שתף קטע נבחר

זירת הקניות

המפעל שזיהם את הים ייאלץ להפסיק פעילות

במשרד להגנת הסביבה מודים שבמשך שנים נהגו בסלחנות כלפי מפעל השמנים "מילומור 2000" בעכו. הם שלחו התראות, ערכו שימועים ואפילו השיגו הרשעה בבית המשפט, אבל השפכים שהזרים המפעל לים נותרו מזוהמים מהמותר. השבוע ישלל היתר ההזרמה והמפעל ייאלץ להפסיק לפעול - או להסתכן בהליך פלילי

במשרד להגנת הסביבה מחזיקים תיק שמן עליו מתנוסס השם "מילומר 2000", עם עשרות מכתבים, התראות וזימונים לשימועים. המפעל, מקבוצת "שמן תעשיות", מוגדר במשרד כמי שאחראי בשנים האחרונות ללא פחות מ-14 מפגעי סביבה, ולפני כשנתיים הורשע בזיהום נחל הנעמן ומקורות המים באזור.

 

למרות כל אלה, נהנה המפעל במשך שנים ממדיניות סלחנית של המשרד, שם הודו כי לא פעם השתכנעו להעניק למנהליו הזדמנות נוספת. השבוע הגיעו במשרד למסקנה שהסלחנות לא משתלמת: לאחר שהתברר שאיכות השפכים שהמפעל מזרים לים חורגת במאות ואלפי אחוזים מהמותר, צפוי המשרד לשלול לו את היתר ההזרמה.

 

צו שהוציא השבוע יצחק בן דוד, סמנכ"ל בכיר לאכיפה במשרד להגנת הסביבה, מורה למפעל להפסיק ביום חמישי בצהריים כל הזרמה של שפכים לים. מכיוון שהמפעל מזרים את השפכים כחלק מפעילותו השוטפת, המשמעות של שלילת ההיתר היא הפסקת הפעילות במפעל - או המשך פעילות שעלולה לגרור הליך פלילי נגד המנהלים.

 


חרגו באלפי אחוזים מהתקן. שפכי המפעל (צילום: המשרד להגנת הסביבה) 

 

"מילומור 2000" מזרים את שפכיו לחוף הים סמוך לעכו. לדברי בן דוד, מדגימות שביצעו אנשי המשרד במים עולה כי בין סוף דצמבר 2008 לסוף מרס 2009 התגלו חריגות רבות, במאות ואלפי אחוזים מאיכות השפכים שמותר למפעל להזרים לים.

 

כך למשל, על-פי הצו ששלח בן דוד, עולה כי ב-16 לפברואר חרגו שפכי המפעל בלמעלה מ-3,000 אחוז במוצקים מרחפים. חריגה נוספת של למעלה מ-1,300 אחוז נרשמה בדגימות שנלקחו ב-26 במרס. שאר החריגות בין החודשים הללו עמדו במקרים מסוימים על עשרות אחוזים ובמקרים אחרים על מאות אחוזים.  

 

"החלטנו להוריד את הכפפות"

"מדובר במפעל עם היסטוריה עשירה של חריגות והפעם החלטנו להוריד את הכפפות", הוא אומר. "אם עד יום חמישי הקרוב הם לא יתקינו את האמצעים שיסייעו בהפחתת החומרים והחריגות, הם ייאלצו פשוט לסגור את המפעל".

 

"גם את היתר ההזרמה האחרון קיבל המפעל לפני משורת הדין, אחרי שהם הבטיחו להשתפר ולעמוד בתקנים", הוסיף בן דוד. "לקחנו בחשבון שהצו הזה יכול לסגור את המפעל - אבל זו ההחלטה שקיבלתי ואני שלם איתה". בן דוד הוסיף ואמר שלמרות העובדה שהשר החדש להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אינו מעורב בהחלטות מסוג זה, מורגשת מאז כניסתו לתפקיד "נוכחות של אכיפה ורוח חדשה במשרד".

 

טרם התקבלה תגובת המפעל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זיהום הים ממפעל "מילומור 2000"
באדיבות: המשרד להגנת הסביבה
מומלצים