שתף קטע נבחר

"המיסוי הירוק יגרום להתחממות כדור הארץ"

מתקפה חריפה של מנכ"ל לובינסקי, דורי מנור, כנגד רפורמת "מיסוי ירוק". לדבריו, הרפורמה צפויה לחסל את מנועי הדיזל בישראל ולא תתרום לאיכות הסביבה

"המיסוי הירוק יגרום להתחממות כדור הארץ - נוסחת המס מתעלמת לחלוטין מפליטת גזי חממה". כך תוקף היום (ג') מנכ"ל יבואנית פיז'ו וסיטרואן, דורי מנור, את רפורמת המיסוי עליה הכריזו אתמול שרי האוצר והגנת הסביבה. לדבריו, הנוסחה לפיה מחושבת הטבת המס שיעניק משרד האוצר למכוניות הפולטות כמות מזהמים מופחתת, אינה מאוזנת מספיק ואינה מייחסת חשיבות ראויה לפליטת גזי חממה - כמו למשל פחמן דו-חמצני (CO2).

 

 

"נוצר מצב שבו יש רצון טוב במשרדי הממשלה - אבל (יש) כישלון חרוץ בנוסחה שנבחרה למיסוי הירוק", אמר היום מנור לחברי ועדת המדע והטכנולוגיה, בדיון שנערך לרגל יום איכות הסביבה בכנסת. "נוסחת המס מתעלמת כמעט לחלוטין מפליטת גזי חממה". בתגובה לדברים אלה, הסבירו נציגים של משרדי האוצר והגנת הסביבה, כי הנוסחה שנבחרה מאזנת בין הנזק הסביבתי שנגרם - על-ידי גזי החממה - והנזק הבריאותי שגורמים מזהמים אחרים הנפלטים מכלי רכב.  


מנוע דיזל (אילוסטרציה)

 

"הדיזל ייכחד בישראל"

המתקפה של מנור נגד רפורמת המיסוי הירוק אינה מגיעה כהפתעה: כבר לפני שנתיים מתח ביקורת חריפה נגד התוכנית. עיקר טענותיו של מנור - כמו גם של כמה יבואנים אחרים - נוגעות לכך שנוסחת המיסוי שאימץ משרד האוצר, יוצרת אפליה נגד מכוניות בעלות מנועי דיזל. לטענתו, אפליה זו נוצרת עקב הערך הנמוך יחסית שנקבע בנוסחה לפחמן דו-חמצני - גז הנפלט ממכוניות דיזל בכמויות נמוכות מאשר במכוניות בנזין. במקביל, בנוסחה מחושב ערך גבוה למזהמים הנפלטים בעיקר ממכוניות דיזל: חלקיקים נשימים (PM) ותחמוצות חנקן (NOX).

 

בגלל אימוץ נוסחה זו, טוען מנור, מעודדת רפורמת המיסוי הירוק פגיעה באיכות הסביבה. זאת, מאחר שפחמן דו-חמצני הוא "גז חממה" התורם להתחממות כדור הארץ. במקביל, הרפורמה תביא לדבריו לפגיעה משמעותית בשוק מכוניות הדיזל בארץ - שממילא תופס נתח קטן בלבד מכלל שוק הרכב. "הדיזל ייכחד בישראל, ואותו איש דואר, בזק, שיפוצניק או אינסטלאטור - שנוסע היום עם כלי רכב מונע דיזל - ייאלץ לשלם הרבה יותר... רק בישראל אומרים שדיזל מזהם יותר. מדובר כיום במכוניות יותר נקיות מהבנזין, (בזכות) טכנולוגיה מאוד מתוחכמת. גם באירופה וגם בארה"ב מאמינים היום שהמנועים האלה נקיים יותר".

 

"מה שמיטיב עם האזרחים"

בתגובה להאשמותיו של מנור, ציינו נציגים של משרדי האוצר והגנת הסביבה כי הנוסחה שאומצה במסגרת הרפורמה, לא הומצאה בישראל - אלא נקבעה במחקר אירופי, שפורסם לפני כשמונה שנים. ערן יעקב, סגן מנהל מחלקת תכנון וכלכלה ברשות המסים, הסביר כי הבחירה בנוסחה נועדה לתת משקל גדול יחסית למזהמים הגורמים לפגיעה בבריאות הציבור. "בחרנו לעשות מה שמיטיב יותר עם האזרחים ומשפיע על כולנו", אמר יעקב לחברי הוועדה.

 

את דבריו חיזק נציג המשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג: "המיסוי הירוק לא מתייחס לבנזין או דיזל, אלא למזהמים הנפלטים מכלי רכב. ועכשיו השאלה היא לאיזה מקדמים (בנוסחה) מתייחסים. העלויות (המחושבות לכל מזהם) נקבעו על-פי נוסחה שחושבה באירופה - אנחנו לא המצאנו את המספרים. ארגון הבריאות העולמי, קבע כי שני המזהמים האלה (חלקיקים ו-NOX) הם המזהמים שהכי חשוב להתמודד איתם".

 

יש לציין כי במשרדי הממשלה גם מסבירים את המשקל הנמוך הניתן לגזי חממה, בכך שבגלל גודלה של מדינת ישראל - אין ביכולתה להשפיע על התחממות כדור הארץ. לדברים אלה הגיב מנור בחריפות: "חס וחלילה שלא ישמעו בעולם שאנחנו לא יכולים להשפיע על ההתחממות הגלובאלית - אם אנחנו כמדינה שלמה, נגיד שאנחנו מתעלמים מהתחממות הארץ - יחרימו אותנו בעולם". לכך יש להוסיף דברים שאמר נציג המשרד להגנת הסביבה עצמו, שהסביר כי ישראל צפויה בקרוב לחתום על אמנה שתשנה - ותחמיר משמעותית - את ההתייחסות לפליטת גזי חממה מכל המקורות, ובכלל זאת מכלי רכב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל לובינסקי, דורי מנור
צילום: אביגיל עוזי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים