה"ת (צילום: AFP)

 

ארה"ב תובעת מישראל להמשיך בתהליך השלום, על-פי הבנות אנאפוליס, שמימושו בכינון מדינה פלסטינית שתחיה בשלום לצד המדינה היהודית. ואולם, בישראל טרם גיבשו מדיניות בנושא. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי "אני מוכן לנהל דו-שיח עם כל גורם שחפץ לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים. בניגוד לפרסומים, איני מתנה דיאלוג עם הפלסטינים בתביעה להכרה בישראל כמדינה יהודית".

 

נשיא ארה"ב הצהיר: "אנחנו רוצים להבהיר שהתהליך חי וקיים, אבל הוא יחייב החלטות קשות מצד כל המעורבים וליצור צעדים שהצדדים יכולים לנקוט. ארה"ב עומדת להיות מעורבת עמוקות בנושא, אבל ארה"ב וירדן אינן יכולות לקבל החלטות עבור ישראל והפלסטינים".

 

"נמשיך בדיפלומטיה - לא נוריד אופציות"

לאחר הפגישה התייחס אובמה גם לוועידת דרבן 2, ולנאומו של נשיא איראן. הוא אמר כי הנאום של מחמוד אחמדי-נג'אד פגע במעמדה של איראן, לא רק מול ארה"ב. "לצערנו הרטוריקה אינה חדשה מצד אחמדי-נג'אד. אמרתי שאנחנו רוצים דיאלוג עם איראן. אין לנו אשליות בעקבות ההצהרות שלו, במיוחד אלה כלפי ישראל שהן מזעזעות".

 

נשיא ארה"ב הבהיר ש"איראן היא מדינה מורכבת עם הרבה מרכזי כוח. המנהיג העליון חמינאי הוא בעל השליטה הגדולה על המדיניות של איראן. נמשיך לחפש אפשרויות של פתרון הבעיות הקשות ובעיקר הנושא הגרעיני. נמשיך בדיפלומטיה ישירה וקשה, מבלי להוריד אופציות אחרות מהשולחן".

 

דוברו של אובמה, רוברט גיבס, אמר היום כי הבית הלבן מנסה לתאם תאריכים לביקוריהם של נתניהו, הנשיא הפלסטיני אבו מאזן ונשיא מצרים מובארק, לפני נסיעתו של אובמה לצרפת ביוני. "אובמה ידון עם כל אחד מהם בדרכים שבהן ארצות הברית יכולה לחזק ולהעמיק את הקשרים עמם, וכן בצעדים שיש לנקוט כדי להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים ולמדינות ערב".

 

במקביל, לקראת נסיעתו הצפויה של נתניהו לוושינגטון, התכנס בלשכתו בירושלים פורום מדיני נרחב, לדיון בתהליך המדיני עם הפלסטינים. שר הביטחון,

אהוד ברק, שהשתתף בדיון, גורס כי על נתניהו להציע יוזמת שלום ישראלית המבוססת על זו הערבית, שבמסגרתה גם תוקם מדינה פלסטינית. 

 

לאחרונה ניהל השליח האמריקני, ג'ורג' מיטשל, מרתון פגישות עם הצמרת המדינית ובכירים ברשות הפלסטינית. "בניגוד לרושם שנוצר בישראל על-ידי הממשלה החדשה, הנשיא אובמה נחרץ להתקדם בתהליך המדיני מול הפלסטינים בזמן הקרוב", אמר אז גורם אמריקני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אובמה והמלך עבדאללה בבית הלבן
צילום: רויטרס
מומלצים