שתף קטע נבחר

אובמה: הסכסוך במזרח התיכון לא ייפתר בלילה

במסיבת עיתונאים לאחר פגישתו עם סרקוזי, אמר הנשיא האמריקני: "אני מצפה שהצדדים יכירו בכך שגורלם שלוב זה בזה". הוא שב והדגיש כי אין בכוונת ארצו לכפות הסדר

נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, ועמיתו הצרפתי ניקולא סרקוזי נפגשו בצהריים (שבת) בצרפת ודנו בין היתר בתהליך השלום במזרח התיכון. לאחר הפגישה אמר אובמה: "אני לא מצפה שסכסוך של 60 שנה יפתר בלילה אחד. אני מצפה שהצדדים יכירו בכך שגורלם שלוב זה בזה".

 

במסיבת עיתונאים שהתקיימה ליד נורמנדי, אמר הנשיא האמריקני כי ההתקדמות בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני פירושה שהצדדים המעורבים יקחו חלק במשא ומתן, שמטרתו להגיע לפתרון של שתי מדינות.

 "אנחנו חייבים להמשיך ולנוע מעבר לקיפאון הנוכחי. שני הצדדים חייבים למלא אחר התחייבויותיהם".

 

הוא התייחס לנושא הבנייה בהתנחלויות, אך הבהיר כי הוא מצפה גם מהפלסטינים לעמוד בהתחייבויותיהם. "נושא בניית ההתנחלויות אמנם קיבל את מירב תשומת הלב, אבל גם הפלסטינים חייבים להפסיק בהסתה, כדי שישראל תוכל להכיר בכוונותיהם". סרקוזי הביע תמיכה בדבריו, וקרא להפסקת הבנייה הישראלית בשטחים.

 

אובמה שב והדגיש, כפי שאמר בקהיר: "אני לא יכול לכפות פתרון כלשהו על הצדדים". הוא פנה לסרקוזי ושאל - "האם אני יכול לכפות שלום באזור?".  השניים נפגשו זמן קצר לפני האירוע לציון 65 שנה לפלישת בעלות הברית לחופי נורמנדי בצרפת - אחד האירועים החשובים במלחמת העולם השנייה.

 

הנשיא סרקוזי, שנפגש רק השבוע עם שר החוץ האיראני מנושהר מותאקי, שב ודחה את הכחשות השואה האיראניות. סרקוזי כינה את התקפותיו של מנהיג איראן מחמוד אחמדי-נג'אד על שואת יהודי אירופה "אמירות חסרות פשר". סרקוזי ואובמה שבו וקראו לאיראן להקפיא את התוכנית לפיתוח נשק גרעיני.

 

אובמה אמר כי אם טהרן תפתח נשק גרעיני, זה יהיה "מסוכן מאוד", ויוביל לכך שמדינות נוספות במזרח התיכון יאמרו ש"גם אנחנו צריכים לעשות זאת". נשיא צרפת סרקוזי התייחס לפגישתו עם שר החוץ האיראני, מנושהר מותאקי: "אמרתי לו שהם צריכים ללחוץ את היד המושטת של ברק אובמה. אנחנו מחזיקים באותה עמדה: אם איראן רוצה גרעין למטרה אזרחית - מותר לה. גרעין למטרה צבאית - לא".

 

אתמול ביקר אובמה בגרמניה, בין היתר, במחנה הריכוז בוכנוולד.

 בתום סיור שערך במקום הוא קרא "להיות ערניים", להילחם נגד הכחשת השואה ולוודא שפשעי הנאצים לא יחזרו - בהזכירו בהקשר זה כי הרוצחים הנאצים "היו אנושיים בדיוק כמונו".

 

בדרכו למחנה אמר אובמה בראיון לרשת NBC כי נשיא איראן, מכחיש השואה מחמוד אחמדי-נג'אד, צריך לבקר גם הוא במחנה הריכוז. "אין לי שום סבלנות לאנשים שמתכחשים להיסטוריה. ההיסטוריה של השואה אינה דבר משוער", אמר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סרקוזי ואובמה. ארכיון
צילום: AFP
מומלצים