שתף קטע נבחר

חורים שחורים הם יותר מסיביים משחשבנו

מדענים חישבו מחדש את המסה של החור השחור שבמרכז הגלקסיה M87 והגיעו למסקנה שהמסה שלו היא כ-6.4 מיליארד מסות שמש. החישוב החדש יסייע להבין טוב יותר את התהליכים הקשורים בהיווצרות גלקסיות

מודל חישוב חדש מראה כי החור השחור שבמרכז הגלקסיה מסייה 87 הוא המסיבי ביותר שנמדד עד כה. מדענים חישבו את מסת החור בכ-6.4 מיליארד מסות שמש, וטוענים כי לשיטתם, גם חורים שחורים נוספים עשויים להיות מסיביים מששיערנו. החוקרים הציגו את ממצאיהם באסיפה השנתית של איגוד האסטרונומיה האמריקני.

 

  

אחד המדענים שהשתתפו במחקר, ינס תומאס ממכון מקס פלנק שבגרמניה, סבור כי לחישוב החדש יהיו השלכות על חקר התפתחות הגלקסיות. "מדידת המסה של חורים שחורים, חשובה כאשר בוחנים את האופן שבו הם מתקשרים לגלקסיות", אמר החוקר. אחת הבעיות המחקריות המרכזיות שמקווים המדענים לפתור עתה, היא זו שמתעוררת מחישוב המסה של קוואזרים - גרמי שמיים הממוקמים במרכז גלקסיות רחוקות.

 

הקוואזר הקרוב ביותר לכדור הארץ נמצא מרחק של מיליארד שנות אור מאיתנו. מדובר בגוף שפולט אנרגיה עצומה, בסדר גודל של כל גלקסיית שביל החלב, ובמרכזו חור שחור שמסתו כמאה מיליון מסות שמש. "אחת הבעיות שתמיד הטרידו אותנו", אמר קרל גבהארדט, מאוניברסיטת אוסטין שבטקסס, "היא הפער העצום בין המסה של החורים השחורים שבמרכז הקוואזרים לבין המסה של חורים שחורים בגלקסיות שקרובות יותר אלינו".

 

הגלקסיה מסייה 87 (M87) ממוקמת "רק" 50 מיליון שנות אור מכדור הארץ, וחישוב מחודש של מסת החור השחור במרכזה, מעניק פרופורציות חדשות, שלאורן המסה האדירה של קוואזרים נראית סבירה יותר. החור השחור שבמרכז הגלקסיה הזו, הוא אחד הראשונים ששוערו על ידי האסטרונומים, לפני כמעט 30 שנה. בשל קרבתה היחסית לכדור הארץ וקדימות הופעתה במחקר, נחשבת M87 לעוגן של חקר החורים השחורים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העוגן של חקר החורים השחורים
צילום: נאס"א
מומלצים