שתף קטע נבחר

זירת הקניות

מדענים: האגזוזים שלנו יכחידו את יצורי הים

בכינוס בגרמניה העריכו מדענים שאם ריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה ימשיך לעלות, הספיגה שלו באוקינוסים תהפוך אותם לחומציים, ותכחיד מינים רבים של בעלי חיים הזקוקים לשלד או לקונכיות כדי להתקיים

שינוי האקלים הופך את האוקינוסים לחומציים יותר בקצב הולך ומתגבר, שעלול לסכן את המשך קיומם של יצורים ימיים כמו קונכיות ואלמוגים - כך הזהירו מדענים בכינוס בנושא התחממות כדור הארץ בבון. לדבריהם, השינוי הכימי שעובר על האוקינוסים הוא בלתי הפיך ויישאר כך למשך אלפי שנים.

 

המדענים - 70 אנשי אקדמיות לאומיות למדעים מרחבי העולם - קראו לנציגי המשלות המשתתפות בכינוס לעשות מאמץ ולגבש הסכם בינלאומי שאפתי להפחתת פליטות גזי חממה - הסכם שצפוי להחתם בכינוס בדצמבר בקופנהאגן. הם אמרו כי ללא הסכם שיפחית את פליטת הגזים לאטמוספירה, עתידן של המערכות האקולוגיות הימיות נמצא בסכנה אמיתית.

 

"כדי להימנע מנזק למערכות אלה, יש להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני בלפחות 50 אחוז (מתחת לרמה של שנת 1990) בתוך 40 שנה - ולהמשיך ולהפחית את הפליטות לאחר מכן", אמרו המדענים.

 

הם הסבירו שהפחמן הדו-חמצני שנפלט לאוויר כתוצאה מפעילות אנושית כמו תחנות כוח ושריפת דלק נספג בים, וככל שהריכוז שלו באוויר עולה, כך עולה הכמות שנספגת במים. כאשר גם ריכוז הפחמן הדו-חמצני במים עולה, הדבר מקשה על היווצרות עצמות השלד של בעלי החיים, או פוגע בקונכיות ובאלמוגים. בעלי חיים הזקוקים להגנה הופכים חשופים, ויש חשש שייכחדו.

 

"השינוי באטמוספירה גורר שינוי בהרכב הכימי של המים, ש'תוקפים' את אבני הבנייה של היצורים הימיים", הסבירו המדענים. על התחזיות, החומציות ב-80 אחוז משטח האוקינוס הארקטי תהפוך למרוכזת מדי עבור מינים רבים של צדפות ויצורים החיים בקונכיות, ומשמשים נדבך מרכזי בשרשרת המזון המקומית.

 

המדענים ציינו שריכוז הפחמן הדו-חמצני במים כיום הוא 387 חלקים למיליון (PPM) אך אם יעלה לרמה של 550 PPM הוא ימיס לחלוטין אלמוגים המשמעים מחסה למינים שונים של בעלי חיים.

 

"השינויים הכימיים במי האוקינוסים הם בלתי הפיכים, ויישארו כך במשך אלפי שנים. ההשלכות הביולוגיות של מצב שכזה יימשכו לפרקי זמן ארוכים אף יותר", אמרו המדענים.

 

מרטין ריס, חבר האקדמיה הלאומית הבריטית למדעים, הגדיר את המצב הזה כ"קטסטרופה תת-ימית". לדבריו, ההשלכות של המצב הזה יהפכו למציאות בתוך זמן קצר, ומלבד הפגיעה בטבע ובחופים, תהיה להן השפעה גם על הביטחון התזונתי של בני האדם ועל יציבות הכלכלה של מדינות הנסמכות על חקלאות ימית או שהאוכלוסיה שלהן מתגוררת ליד הים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שונית אלמוגים
צילום: וז'ואלפוטוס
מומלצים