שתף קטע נבחר

בלי פוליטיקה: האפיפיור ערך מיסה בגת שמנים

יומו השני של בנדיקטוס בישראל היה רגוע יחסית לסערות שליוו את תחילת ביקורו. אחרי ביקור בכותל המערבי ובמתחם כיפת הסלע, ניהל האפיפיור את המיסה הראשונה של בארץ הקודש, ופנה למיעוט הנוצרי בישראל: "הכנסייה לא שכחה אתכם"

יומו הראשון של האפיפיור בארץ הקודש היה רווי באירועים שנויים במחלוקת - הנאום ביד ושם והסערה במפגש הבין-דתי - אולם היום (ג') הוא ביקש לחזור למטרתו המקורית - הפצת מסר של שלום ואחווה. בנדיקטוס ה-16 ערך אחר הצהריים מיסה בגת שמנים במזרח העיר.

 

אלפי צליינים נוצרים חיכו לאפיפיור בהר הזיתים וקידמו את בואו כשהגיע ברכבו המיוחד. היתה זו המיסה הראשונה של בנדיקטוס בישראל, ביומו השני של הביקור. בתום התפילה, שנארכה כ-20 דקות בלבד, יצא האפיפיור למעון הפטריארך הלטיני ברובע שנוצרי שבעיר העתיקה.  


אלפים חיכו לבוא האפיפיור. רגע לפני המיסה (צילום: רויטרס)

 

הוא בירך את המאמינים שחיכו לו למרגלות ההר ונשא דברים. הוא אמר לקהל שהוא מבין את "הקשיים, התסכול והכאב שרבים מכם חווים. אני מקווה שנוכחותי כאן היא סימן עבורכם שלא נשכחתם". הוא קרא לנוצרים הישראלים, החיים כמיעוט בין מוסלמים ליהודים, לשמור על אמונתם. "בארץ הקודש יש מקום לכולם", הדגיש.

 

לפי המסורת הנוצרית, גת שמנים היא המקום שבו ישו העביר את הלילה האחרון לפני הסגרתו לרומאים, לאחר שישב עם 12 תלמידיו בסעודה האחרונה. מכיוון שעל פי ההלכה הוא לא יכול היה לעזוב את העיר, הוא ישן בגן שהיה במקום. כנסיית גת שמנים נבנתה שם וחזיתה היא מהמפוארות בישראל. פסליהם של ארבעת התלמידים מחברי ספרי הבשורה - מתי, לוקאס, יוחנן ומרקוס - בולטים בחזית.  

 

בין הכותל למסגד אל-אקצה

מוקדם יותר הוא סייר במתחם כיפת הסלע, ונפגש עם המופתי של ירושלים, מוחמד חוסיין. בדברים שנשא במקום, קרא האפיפיור "להתגבר על מחלוקות העבר" ולסלול את הדרך ל"דיאלוג כן בין הדתות", אולם המופתי בחר דווקא להתמקד בדבריו באותן מחלוקות: הוא קרא לאפיפיור "למלא תפקיד פעיל במאמצים לשים קץ לתוקפנות של ישראל נגד העם הפלסטיני", והוסיף כי "שלום וביטחון באזור יושגו רק באמצעות סיום הכיבוש".

 

"במקום הזה מצטלבות דרכיהן של שלוש הדתות המונותאיסטיות הגדולות", אמר ראש הכנסייה הקתולית. לאחר מכן הוא ביקר גם בכותל המערבי ושם טמן פתק בכותל, שתוכנו נמסר לפרסום: "בביקורי בירושלים, בעיר השלום, הבית הרוחני של יהודים, נוצרים ומוסלמים, אני מביא לכם את השמחות, את התקוות ואת השאיפות. את המבחנים, הסבל, הכאב של עמכם בכל רחבי העולם".

 

"אלוהי אברהם, יצחק ויעקב", נכתב עוד בפתק, "שמע את זעקתם של הסובלים, הפוחדים, השכולים. שלח שלום לכל ארץ הקודש, למזרח התיכון ולכל האנושות.

תעודד בליבם של כולם ללכת בצניעות של צדק ורחמים". בסוף הפתק ציטט פסוק מהברית החדשה. "אלוהים טוב למי שמחכים לו ולנפש שמחפשת אותו".

 

אחרי הביקור בכותל המשיכו האפיפיור והרבנים שליוו אותו להיכל שלמה ברחוב המלך ג'ורג', שם נשאו נאומים בפני רבנים ומוזמנים אחרים. "אני עומד כאן ומבהיר: לותיקן יש מחויבות מלאה למטרה שהוצהרה - שלום מלא ותמידי בין הנצרות ליהדות", אמר בנדיקטוס לרבנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיסה חגיגית. האפיפיור
צילום: AFP
תפילה לאור השמש
צילום: AFP
מומלצים