שתף קטע נבחר

בצעדים קטנים: פריז עם ילדים

עיר הילדים, מגדל אייפל, מוזיאונים, פארקים יפיפיים ואפילו שדרות השאנז אליזה המפורסמות - פריז היא לא רק עיר לזוגות מאוהבים ורומנטים, אלא גם לצאצאים יש הרבה מה לעשות בה

בניגוד למוניטין של הפריזאים כמי ששונאים בני אדם, במיוחד זרים ובמיוחד זרים נמוכים מאוד, בחיים בעיר כאן עם שתי ילדות קטנות, עגלה אחת והמון סופי שבוע ארוכים, גילינו פריז נפלאה לילדים ולהוריהם. אהבת הפארקים של העיר, אובססיית המוזיאונים שלה וריבוי המזרקות והקרוסלות שלה, הפכה אותה למתאימה מאין כמותה לטיול עם ילדים.

 

בכל טיול עם ילדים כדאי להשאיר הרבה זמן ללא-נודע, שכן בהתנהלות איתם ידוע רק דבר אחד מראש: זה תמיד ייקח הרבה יותר זמן ממה שתעלו בדעתכם. הכלל הזה תקף שבעתיים בפריז, שרחובותיה מושכים וחנויותיה בזבזניות בזמן ובכסף.

 

‭.1‬ עיר הילדים

באופן עקרוני, גם בטיולים עם ילדים, אני בעד לבחור תמיד בפעילויות שלא ישעממו את הוריהם למוות. כן, בטיול צריך למצוא את עמק השווה, לא להקריב. עיר הילדים מוקדשת לאזרחי העולם הקטנים, אבל היא מושקעת וחכמה ומהנה כל כך, שההורים צריכים להתאפק כדי לא להזיז את הילדים הצידה ולהתחיל לשחק במתקנים בעצמם.

 

עיר הילדים היא חלק מעיר המדע והתעשייה בפארק לה וילט ברובע ה‭,19 -‬ והיא מצדיקה את הנסיעה לשולי העיר ואת יום הטיול שאפשר לבלות בה. מדובר במתחם ענק ומודרני של מדע, מוזיקה, אמנות, טבע ומה לא, בעיבוד מרתק ואלגנטי לילדים ולהוריהם.


עיר הילדים מוקדשת לאזרחי העולם הקטנים (צילום: כנרת רוזנבלום)

 

שווה להזמין מקום מראש למסלול (נקרא בצרפתית anceי‭(S‬ בן שעה וחצי, שבו יוכלו הילדים לצייר בקרני אור, להתאים בין חיות לבין העקבות שלהן ולהפעיל בעצמם קרקס של מריונטות. בסופו של דבר אי אפשר יהיה להזיז אותם מהלבנים הרכות, הווסטים הצהובים והקסדות שבמתחמון בוב הבנאי.

 

החוויה בעיר הילדים היא כל כך מעשירה וממלאת, שלקח לנו זמן לגלות את הפארק העצום והיפהפה שמשתרע מאחוריה, על מדשאותיו הרחבות, מתקני המשחקים המשוכללים שלו וקנאל סן מרטן, התעלה נוסכת השלווה שחוצה אותו.

 

כרטיס כניסה למסלול עולה שישה יורו למשתתף. ילדים מעל גיל שנתיים חייבים בכרטיס, ותזמינו מראש, כי אין מקום ‭,01-40-05-81-00)‬ מדי פעם אפשר ליפול על קופאי דובר אנגלית)

 

des Enfants, Parc la Vilette Pantin‬‭יCite ‬

 19e. Metro: Porte la Vilette, Pantin 

לפרטים: http://www.cite-sciences.fr/francais/ala_cite/expositions/cite-des-enfants/

 

‭.2‬ מגדל אייפל, אלא מה

באמצע מאי חוגג מגדל אייפל 120 שנים לקיומו כסמל בינלאומי ועל-זמני לצרפתיות, להישגים הנדסיים ולתיירותיות, ומאות המיליונים שביקרו בו מאז לא טועים. למרות הבנליות שלו, האייפל הוא מהמוצדקות שבאטרקציות. הילדים, בכל גיל, מתרשמים ממנו ומהנוף שנשקף ממנו, ומרגישים לאחר הביקור כאילו כבשו במו רגליהם הקטנות את האוורסט. לרגל חגיגות יום ההולדת, מוצגת שם גם תערוכה על גוסטב אייפל (האדריכל) ועל תהליך בניית המגדל.

 

אלא שבשביל האייפל צריך להתאזר בסבלנות וברגליים חזקות. בקרוב אמורה להתאפשר הזמנת כרטיסים ברשת, וזה עשוי לקצר את ההמתנה עד מאוד. בינתיים, ככל שתגיעו מוקדם יותר כך ייטב, ובכל מקרה צריך להיערך לתור של שעה-שעתיים.


מגדל אייפל. הילדים ירגישו שהם כבשו במו רגליהם הקטנות את האוורסט

 

אם אתם צמד מבוגרים ומצוידים בטלפונים ניידים, אחד מכם יכול לשחק עם הילדים בגינות המשחקים הפזורות למרגלות האייפל, בעוד השני שומר על האינטרסים שלכם בתור. קחו בחשבון שגם למעליות שבפנים מחכים בתור, אז לא כדאי לבוא עם עגלות, ולעומת זאת, אורך רוח ושקית קרואסונים שתכינו מראש ישרתו אתכם נאמנה, כמו גם צעיף נגד הרוחות העזות.

 

תעריפי הכניסה: מ‭3 -‬ עד 13 יורו, בהתאם לגיל ולגובה הטיפוס (למבוגרים הטיפוס ברגל לקומה השנייה יעלה ‭4.5‬ יורו, הטיפוס במעלית לקומה השנייה יעלה 8 יורו, והטיפוס במעלית לקומה העליונה יעלה 13 יורו. לבני ‭24-12‬ תעלה הכניסה, בהתאמה: ‭9.90 ,6.4 ,3.5‬ יורו, ולילדים עד גיל ‭7.50 ,4 ,3 - 12‬ יורו. לילדים מתחת לגיל 4 חינם).

 

‭   Metro: Bir Hakeim

לפרטים נוספים:  ‭ www.tour-eiffel.fr/teiffel/fr

  

ואם אתם בסביבה: בימי ראשון ורביעי מתקיים באזור שוק גרנל, אחד השווקים היפים של פריז, שנמתח בינות לעמודים התומכים במטרו מספר ‭.6‬

 

Grenelle יMarch

rue‬‭Bd de Grenelle, entre la rue‬

.‭Lourmel et la rue du Commerce‬

‬‭Metro: La Motte Piquet Grenelle ‬

 

‭.3‬ שאנז אליזה

השדרות המפורסמות מתבררות במפתיע כמקום המשלב באופן מושלם בין צורכי ההורים לאלה של הילדים. אפשר להתחיל את הסיור באופן חינוכי בארמון התגליות, גרסה מיושנת אך מפוארת של מוזיאון המדע, או בקצת אמנות בגראנד פאלה, שמקפיד על הצגת תערוכות נגישות מאוד. בימים אלה (עד 13 ביולי) מוצגת שם רטרוספקטיבה של אנדי וורהול, שיכולה להתאים גם לילדים קטנים ממש, ובוודאי לאחיהם הגדולים.


שאנז אליזה. מקום המשלב בין צורכי ההורים לילדים (צילום: רויטרס)

 

במעלה הרחוב, בין גוצ'י לגאפ, שיעניינו בוודאי חלק מאוכלוסיית המטיילים, משובצות חנויות הדגל המפוארות של יצרניות המכוניות. אלה - שכנראה החליטו לפנות לרוכשי המכוניות באמצעות ילדיהם - מציעות עניין בלי סוף לילדים ולהוריהם: משחקים, הדגמות, מופעי קסמים ודגמים חדשים ויצירתיים. חוץ מכל אלה, יש בשאנז אליזה עוד שלוש נקודות שיא לפחות: החנות של דיסני (במספר ‭,(44‬ שוקו חם ועוגה בלאדורה, אחד מבתי הקפה העתיקים ביותר בפריז (במספר ‭,(75‬ ושער הניצחון כמובן.

 

couverteי‭Palais de la D‬

e‭Avenue Franklin D. Roosevelt, 8‬

,esי‭Metro: Champs Elys‬       

Clemenceau‬‭Franklin D. Roosevelt, Clemenceau‬

לפרטים נוספים: ‭www.palais-decouverte.fr/index.php

 

‭.4‬ מוזיאונים

נכון שזה תלוי בילדים, בגילאיהם, בתחומי העניין שלהם ובמזגם הטוב, אבל אם מוכנים ללכת למוזיאון גם בלי להתחייב לראות את התצוגה כולה, כל המוזיאונים הגדולים בפריז מתאימים לילדים.

 

גם בלובר ובמוזיאון ד'אורסיי ילדים ימצאו מרחב התרוצצות ומוקדי עניין, בתיווך ההורים, אבל מרכז פומפידו ירתק אותם בקלות. לא רק הבריכה, שמסתובבים בה הפסלים הצבעוניים היורקים, או מופעי הרחוב שממול, ולא רק המדרגות הנעות, המזגזגות על פני שש קומות ומציגות בסופו של דבר תצפית כמעט פנורמית של פריז - מצדיקים מבחינת הילדים כניסה למוזיאון.


הלובר. הילדים ימצאו מרחב התרוצצות ומוקדי עניין (צילום: איי.פי)

 

אם כל אלה לא מספיקים, כדאי לדעת שגלריית הילדים שבקומת הכניסה מציעה הפעלות לימודיות כיפיות בנושא שקשור לתערוכה שמוצגת באותו זמן במוזיאון. ועוד בונוס לנוחות ההורים: עם עגלות מקובל לעקוף את התור כולו.

 

עד 20 ביולי מוצגת בפומפידו תערוכה מעניינת ומשעשעת של האמן האמריקאי אלכסנדר קאלדר, שמרתקת ילדים ומבוגרים כאחד. גלריית הילדים מוקדשת, ברוח העבודות של קאלדר, לצבעוניות ולשיווי משקל.

 Centre Pompidou, Place Georges Pompidou

Me'tro: Rambuteau, Hotel de Ville, Chatelet

כניסה: למבוגר ‭12-10‬ יורו, עד גיל ‭- 26‬ חינם.

 

בקיץ במיוחד נעים לבקר במוזיאון רודן, שמסביבו גנים קסומים ומפתים, סגורים ומוגנים, שמזמינים התרוצצות כמו גם התרגעות מוחלטת ומעבר לאזור זמן אחר לגמרי.

 

‭e Rodin, 79, rue de Varenne,‬יMus

Invalides‬‭tro: Varenne, Invalides‬י‭7e, Me‬‭‬

 

5. טבע בגובה העיניים

באמצע העיר, ברובע החמישי כמעט על גדות הסן, נמצא מוזיאון ההיסטוריה והטבע העשיר במוקדי עניין לילדים ולהוריהם. גן החיות היסטורי ומעניין, אם כי קצת קשה לראות את החיות בכלוביהן הקטנים. אגף הדינוזאורים, באולם יפהפה, מציג עצמות רבות של דינוזאורים, ובין לבין משתרע מרחב הליכה נעים, פורח ופסטורלי.


נהר הסן. מוזיאון ההיסטוריה והטבע נמצא בסמוך (צילום: רונית סבירסקי)

 

אם עיר הילדים בלה וילט היא הגרסה המודרנית, האינטראקטיבית והמשוכללת של מוזיאון המדע, ‭Plants Jardin des‬ הוא ההפך הגמור - סיור בעקבותיהם של ילדי המאה ה-19.

 

לפרטים נוספים: http://www.mnhn.fr/museum/foffice/transverse/transverse/accueil.xsp

 

6. פארקים

מהאביב ואילך, פארקים הם נקודת חובה לביקור ארוך וממושך, ובמיוחד עם ילדים. המזרקות, הפסלים, סוסי הפוני, הקרוסלות, הכל מחזיר את ההורים והילדים לבועת זמן של ילדות קסומה נטולת מסנג'ר. באגם המרכזי של גני לוקסמבורג נעים לדחוף במקלות סירות מפרש קטנות שמשכירים בשני יורו. במתחם השעשועים אפשר בתשלום זעום לפרוק אנרגיות במתקנים מיוחדים, כולל כאלה שמפחידים אמהות.

 

בגני טיולרי מתקיים בשיא הקיץ יריד, המצויד להפליא במתקנים גבוהים, מרטיבים, מטלטלים ומצחיקים, בממתקים בשלל צבעים ובנימוס אירופאי מעורר השתאות. לצורך איזון רמת הסוכר והצדק ההיסטורי, אפשר להצמיד את הביקור לסיור בלובר הסמוך או במוזיאון האמנויות הדקורטיביות, שיכול להתאים גם לילדים. אבל קשה לעמוד בפיתוי של השוקו המפורסם של קפה אנג'לינה שממול, שיהיה, כצפוי, יקר, קלאסי וטעים.

 

פרט לגני לוקסמבורג וטיולרי יש עוד כמה פארקים מקסימים בעיר, כמו בוט שומון המלאכותי, המוזר והקסום ברובע ה‭,19-‬ פאלה רויאל המלכותי ברובע ה‭,1-‬ פארק מונסו האצילי ברובע ה‭,8-‬ פארק מונטסורי בקצה הרובע ה‭14-‬ ופארק פלוראל בקצה הרובע ה‭.12-‬ בפארק פלוראל גדלים צמחים מוזרים ומשגעים, ויש בו מתחם משחקים ענקי ומגוון, ביתן פרפרים, ובקיץ הופעות ג'ז ומוזיקה קלאסית שמתקיימות כל יום אבל מייקרות את הכניסה מכלום לחמישה יורו לכל מי שמעל גיל ‭.7‬


גני לוקסמבורג. מהפארקים המקסימים בעיר (צילום: כנרת רוזנבלום)

 

ברוב הפארקים יש שירותים מתוחזקים היטב, בתשלום סמלי.

 

‭.7‬ בייביסיטר  

הילדים שלכם משגעים, פריז נהדרת למשפחות, ועשיתם את כל המאמצים האפשריים כדי להסתדר עם הצרכים הסותרים של כולכם. אבל הטיול שלכם ישתפר באופן משמעותי אם תארגנו לעצמכם מבעוד מועד בייביסיטר לכמה פעמים במהלך הטיול, נניח לשני ערבים ובוקר אחד. זאת מחשבה די מהפכנית, אבל אפשרית לגמרי בהכנה מראש.

 

יש די סוכנויות בעיר שמציעות שירותי שמירטוף וערבות לשמרטפיות שהן שולחות, אבל קל הרבה יותר להפקיד את הילדים אצל מישהו שמדבר את שפתם. כדי להשיג את ההפוגה החיונית הזאת וליהנות מהעיר בשניים, כדאי לטרוח ולהפעיל מראש קשרים עם מכרים שגרים בעיר, להרים טלפון לשגרירות או להשתמש בשיטת מפה לאוזן ובאינטרנט. מובן שאחרי הכל חשוב לוודא שהבייביסיטר מהימן/ה ושאתם סומכים עליו/ה. עלות שעת שמירטוף נעה סביב 10 יורו.

 

‭.8‬ אדל וסימון

כדי לחמם את ההתלהבות ולהכשיר את הלבבות לקראת הטיול, אפשר לקרוא עם הילדים ספרים על פריז, כמו "הבלון האדום‭,"‬ שעל-פיו נעשה הסרט הקלאסי של אלבר למוריס. אצלנו בבית משוגעים על "אדל וסימון" של ברברה מקלינטוק (הוצאת מטר‭,(‬ שמתווה, באיורים יפהפיים ומלאי פרטים, סיור משותף בעקבות חפציו האבודים של סימון באתרים המרכזיים של פריז של המאה ה- 19.

 

פריזאית - המדריך הסודי לעיר היפה בעולם www.parisait.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מזרקה בפריז
צילום: כנרת רוזנבלום
גני לוקסמבורג
צילום: כנרת רוזנבלום
תעלת סן מרטן
צילום: כנרת רוזנבלום
מומלצים