שתף קטע נבחר

יש"ע בציר 2009: נכנס יין - תצא עוד התנחלות?

לאחר צו הריסה שהוצא ליקב פסגות - העתיקו את היקב לאזור מגרון. "נוכחות ישראלית עם ריבונות ישראלית בחבלי ארץ", אמר מנכ"ל המועצה - וגילה שהמקום יהפוך בקרוב גם לאתר נופש עם 20 צימרים. ומה חלקה של "שלום עכשיו" בפרויקט?

על צלע הר הצופה אל פני אדום ונחל פרת, כקילומטר אחד במרחק אווירי מהמאחז הבלתי חוקי מגרון - ניצב "נחלת בנימין" – יקב פסגות, שבו תסיסת הענבים בחביות עלולה לגרום גם תסיסה פוליטית ומדינית. "זאת התנחלות עצמאית – עוד נקודה על המפה. נוכחות ישראלית עם ריבונות ישראלית בחבלי ארץ", אמר ל-ynet מנכ"ל מועצת יש"ע, פנחס ולרשטיין.

 

מי שעומדים מאחורי בניית היקב, המשמש גם אולם ארועים, טוענים באירוניה שגם ל"שלום עכשיו" יש חלק בהקמתו. בספטמבר 2004 לקחו פעילי התנועה מכולה שהוצבה ברכס מגרון, היכן שכיום עומד היקב, והציבו אותה מול משרד הביטחון בתל אביב במחאה על הקמת המאחזים הבלתי חוקיים.

 

ולרשטיין מספר כי בעקבות צעד המחאה - החליטו במועצת יש"ע "לעבוד מסודר ולהקים במקום הזה משהו גדול". לדבריו, מדובר באדמות מדינה. "ההערכה שלי הייתה שלהקים במקום ישוב לא יאשרו - אבל אזור מסחרי כן". ואז הגיע צו ההריסה שהוציא המנהל האזרחי ליקב בפסגות - וההזדמנות נוצרה. "אמרנו להם 'אם אתם הורסים את היקב בפסגות - תעבירו אותו למקום חלופי' וביקשנו שזה יהיה ברכס מגרון". היקב, אם כן - עבר למשכנו החדש.

 

"היקב הוקם בידי סטודנטים משועממים"

מקימי היקב, נעמה ויעקב ברג, העתיקו את מה שהיה בפסגות ל"נחלת בנימין" וגם הגדילו אותו. נעמה ברג הסבירה כי "ההחלטה להקים יקב היא למעשה הברקה שבאה מתוך שעמום של שני סטודנטים שחיפשו חוויות".

 

כ-70 אלף בקבוקים מיוצרים ביקב בשנה. הפרי מגיע מפסגות ומאזור קריית ארבע – חברון, גוש עציון, עמק שילה והר ברכה. 60 אחוזים מהבקבוקים מיוצאים לארצות הברית, אנגליה, פנמה, צרפת ואוסטרליה והיתר נמכרים בארץ.

 

על הייצוא לאירופה משלמים המתנחלים קנס שעלותו 17 יורו לבקבוק.

הסיבה - התוצרת גדלה ומופקת בשטחים. גם ניסיונות לחמוק מהתשלום - לא צלח. עם זאת, יש מי שמוכן לשלם את המחיר על אף העלות הגבוהה ובעלי היקב מציגים בגאווה מדליות שזכו בהן בתחרויות יין באירופה.

 

ביקור במקום מגלה שהיין הוא רק ראשיתו של הסיפור. בקרוב מתוכננים להיבנות 20 צימרים ולאחרונה נפרצה דרך שתאפשר את הגישה אליהם. וכך, בתהליך זוחל - המקום יהפוך לנקודת ישוב מורחבת. "פה לא מדובר ביקב שנמצא בתוך התנחלות כי אם התנחלות עצמאית – עוד נקודה על המפה", ציין ולרשטיין בסיפוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ולרשטיין. היקב הוא רק ההתחלה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים