שתף קטע נבחר

אלו תנאי העבודה בבנק ישראל

לקראת הסיבוב הבא במאבק בין האוצר לבנק ישראל על השליטה בתנאי השכר בבנק, חושף משרד האוצר את הסכם העבודה עליו חתמו הצדדים לפני שנה, תחת איום ההתפטרות של הנגיד. אתם מוזמנים לעשות היכרות עם המושגים: "פדיון חופשת השתלמות מיוחדת" ו"קידום ערב פרישה"

מחריף המאבק בין בנק ישראל לבין האוצר סביב חוק בנק ישראל החדש, שמתמקד בגורם שאמור לפקח על שכרם של עובדי הבנק. נגיד הבנק סטנלי פישר זימן להיום בבוקר (א') מסיבת עיתונאים כדי להבהיר את עמדת הבנק, החותרת להוציא את הפיקוח מידי הממונה על השכר באוצר. הצעת הבנק בחוק לשימור עצמאותו גם בתחום השכר, היא להעביר את הפיקוח למועצה מנהלית שרוב חבריה כולל היו"ר יהיו אישי ציבור.

 

האוצר עומד על שלו, שבנק ישראל איננו חריג ביחס לגופי המגזר הציבורי שהפיקוח על שכרם הוא אחיד ובסמכותו על פי חוק יסודות התקציב. לקראת סוף השבוע, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מיהר להתייצב במחלוקת הזאת לצד האוצר, בטענה שעצמאות הבנק המרכזי איננה כוללת את נושא השכר.

 

האוצר הגיב על כינוס מסיבת העיתונאים מחר בלשכת נגיד בנק ישראל, בפרסום החריגות המשמעותיות בשכרם של עובדי הבנק, לעומת השכר בשרות המדינה. החריגות מעוגנות בהסכם השכר הקיבוצי החדש של הבנק שנחתם לפני כשנה, למרות התנגדות האוצר, אחרי מאבק של רווי עיצומים ודיונים משפטיים, שארך יותר משנה.

 

הממונה הקודם על השכר, אלי כהן, סירב לחתום על ההסכם. במקומו חתם שר האוצר הקודם רוני בר-און בהוראת ראש הממשלה אהוד אולמרט, שהתפשר על החריגות בלחץ הנגיד שאיים להתפטר.

 

פדיון חופשות עד 1.6 מיליון שקל

לפי נתוני האוצר, חברי הנהלת הבנק ממשיכים ליהנות מרוב החריגות הייחודיות שהיו בתוקף לפני חתימת ההסכם. מדובר בתשלומי שכר המחושבים לפי ותק בן 40 שנה, ללא קשר לוותק המקצועי האמיתי. חברי ההנהלה גם נהנים מדרגות שכר ייחודיות שמעבר לדרגות השיא סולם השכר הרגיל של הבנק – פער של 7.65% עד 11.4% מהשיא.

 

בנוסף מוענקת לחברי ההנהלה דרגת פרישה ייחודית שהיא גבוהה ב-18.2% מהנ"ל. לגבי העובדים מן השורה, תנאי העבודה והשכר בהסכם הקיבוצי החדש שונים בין העובדים הקיימים לחדשים שיתקבלו בעתיד. תנאי האחרונים יהיו זהים פחות או יותר לנהוג בשירות המדינה. לפיכך שכר העובדים הקיימים מחושב לפי 168 שעות חודשיות לעומת כ-184 שעות לעובדי המדינה.

 

תוספת הוותק בבנק עדיין גבוהה ב-20% לעומת הממשלה. שכר החדשים המקצועיים יפחת עד 35% לעומת הקיימים ושכר המנהליים יפחת ב-40%.

 

הקיימים עדיין מקבלים "תוספת (ארוחת) צהרים" של 830 שקל בחודש ו"תוספת עיתון" בסך 230 שקל לחודש, ובנוסף החזר הוצאות רכב בתשלומים חודשיים לפי רמות ניידות של עד 2,000 קילומטרים לחודש. החדשים יקבלו החזרים כמו במשרדי הממשלה. עם זאת, ההסכם הקיבוצי צמצם במידה ניכרת את הזכות לפדות חופשות מיוחדות.

 

הקיימים לא יוכלו עוד לפדות במהלך עבודתם "חופשות השתלמות" רגילות או מיוחדות (הטבות מפליגות למדי) אלא רק בפרישה, ללא אפשרות צבירה, עד תקרה של 1.6 מיליון שקל! בפרישתם הם עדיין זכאים גם לפדיון חופשות רגילות וימי מחלה שלא נוצלו עד תקרה של 2 מיליון שקל, בעיקר לבכירים.

 

ויתורים ניכרים יותר נאכפו על העובדים הקיימים בהסכם הקיבוצי החדש בשלושה נושאים: קידום מוקטן ערב פרישה ב-1.5 דרגות לעומת 2 דרגות בהסכם הקודם; מתן הלוואות בהיקף של עד 19 משכורות חודשיות (או 700 אלף שקל לפי הנמוך) במקום 24 משכורות, יחד עם ביטול ההטבה המפליגה של מחיקת ההלוואות במקרים מיוחדים; וביטול מענקי ה"התייעלות" בשיעור 13% מהשכר השנתי, כשבמקומו הונהג "מענק מצוינות" הממומן ברובו על חשבון ויתור העובדים על הפרשותיהם לקופת גמל.

 

לגבי העובדים העתידיים בתחומים אלה נקבע כי הם לא ייהנו מקידום בדרגה ערב פרישה אלא אם יונהג בשירות המדינה; תקרת ההלוואות לא תעלה על 9.5 משכורות חודשיות או 350 אלף שקל לפי הנמוך; אבל "מענק המצוינות" יחול גם עליהם בדומה לקיימים.

פורסם לראשונה 13/06/2009 23:09

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סטנלי פישר. איים להתפטר
צילום: דודי ועקנין
מומלצים