שתף קטע נבחר

סקר: בישראל, בעזה ובגדה - רוצים שתי מדינות

יותר מ-70 אחוז מהישראלים והפלסטינים מוכנים לפיתרון של שתי מדינות לשני עמים - כך עולה מסקר שבו השתתפו 1,100 בני אדם. עם זאת, רוב הנשאלים לא מוכנים לחלוק את ירושלים

הרוב המכריע של הישראלים והפלסטינים מוכן לפיתרון של שתי מדינות לשני עמים, אך לא לחלוקת ירושלים - כך עולה מסקר שהוזמן על ידי תנועת "קול אחד" ונערך על-ידי ד"ר קולין ארווין מהמכון ללימודים איריים באוניברסיטת ליברפול, ביחד עם מינה צמח וד"ר נאדר סעיד ממכון AWARD ברמאללה.

 

על פי הסקר שפורסם הבוקר (יום ד'), 74% מהפלסטינים ו-78% מהישראלים מוכנים לקבל את פיתרון היסוד של שתי מדינות לשני עמים. לעומת זאת, 66% מהישראלים ו-59% מהפלסטינים מתנגדים למדינה דו-לאומית אחת.

 

התוצאות מבוססות על שני מדגמים: מדגם מייצג של 500 מרואיינים מהאוכלוסיה הישראלית הבוגרת ו-600 מרואיינים שהינם מדגם מייצג של האוכלוסיה הבוגרת בגדה המערבית ובעזה. הסקר נערך בפברואר - אחרי מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה.

 

מבחינת הפלסטינים, 97% הצהירו כי הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ריבונית היא סוגייה בוערת ביותר עבורם. 95% אמרו זאת גם על סוגיית זכויות הפליטים, 94% על הסכמה על עתיד ירושלים, 91% על ניהול המקומות הקדושים, 90% על ניהול המדינה הפלסטינית, 89% על ההתנחלויות ו-88% בנושא הזכויות על המשאבים הטבעיים.

 

עבור הישראלים, נושא חשוב ביותר הוא ביטחון המדינה - 77% הצהירו על כך. 68% אמרו זאת גם על הסכמה על עתיד ירושלים ו-62% על הזכויות על המשאבים הטבעיים.

 

45% מהישראלים אמרו כי פיתרון של שתי מדינות הוא חיוני או רצוי, בעוד ש-21% גרסו כי הדבר אינו מקובל. 45% אמרו כי הפיתוח הכלכלי בעזה ובגדה המערבית הוא "חיוני או רצוי" ו-24% אמרו כי הדבר לא מקובל. רעיון ארץ ישראל השלמה לא מקובל על 47% מהנשאלים הישראלים.

 

53% מהפלסטינים מעוניינים ב"הכרה ישראלית בסבל של הפליטים הפלסטינים בעוד שרוב הפליטים יחזרו לגדה המערבית ולעזה ומספר קטן למדינת ישראל". 60% מהישראלים מתנגדים לאפשרות זו.

 

35% מהישראלים: על צה"ל להישאר בשטחים 

ומה לגבי הסוגיות הביטחוניות? 35% מהישראלים חושבים כי חיוני או רצוי שצה"ל יישאר בשטחים, בעוד ש-43% טוענים כי אפשרות זו אינה מקובלת.

 

מאה אחוז מהפלסטינים שנשאלו אמרו כי חיוני או רצוי שכל המתנחלים יעזבו את הגדה המערבית וכי כל ההתנחלויות תפורקנה. 26% מהישראלים מסכימים עם דעה זו, אך 53% סבורים כי האפשרות אינה מקובלת.

 

86% מהפלסטינים מעוניינים בנסיגה ישראלית לגבולות 1967. 60% מהישראלים אומרים

כי האפשרות אינה מקובלת מבחינתם ו-73% מהפלסטינים סבורים כי גבול המבוסס על גדר הפרדה אינו מקובל. בנקודה זו, 35% מהישראלים מסכימים איתם.

 

95% מהפלסטינים אומרים כי "חיוני או רצוי" שירושלים תהיה כולה במדינה הפלסטינית עתידית. 56% מהישראלים סבורים שחיוני או רצוי שכל ירושלים תישאר בישראל. מה עם חלוקת העיר? 55% מהישראלים ו-61% מהפלסטינים מסרבים לאפשרות הזו.

 

בנוגע למהלכים של בניית אמון מחודש בתהליך השלום, 99% מהפלסטינים סבורים שעל ישראל להסיר את המצור מעל עזה ולהסיר מחסומים. הפלסטינים דורשים גם שחרור אסירים פוליטיים פלסטינים ואת הקפאת הבנייה בהתנחלויות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא רוצים להתחלק. ירושלים
צילום: רון פלד
הפלסטינים תמימי דעים: לפרק את ההתנחלויות
צילום: סבסטיאן שיינר
מומלצים