שתף קטע נבחר

מת שלמה שמיר, לשעבר מפקד חילות האוויר והים

האלוף במיל' שמיר מילא שורת תפקידים בכירים בהגנה, ופיקד על כמה קרבות מכריעים במלחמת העצמאות. לאחר פרישתו מצה"ל שימש גם כיו"ר המועצה לתעופה אזרחית ומנהל מינהל מקרקעי ישראל. בן 94 היה במותו

האלוף במיל' שלמה שמיר הלך היום (ג') לעולמו, והוא בן 94. שמיר פיקד על כמה קרבות מכריעים במלחמת העצמאות, ולאחר מכן מונה למפקד חיל הים ומפקד חיל האוויר. בסוף שנת 1951 פרש מצה"ל.

 

שמיר נולד בשם שלמה רבינוביץ' ברוסיה בשנת 1915. הוא עלה לארץ כשהיה בן 10, וב-1929 הצטרף למחתרת ההגנה. בין היתר היה מהמפקדים הראשונים של הפו"ש - פלוגות השדה של ההגנה, והחי"ש - חילות השדה של המחתרת. בזמן מאורעות 1936-1939 הוא פיקד על פעולות התגמול של ההגנה ביישובים הערבים.

 

ב-1940 עבר קורס טיס אזרחי, ובמלחמת העולם השנייה שירת בצבא הבריטי, בין היתר כמפקד הבריגדה היהודית מטעם ההגנה. עם פרוץ מלחמת העצמאות, החזיר דוד בן-גוריון את שמיר, שהיה מפקד המשלחת הביטחונית של ההגנה בארצות הברית, לארץ. הוא שימש כמפקד חטיבה 7, ופיקד על הקרבות בלטרון ובחזית לשחרור ירושלים. כמו כן היה אחראי על הגזרה שבין ראש העין לוואדי ערה.

 

בשנת 1949 מונה שמיר למפקד חיל-הים, ולאחר שנה עבר לתפקידו האחרון בצה"ל - מפקד חיל-האוויר - שאותו מילא כשמונה חודשים. בתפקיד מפקד חיל הים החליף אותו מרדכי (מוקה) לימון ז"ל, שהלך גם הוא לעולמו בסוף השבוע האחרון, בגיל 85.  

 

שמיר מונה לפתח את אוצרות הפוספטים בנגב ב-1952, והקים את חברת הפוספטים שעסקה בכרייה ובייצור, לשוק המקומי ולייצוא. הוא ניהל את החברה במשך כ-11 שנים. כעבור עשור התמנה ליו"ר המועצה הלאומית לתעופה אזרחית, ובמקביל הצטרף ב-1966 כדירקטור למועצת המנהלים של התעשייה האווירית. בשנת 1963 מונה למנהל מינהל מקרקעי ישראל, ושירת במשרה זו עד 1967.

  

בשנת 1994 פרסם שמיר את הספר "בכל מחיר - לירושלים". בשנת 2005 חגג את יום הולדתו ה-90 עם בכירי חיל האוויר דאז, דן חלוץ, אליעזר שקדי ועידו נחושתן. באתר חיל האוויר צוטט: ''כשאני נשאל מה עשיתי בחיל-האוויר, אני עונה כי עזרתי לקבוע את התלם שלו כיום''.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים