שתף קטע נבחר

אושר החוק להפחתת דמי ההבראה

החוק התקבל בכנסת לפי הצעת הממשלה פה אחד, לאחר שהאופוזיציה עזבה את המליאה במחאה. לפי החוק, דמי ההבראה יופחתו ב-50% בשנתיים הקרובות

החוק להפחתת דמי ההבראה בשירות הציבורי בשנים 2009/10 התקבל בכנסת לפי הצעת הממשלה פה אחד, בקולותיהם של 35 ח"כים מהקואליציה וללא מתנגדים. זאת בעקבות היעדרות מחאה של סיעות האופוזיציה מישיבות המליאה

בגלל הצעות החוק הממשלתיות הנוגעות לשינויים בשיטת הממשל. 

 

שלשום איימה האופוזיציה למשוך את הדיון על החוק אל תוך הלילה באמצעות הגשת עשרות הסתייגויות (פיליבסטר). בהיעדר האופוזיציה, התקצר הדיון, והצעת החוק עברה בקריאה שניה ושלישית במהירות. 

 

החוק קובע כי דמי ההבראה יופחתו ב-50% בכל אחת מהשנים 2009-10, והוא התקבל כהצעת הממשלה. זאת, לאחר כישלון הניסיון של ועדת הכספים להחליף אותו בהפחתה יחסית לגובה השכר. האוצר תמך ברעיון, אולם יו"ר ההסתדרות עופר עיני התנגד והחוק חזר למתכונתו הממשלתית. 

 

האוצר הציע שהפחתת דמי ההבראה תהיה בשיעור מדורג של 40% למקבלי שכר המינימום, עד כ-4,000 שקל, 70% ממקבלי שכר בינוני עד 16,000 שקל ו-90% למקבלי שכר גבוה, שמעל הסכום הנ"ל. 

 

עיני טען שהיחס הזה פוגע במיוחד במקבלי השכר הנמוך והבינוני. הוא הציע חלופה לפיה הפחתה של 25% תחול על מקבלי שכר עד 7,000 שקל, 50% לבעלי שכר עד 16,000 שקל (כפליים משכר המינימום) והפחתה של 75% למקבלי שכר גבוה יותר.

 

האוצר התנגד לדירוג הזה בטענה שלא יכניס את הסכום המתוכנן של 1.2 מיליארד שקל למימון השתתפות העובדים בתוכנית הסיוע למפעלים במצוקה עקב המשבר הכלכלי, הצעת עיני ויו"ר לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים שרגא ברוש.

 

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) נאלץ בניגוד למצפונו לחזור להצעת הממשלה למרות כי הצהיר שמדובר בחוק רע ולא שיוויוני שפוגע בחלשים. עם זאת טען כי החוק דרוש לשם העברת התקציב אחרת יוקדמו הבחירות כך שחוש האחריות הציבורית גובר אצלו על דעתו הפרטית.

 

פשרה: המרת ההפחתה בהקפאת מענק

החוק הממשלתי אושר לקריאה שניה ושלישית בוועדת הכספים שלשום ברוב קולות של תשעה תומכים מול ארבעה מתנגדים. לאחר מכן החלו מגעים בין האוצר להסתדרות בניסיון להגיע לחלופה מוסכמת. לאחר דיונים מרתוניים אל תוך

הלילה, התגבשה הפשרה שתאפשר להמיר את הפחתת דמי ההבראה ב-2009 בהקפאת המענק המתוכנן בשיעור 3% מהשכר על חשבון התוספות שמגיעות לעובדים בשנים האחרונות.

 

יחד עם זאת, נותרה חלופת זאת בחזקת אופציה והאפשרות הזאת אף נכללה בהצעת החוק הממשלתית שמעניקה לנציגויות העובדים את הברירה בין ההפחתה הגורפת של 50% לחלופה המוצעת. זאת לאחר שהיא התקבלה במשא ומתן עם הסתדרות המורים שוויתרה על תוספת השכר בשיעור 1.2% שעמדה לקבל השנה, ובלבד שדמי ההבראה לא יקוצצו השנה. החלופה הזאת איפשרה לאוצר לקבל את הסכום המתוכנן עבור קרן הסיוע.

 

הצעת החוק נועדה בפועל להרחיב את עניין ההפחתה שהיא תרומת העובדים לתוכנית הסיוע למפעלים, גם על חמשת האיגודים המקצועיים שחתמו על הסכמים קיבוציים בנפרד מההסתדרות, זאת מאחר שההפחתה של מחצית דמי ההבראה התקבלה קודם בעסקת החבילה שבין האוצר, ההסתדרות למעסיקים אשר חלה על השירות הציבורי שפועל על בסיס ההסכם הקיבוצי של ההסתדרות.

פורסם לראשונה 16/06/2009 19:15

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האופוזיציה יצאה - הפיליבסטר נמנע
צילום: גיל יוחנן
מומלצים