שתף קטע נבחר

בית המשפט: אסי אבוטבול - ראש ארגון פשע

אבוטבול וחלק מאנשיו הורשעו בעבירות שנושאות עונשים קשים. "מנהלי הארגון הכריזו שאין מורא המשטרה על איש מן העוסקים במלאכה", כתבו בתוכחה השופטים בהכרעת הדין בת 570 עמודים, וקבלו על אובדן האמון במערכת האכיפה והשלטון

אסי אבוטבול בדרך לכלא, לשנים רבות. בהכרעת דין נוקבת במיוחד, הרשיע הבוקר (יום ה') בית המשפט המחוזי בתל-אביב את אסי אבוטבול ושלושה נאשמים נוספים בניהול ארגון פשיעה, שאבוטבול עמד בראשו. הוא גם הורשע בעבירות הלבנת הון, אך זוכה מ-10 סעיפי אישומים אחרים.

 

"הרושם הברור... הוא של עשייה עבריינית בלתי מתפשרת שכמו התרחשה בשטח הפקר לא פעם ולא פעמיים. נשמעה הכרזה מפי מי ממנהלי הארגון שאין מורא המשטרה על איש מן העוסקים במלאכה", קבעו השופטים, שהביעו דאגה עמוקה מהיעדר האמון במערכת האכיפה והשלטון. "כך כנראה נסללה הדרך להוצאת כספי עתק מידי אנשים תמימים וחסרי יכולת עמידה".

 

מדובר בפעם השלישית שבה מורשעים בישראל עבריינים בחברות בארגון פשיעה, מאז אושר החוק בעניין זה - והעונשים הוחמרו מאוד. רק על חברות בארגון עומד העונש על 10 שנות מאסר בפועל, ובכל שאר העבירות העונש מוכפל כאשר נקבע שבוצעו במסגרת ארגון פשיעה - כמו במקרה זה.


"האיש שעל פיו יישק דבר", קבעו השופטים
(צילום: דודו אזולאי) 

 

"לא היה מנוס מהמסקנה כי מדובר בארגון פשיעה. עניין לנו בארגון היררכי בו הכל מתבצע על-פי הוראות מגבוה",

 נכתב עוד בהכרעת הדין שכתבו השופטים ברכה אופיר-תום, מרים סוקולוב ודוד רוזן, המתפרשת על לא פחות מ-570 עמודים.

 

מבין 23 הנאשמים במשפט, גם אלברט סיטבון וגבריאל עשור הורשעו בכך ששימשו "מנהלים בארגון פשיעה", ובמקביל זוכו מעבירות קשורות אחרות. ארבעה נאשמים - אבי פרי, ירדנה זוארץ, סיגלית סיטבון (אשתו של אלברט סיטבון) ומיכאל ציגנקוב - זוכו לחלוטין.

 

"הקורבנות נכנעו - רועדים, בוכים ושטופי זיעה"

למרות הזיכויים החלקיים, ציירו השופטים תמונה מדאיגה ותהו - "כיצד הלכה והתפתחה תופעה זו של אלימות מאורגנת, וכיצד אחז השיתוק בציבור אנשים שלם שלא מצאו לקום כנגדה וכנגד ההפחדה והאיומים. איך אפשר שבחברה מתוקנת יפעלו גורמים של הפחדה ואלימות בלא הפרעה כמעט?

 

"מדוע לא פנו כל אותם קורבנות של סחיטה אל המשטרה מיידית, בהעדיפם להיכנע למעשה הסחיטה כשהם מפוחדים, רועדים, בוכים ושטופי זיעה. האמנם לא סברו כל אותם מאוימים שיש בכניעה לסחטנות האחת כדי לפתוח פתח לרבות אחרות הבאות בעקבותיה, כשהן מועצמות ומפחידות פי כמה מזו הראשונה? האמנם איבדו כדי כך כל אמון במערכת האכיפה והשלטון? ומדוע כך?".

 

משפטו של אבוטבול הופסק זמנית לפני כשנה בעקבות הירצחו של פרקליטו, עו"ד יורם חכם, שרכבו פוצץ במהלך נסיעה. בית המשפט הדף את טענות הסניגורים וקבע שהתנהגותו של אבוטבול בבית המשפט התיישבה עם כלל הראיות שהוצגו, "למשל עשרות שיחות הטלפון שהונחו בפנינו מצביעות על שליטתו המלאה של הנאשם בנאשמים ובאחרים.

 

"הנאשם דיבר כמי שיודע את כוחו וכלל השפעתו על הסביבה. הנאשם שלט בפרטים והקפיד להיות מדווח ומעודכן בארועים שעניינו אותו. חבריו של הנאשם, נאשמים ואחרים, ביקשו את עצתו והחלטתו כמי שהינו האיש שעל פיו יישק דבר".

 

נציגי התביעה, נורית קורנהאוזר, צחי עוזיאל וקרן בר מנחם, הביעו קורת רוח מהכרעת הדין: "זו עדות ניצחת לכך שבמאמץ משותף של המשטרה והפרקליטות ידו של החוק משיגה גם את ארגוני הפשיעה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אסי אבוטבול. "יודע את השפעתו על הסביבה"
צילום: ירון ברנר
עו"ד נורית קורנהאוזר
צילום: עופר עמרם
עו"ד צחי עוזיאל
צילום: עופר עמרם
עו"ד קרן בר מנחם
צילום: עופר עמרם
מומלצים