שתף קטע נבחר

אנשי אובמה לברק: לא נפיל את נתניהו

ל-ynet נודע כי בפגישותיו של שר הביטחון בוושינגטון הוא שמע מאנשי הממשל מסר מרגיע, לפיו אין כוונה לפעול להחלפת הממשלה בישראל. שליחו של אובמה, ג'ורג' מיטשל, ייפגש היום עם פרס, נתניהו, ליברמן וברק

בכירים אמריקנים אמרו לשר הביטחון אהוד ברק בביקורו האחרון בוושינגטון, שאין לממשל אובמה כל כוונה להפיל את ממשלת נתניהו. כך נודע ל-ynet. היום (ג') ייפגש ג'ורג' מיטשל, שליחו של הנשיא האמריקני, עם בכירי המערכת המדינית. הוא צפוי להמשיך בנסיונות להרגעת המתיחות - לצד דרישה עיקשת לביצוע מחוות.

 

גורמים מדיניים בכירים שמעורים בתכני שיחותיו של שר הביטחון בבירת ארצות הברית,

 אומרים כי המסר האמריקני בא בתגובה לחששות שפורסמו בתקשורת בישראל מפני מגמה אמריקנית לפעול להחלפת השלטון בירושלים.

 

ברק ונתניהו דנו בנושא זה בפגישתם ביום שישי, מיד עם שובו של שר הביטחון ממסעו לוושינגטון, בו נועד בין היתר עם הנשיא אובמה, עם סגנו ביידן, עם היועץ לביטחון לאומי ג'ונס, עם שר ההגנה גייטס ועם השליח מיטשל בניו-יורק. הפגישות עם הדרג הבכיר כל-כך, אומרים הגורמים, ממחיש את הרצון האמריקני להיעזר בשר ממפלגת העבודה כגשר לממשלת נתניהו.


בנייה במאחז. האמריקנים מתעקשים על מחוות (צילום: AFP)

 

עוד הבהירו האמריקנים לברק בוושינגטון, שאינם מצפים לפרוץ השלום בעקבות הצהרה על קבלת פתרון שתי המדינות לשני העמים, או נכונות ישראלית להקפיא התנחלויות והורדת מאחזים. עם זאת הובהר לו, שהמחוות הישראליות הללו מחויבות המציאות - מחשש שאי היציבות הישראלית-פלסטינית עלולה לערער את תמיכת מדינות ערב בקידום האינטרסים של ארצות הברית באיזור ובכלל. מטרת האמריקנים היא ליצור ציר ערבי מתון, שיתמוך ויאפשר בין היתר מאבק בגרעין האיראני.

 

מחכים לתשובה על ה"גידול הטבעי"

בירושלים נערכים ליום פגישות מרתוני עם מיטשל, שנחת אמש. זה יחל עוד לפני 8 בבוקר, בפגישה עם שר הביטחון אהוד ברק. בהמשך יוועד עם הנשיא שמעון פרס, שר החוץ אביגדור ליברמן ולסיום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. המטרה - הרגעת המתח בין ירושלים לוושינגטון על רק המחלוקת על ההתנחלויות ונושא שתי המדינות.

 

מיטשל מגיע לישראל במאמץ לשכנע את ישראל והפלסטינים לחדש לאלתר את המשא ומתן. בירושלים מצפים ממנו גם לתשובה להצעה הישראלית להקים מנגנון פיקוח אמריקני-ישראלי על אותם מקרים שבהם יש צורך לבנות בהתנחלויות במסגרת "גידול טבעי".

 

בראיון לרשת ABC נשאלה מזכירת המדינה הילרי קלינטון האם יש מקום לפשרה כלשהי עם ישראל בנושא הקפאת הבנייה. "אני לא רוצה לקבוע מראש לגבי המאמץ", אמרה במסר מעומעם.

 

בתוך כך, הכחיש אמש מיטשל בזעם דיווח בישראל לפיו הוא אמר למנהיג יהודי ש"ישראל שיקרה לנו כל השנים ועכשיו הוא מתכוון לשים לזה סוף". בהודעה כתובה שהוקראה בתדרוך היומי של דובר מחלקת המדינה מסר מיטשל: "ההאשמה היא שקר מוחלט".

 

מיטשל טען כי המנהיג היהודי איתו נפגש ביום האמור הוא מורט צוקרמן, הבעלים של העיתון "דיילי ניוז" של ניו-יורק והשבועון "US NEWS". צוקרמן פרסם הודעה משלו לפיה "נפגשתי הרבה פעמים עם סנאטור מיטשל ומעולם לא שמעתי ממנו הצהרה כזו או ברוח דומה לזו".

 

גורם רשמי בממשל האמריקני אמר אמש כי לאחר הביקור בישראל וברשות הפלסטינית, מיטשל יבקר לראשונה בסוריה, וגם בלבנון - אחרי הבחירות לפרלמנט במדינה בהן ניצח הגוש הפרו-מערבי.

 

בהכנת הידיעה השתתף יצחק בן-חורין, וושינגטון
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ברק עם ג'יימס ג'ונס בשוושינגטון
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
אובמה ונתניהו. שוחחו בטלפון
צילום: רויטרס
ליברמן ומיטשל. עוד פגישה
צילום: AP
מומלצים