שתף קטע נבחר

עִצרו את אובמה

הנשיא האמריקני מתנהג מול העולם הערבי והאסלאמי כטירון, דוהר קדימה על סוס הדמיונות. לבני האיזור נותר רק לקוות שטעויותיו הנוראות לא יעלו בחייהם

לפני 30 שנה, בסוף 1978 ובתחילת 1979, הביאה גישתו העיוורת של נשיא ארה"ב ג'ימי קרטר ודאגתו האובססיבית לזכויות האדם בכל מקום ובפרט באיראן של השאה, לעליית חומייני והחומייניזם לשלטון. קרטר לא הרשה לשאה לטפל בדרכו בהפגנות נגדו, כלומר לפזר אותן באש רובים. התוצאה הייתה השתלטות האייתוללות על איראן, רצח אלפים מתומכי השאה וכל מה שהעולם סבל, סובל ועוד יסבול מאיראן הוא התוצאה הישירה של קוצר הראייה של נשיא אמריקני שאינו מבין דבר וחצי דבר בהלכות המזרח התיכון. 

 

הבעיה הקבועה של פוליטיקאים אמריקניים היא שהם רואים את העולם במשקפי התרבות שלהם, וחושבים שרק אם נדבר עם האחרים הם יהיו "כמונו", "כאחד האדם", "נחמדים כאלה", ואם רק ניתן להם עבודה ("ג'ובס" באמריקנית) ונעתר לדרישותיהם "הצודקות" (זכות שיבה, בירתנו שמעולם לה הייתה לה משמעות "פלסטינית", אי-הכרת קבע במדינתנו ועוד) הם ילכו בבוקר לעבודה ויחזרו לשחק עם הילדים ולדוג דגים.

  

אובמה עושה כיום בדיוק את אותן הטעויות שעשה קרטר. בתמימותו הרבה הוא חושב שבדיאלוג עם האייתוללות הוא ישיג את מה שלא השיגו האירופים כבר שנים רבות. הוא מסרב לקרוא את מה שחוקרים, פוליטיקאים ומדינאים רבים בעולם כותבים, ומסרב להאזין לכל המודאגים מאיראן – ערבים, ישראלים, אירופים – שאין להם ספק קל שבקלים שכוונת האייתוללות היא להשתלט תחילה על המזרח התיכון ואחר כך אולי גם על העולם כולו, אם רק תינתן להם האפשרות.

  

רק עיוור איננו רואה את האופן שבו איראן, עוד לפני שהפכה לגרעינית, משנה במהירות את פני המזרח התיכון. זרועות התמנון האיראני כבר לופתות את לבנון, עיראק ועזה, ונשלחות בנחישות ובעוצמה אל מדינות אחרות כמו מצרים, מרוקו, ירדן, עומאן, בחריין וסעודיה.

 

רק חירש איננו שומע את קריאות המצוקה העולות מהעולם הערבי (בלי קשר לישראל ודאגותיה) כשמנהיגיו רואים את הפרסים, שנואי נפשם ההיסטוריים, מצחצחים את חרבותיהם בדרכם להשיב גמול לבדווים של המדבר, ברברים חסרי תרבות בראייתם, על שהרסו במאה השביעית את האומה הפרסית המשכילה, המתקדמת והמודרנית במושגי אותם ימים.

 

רק עיוור אינו רואה את ההכנות של מנהיגי איראן השיעים בדרכם לנקום בסונים על 1350 שנות דיכוי, רדיפות, רצח וחיסולים, שנקטו הסונים נגד האופוזיציה השיעית בכל זמן ובכל מקום שבו יכלו לעשות זאת.

  

אובמה חושב שרק אם ישראל תקופל לממדים הראויים לה, כלומר גבולות 1949 ("גבולות אוושוויץ" כדברי אבא אבן, יונת שלום צחורה), העולם הערבי והאסלאמי יישבו עם האמריקנים סביב למדורה וישירו יחד "קומבאיה". יש בצוותו כמה שחושבים שישראל היא מקור הבעיות בעולם הערבי והאסלאמי, ואם רק יהיה שלום בין ישראל והפלסטינים, ייפתרו באחת בעיות עיראק, אפגניסטאן, סודאן, לבנון, השיעים, הסונים, אל-קאעידה והאחים המוסלמים. הריני מנדב לאובמה ולאנשיו מעל בימה חשובה זו פרט מידע רב חשיבות: גם אם תחליט ישראל להתאדות, להיעלם ולהימחק מעל המפה, כל הבעיות האחרות תמשכנה לבעוט ולהרוג, בדיוק כפי שהיה מצבן כשישראל הייתה קיימת.

 

רק נשיא אמריקני שהחליט להנדס את העולם הערבי והאסלאמי על פי אמת המידה האמריקנית יכול ליפול ולהפיל אחרים למלכודת הטעויות ההיסטוריות שקרטר ובוש נפלו לתוכה, כל אחד בזמנו ובסגנונו, וכתוצאה מטעויותיהם נטבחו, נהרגו ונפצעו אלפים רבים מבני האזור.

 

הנשיא האמריקני מתנהג מול העולם הערבי והאסלאמי כמו טירון המנסה לפקד על דיוויזיה משוריינת. אובמה דוהר קדימה על סוס הדמיונות, ולבני האיזור נותר רק לקוות שטעויותיו הנוראות לא יעלו בחיי אלפים נוספים מהם.

 

החמור מכל הוא שיש כמה ישראלים שהיה להם חלק לא קטן בעיצוב טעויותיו של אובמה, ודמם של אחיהם, ישראלים אחרים, יהיה המחיר שנשלם על פעולתם של מי שמכרו לאובמה את דמיונותיהם, יחד עם כמה רעיונות עוועים שגרמו לערעור הביטחון שלנו והביטחון בעצמנו.

 

ד"ר מרדכי קידר, המחלקה לערבית ומרכז בגין-סאדאת, אוניברסיטת בר-אילן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים