שתף קטע נבחר

מיליונר. בעוד שנתיים

ב-17 בינואר 1997 חזר יוסי בניון מבית הספר לכדורגל של אייאקס. זמן קצר לאחר מכן נקבע עתידו. דודו בניון, אלי להב, אלי זינו ורבים אחרים כיוונו את הקריירה של הכוכב הצעיר. וגם יעקב שחר, שאגב עדיין לא מחזיק בחלק מהכרטיס של בניון. סיפור תלאותיו של כרטיס שחקן

למי שמעוניין להבין לעומק את החוזים וההסכמים הקשורים ביוסי בניון, מומלץ קודם כל לשוב אל ה-17 בינואר 97, היום בו נחת בניון בישראל לאחר שקליטתו בבית הספר לכדורגל של אייאקס אמסטרדם נכשלה. הציפייה לבואו של הילד היתה חסרת תקדים. כמעט כל יושב ראש בליגת הכדורגל הישראלית הראשונה (שאז עדיין נקראה לאומית) רצה אותו אצלו. לכולם היה ברור שכבר עכשיו יש לילד כדורגל וכשהוא יגדל הוא גם יהיה שווה לא מעט כסף בחו"ל.
למרות הציפייה והלחץ, בניון, שגדל בדימונה ומגיל עשר שיחק בהפועל באר שבע, קודם כל חזר הביתה, לנגב. ביחד עם אביו דודו, פתח בניון במשא ומתן עם אלי להב - אז הבעלים של הפועל באר שבע. במוקד המשא ומתן עמדה דרישה אולטימטיבית של משפחת בניון לחוזה ארוך טווח. לאחר סבב שיחות שערך להב עם משה דדש, יעקב שחר ורובי שפירא - במטרה למנוע מחטף - נפגשו להב, איש העסקים רפי רובין (שתמך כלכלית בבניון עוד כשהיה ילד) ואלי גוטמן, אז מאמן הקבוצה הבוגרת של באר שבע, עם דודו ויוסי בניון. הוסכם כי בשלב ראשון ייצטרף יוסי לקבוצת הנוער של הפועל באר שבע, שהיתה אז בסכנת ירידה, תמורת שיעורי נהיגה חינם.
ב-7 ביולי 1997 נסגר סופית החוזה לו ייחל דודו בניון. על פי החוזה (עליו חתום דודו בניון כאפוטרופוס) יהיה כרטיס השחקן של יוסי בניון שייך בלעדית להפועל באר שבע בשנים 97-2002. בסוף התקופה מתחייבת באר שבע למכור את בניון לקבוצה אשר השחקן יסכים מפורשות לעבור אליה. הקבוצה גם התחייבה לשלם לשחקן סכום בגובה 50% מהסכום אותו תקבל בגין מכירתו.
או במילים אחרות: בשנים 97-2002 יוחזק כרטיס השחקן של יוסי בניון על ידי הפועל באר שבע בלבד. בתום עונת 01-02 (בשנה הבאה) יעברו 50% מערכו של הכרטיס ליוסי בניון עצמו. אם תמכור הפועל באר שבע את בניון במהלך חמש השנים הללו, בניון עצמו לא ירוויח מהעסקה. בעקבות החתימה על החוזה הראשון הועברו לרשותו של בניון גם הסכומים הבאים:
- משכורת בסיסית לכל התקופה של 111,310 דולר (המשכורת, בסך 1855 דולר לחודש, הוקפאה ברגע שהושאל בניון למכבי חיפה).
- מענק מיוחד לרכישת רכב בסך של 37,236 דולר;
- מענק חתימה בגין התקופה כולה בסך של 93,800 דולר;
- מענק בגין עונת 97-98 בסך של 46,547 דולר;
- מענק בגין שתי העונות שלאחר מכן בסך של 93,007 דולר;
- מענק בגין שתי העונות האחרונות בתקופת החוזה בסך של 93,091 דולר.
משפחת בניון קיבלה בעת החתימה סכום השווה ל-100 אלף דולר.
בניון שיחק בהפועל באר שבע עונה אחת בלבד, בסופה ירדה הקבוצה לליגה השניה. במהלך אותה עונה נאלץ להב למכור את השליטה בקבוצה. העסקה כללה גם את כרטיסו של בניון.

ההשאלה למכבי חיפה

כשהפועל באר שבע ירדה ליגה היה ברור שבניון לא ימשיך לשחק בשורותיה. אלי זינו, שרכש את השליטה בקבוצה מלהב, החליט להשאיל את בניון למכבי חיפה בעקבות הסכם אליו הגיע עם יעקב שחר - הבעלים והנשיא של הקבוצה.
בהסכם ההשאלה (עליו אין תאריך), שנערך בין אלי זינו לבין 'מאיר', חברת המכוניות שבבעלותו של יעקב שחר, נקבע כי:
- בניון יושאל למכבי חיפה לשתי עונות, 98-99 ו-99-00, תמורת 440 אלף דולר;
- חברת 'מאיר' תשלם בנוסף להפועל באר שבע 170 אלף דולר כדמי אימוץ לשתי העונות. זאת תמורת פרסום המותג 'הונדה'.
- לכשיימכר בניון, תהיה מכבי חיפה זכאית לעמלה מחלקה של הפועל באר שבע בעבור השבחת השחקן בשיעור של 10% מסכום מכירתו ולא יותר מ-200 אלף דולר.
- סעיף נוסף בהסכם קבע כי: "אם השחקן לא יימכר לחו"ל בתום שתי העונות תהיה למכבי חיפה אופציה ראשונה לשאול אותו לעונה נוספת בתנאים שייקבעו על ידי הצדדים, ובמידה שהשחקן לא יחזור לבאר שבע".
יעקב שחר העביר לזינו מקדמה על סך 1.8 מיליון שקלים מיד עם החתימה על ההסכם.
ב-5 בינואר 99 התגייס יוסי בניון לשנתיים לצה"ל, כך שבשנתיים הראשונות בהן הושאל למכבי חיפה ממילא לא יכול היה להימכר לחו"ל.
הקיץ הסתיימו השנתיים הראשונות להשאלתו של בניון. ביום ראשון שעבר נחתם הסכם בין הפועל באר שבע למכבי חיפה על השאלת השחקן לשנתיים נוספות.

תקופת ההשאלה השניה

לפי ההסכם החדש שנחתם בין זינו לשחר בשבוע שעבר, ימשיך בניון לשחק במכבי חיפה שנתיים נוספות תמורת 610 אלף דולר (רק לצורך השוואה, הפועל תל אביב מקבלת עבור השאלת פליקס חלפון לבית"ר 27 אלף דולר לעונה). הסכום זהה בדיוק לסכום אותו שילמה חיפה בשנתיים הראשונות. תקציבה הכולל של הפועל באר שבע הוא כ-10 מיליון שקלים. יוסי בניון לבדו מהווה 12.5% מתקציב הקבוצה.

של מי הכרטיס של בניון?

שחר וזינו ניהלו משא ומתן ממושך על רכישת אחוזים מכרטיסו של בניון. ידיעות רבות על המשא ומתן התפרסמו בעיתונים, כולל מספר רב של ידיעות בהם נטען מפורשות ששחר רכש ומחזיק באחוזים ניכרים מכרטיסו של בניון. זינו, מסתבר, חושב קצת אחרת: "אין כרגע שום עסקת מכירה או כל קומבינציה אחרת עם שום גורם. בניון מושאל בלבד למכבי חיפה לשנתיים הקרובות". זינו אישר שהיה משא ומתן בינו לבין שחר על הכרטיס של בניון אולם המשא ומתן הוקפא. שחר נשאל האם הוא מחזיק באחוזים מכרטיסו של בניון והשיב בשלילה.
- האם אתה מעוניין לרכוש אחוזים מהכרטיס?
שחר: "זה לא סוד. כולם כבר דשו בנושא בעבר, למרות שכרגע בניון מושאל בלבד למכבי חיפה". שחר סירב לנדב פרטים נוספים בדבר המשא ומתן.
ידוע כי זינו בהחלט מוכן לדון על מכירת אחוזים מכרטיסו של בניון, אך לא בכל מחיר: מיליון דולר עבור 25% מהכרטיס כבר לא יספקו אותו היום. קצת יותר הוא בהחלט מוכן לשקול בחיוב, כשלשחר יש היום עדיפות על כל הצעה אחרת.

מה עובר על יוסי?

באופן רשמי מרוויח בניון בחיפה משכורת חייל (11 אלף דולר לשנה). בפועל הפקידה הקבוצה בחשבונו בשתי העונות האחרונות סכום המוערך בכ-200 אלף דולר לעונה. הקבוצה גם משלמת לו את שכר הדירה בחיפה. בסיכום כללי (ביחד עם ההשאלה) בניון עולה למכבי חיפה כחצי מיליון דולר לעונה.
על פי פירסומים שונים ירוויח בניון 400 אלף דולר בשנתיים הקרובות במכבי חיפה, על פי החישוב הבא: במהלך שתי העונות הבאות ירוויח 200 אלף דולר. 200 אלף נוספים יועברו לו כמענק שחרור מצה"ל.
אם לא יקרה שום דבר חריג, סביר להניח ששנה-שנתיים לאחר שחרורו מצה"ל יימכר בניון לחו"ל. ושוב תזכורת: ביולי 2002 יחזיק בניון במחצית כרטיסו. גם אם נסתמך על הערכות שמרניות (ובתקווה ששום דבר פיזי לא יקרה לבניון עצמו), תהיה קבוצה אירופית מסדר גדול בינוני ומעלה מוכנה לשלם עבור שחקן מסוגו של בניון סכום שינוע בין 2 ל-6 מיליון דולר. מעסקה כזו ירוויח בניון במקרה הרע מיליון דולר.
בניון עצמו סירב להגיב לתוכן הכתבה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ראובן כהן
בניון לאחר כיבוש שער
ראובן כהן
צילום ארכיון ידיעות אחרונות
יעקב שחר. נשיא מכבי חיפה
צילום ארכיון ידיעות אחרונות
גיל נחושתן
אברהם גרנט. מאמן מכבי חיפה
גיל נחושתן
ארכיון ידיעות אחרונות
מכבי חיפה חוגגת
ארכיון ידיעות אחרונות
מומלצים