שתף קטע נבחר

חשד: דקר צבת-ים שהפריעה לו לישון

גבר שבילה הלילה בחוף הגן הלאומי "השרון" הודה שדקר ופצע צבת ים ירוקה שעלתה לחוף להטיל את ביציה. בחקירתו בפני אנשי רשות הטבע והגנים סיפר שהצבה הטרידה את כלבו, והפריעה לו לישון. במרכז להצלת צבי ים נאלצו להרדים את הצבה אך הצליחו להוציא מבטנה את הביצים שלא הספיקה להטיל

גבר ששהה הלילה (ג') בחוף הגן הלאומי "השרון", הודה שדקר במקל חד נקבת צב ים ירוק שהגיעה לחוף להטיל את ביציה. כשנחקר בפני אנשי רשות הטבע והגנים סיפר האיש שכלבו נבח לעבר הצבה והדבר הפריע לו לישון. אנשי הרשות החלו בהליכים פליליים נגדו והוא שוחרר בינתיים. את הצבה הביאו למרכז להצלת צבי ים שם נאלצו להרדימה - אך הצליחו להוציא מבטנה את הביצים - שהועברו למדגרה מוגנת.
 
בעונה זו של השנה מטילים צבי הים את ביציהם בחופי הארץ, ולכן מסיירים אנשי רשות הטבע והגנים בחופים כדי לאתר ולסמן אזורי הטלה, ולהעתיק קינים למקומות מוגנים מפגיעת כלי רכב וחיות בר. במסגרת סיור שכזה איתר הבוקר עמי לזר, מנהל מרחב שרון ברשות, עקבות עלייה של צבת ים ירוקה בחוף געש. לזר לא זיהה במקום סימנים של חזרת הצבה לים, אך ראה בסמוך למקום גבר בתוך אוהל, וכלב קשור ברצועה. 
 
"שאלתי אותו אם הוא ראה במקרה צב ים, והוא הצביע לעבר המים הרדודים. במרחק מספר מטרים מאיתנו, הבחנתי בצבת ים ירוקה בוגרת באורך של 90 סנטימטר, כשהיא שותתת דם וסובלת מפצעי חדירה בראש", סיפר לזר ל-ynet. "היא היתה עדיין בחיים ונשמה בכבדות. ביקשתי מהגבר עזרה כדי להרימה אל המכונית".
 
לדברי לזר, הגבר אמר שכלבו נבח בלילה וכשהוא קם משנתו הבחין בצבה הפצועה. הוא רשם את פרטיו של האיש, ומיהר עם הצבה למרכז ההצלה של צבי ים במכמורת, כדי לתת לה טיפול.
 
צילום: עמי לזר רשות הטבע והגנים

 

 
יניב לוי, מנהל המרכז, שכבר ראה בעשור האחרון מאות צבים פצועים מגיעים לחופי הארץ, הזדעזע ממצבה של הצבה. "היא בת כ-30 שנה ובתחילת תקופת הפוריות שלה. היא הגיעה עם פגיעת ראש וצוואר, וגיליתי שהיא משותקת מהצוואר ומטה. היא היתה עדיין בחיים אך צב ים כשהוא נושם חייב להעלות את הראש תוך כדי דחיפת הגפיים למטה. במקרה שלה היא רק נשמה".
 
לאחר התייעצות עם ד"ר צחי אייזנברג ממרפאת "כל-חי" המסייע בטיפול בצבים, התברר שסיכויי ההישרדות של הצבה קלושים והוחלט לבצע לה המתת חסד כדי למנוע ממנה סבל נוסף. בניתוח שלאחר המוות נמצאו בבטנה של הצבה 93 ביצים מוכנות להטלה. במירוץ נגד השעון הוציאו אנשי המרכז את הביצים במטרה להעבירן לחוות הדגרה מוגנת.
 
בינתיים חזר לזר, מגובה בפקחי הרשות, אל החוף. "החשוד במעשה נעלם מהמקום אך תיירת ששהתה באוהל עוכבה לחקירה וקשרה אותו לאירוע", הוא סיפר. "הם גם לנו במקום בניגוד לחוק והבעירו מדורה בחוף".
 
החשוד אותר והובא לחקירה, במהלכה הודה במעשה. "הוא סיפר כי דקר את הצבה במקל חד. התחלנו בהליך פלילי נגדו בגין פגיעה בערך טבע מוגן. אנו מקווים שבית המשפט ידון בהקדם ויגיד את דברו", סיכם לזר.
 

מין בסכנת הכחדה חמורה

שמונה מינים של צבי ים מצויים בסכנת הכחדה עולמית; שניים מהם פוקדים את חופי ישראל. צבי ים חומים נחשבים אמנם לנפוצים ביותר מכל הצבים הימיים בעולם, אך באזורנו הם מצויים בסכנת הכחדה חמורה; המין השני הוא צבי הים הירוקים, החיים במימי הים התיכון ובמפרץ אילת.
 
להערכת לוי יש לכל היותר עשר נקבות המטילות בחופי הארץ, מתוך אוכלוסיה של מספר מאות צבי ים ירוקים. "בכמה דקירות הוא פשוט הוריד לנו עשרה אחוזים מאוכלוסיית נקבות צבי הים המטילות בחופי ישראל", אמר לוי. "מעולם לא ראיתי מקרה של פגיעה מכוונת בצבת-ים בארץ. זה היה מחזה עצוב, מכעיס ומזעזע כאחד".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נדקרה עם מקל חד. הצבה
צילום: עמי לזר רשות הטבע והגנים
מין בסכנת הכחדה: צבת ים ירוקה
צילום: יניב לוי, רשות הטבע והגנים
הצבה במרכז להצלת צבי ים
צילום: פנינה לבנה, רשות הטבע והגנים
הביצים בבטנה של הצבה
צילום: יניב לוי, רשות הטבע והגנים
מומלצים