שתף קטע נבחר

חילונים, תרדו מהרב

"כמה חוצפה יש מצד אלה שמנצלים את דבריו הכנים של הרב רונצקי והופכים אותם ל'דגל אדום המתנפנף מעל בשורת הפמיניזם'; מדוע אסור לו להביע את דעתו בעניין גיוס דתיות"? עינת ברזילי על הצביעות בפרשת הרב הצבאי הראשי

הרב הצבאי הראשי אמר שלדעתו בנות בצבא זה לא לכתחילה. בתרגום לישראלית מדוברת ועממית: עדיף שלא. אבל אם כן, אנחנו שם בשבילן. הוא כמובן פנה לבנות דתיות, וידע שהוא מדבר לאוזניים שמבינות את הקודים הפנימיים, ואת השפה ואת הכוונות, הוא לא התכוון למנוע בגופו שירות צבאי לנשים, הוא לא הפחית מיכולותיהן, הוא לא קרא לשלוח אותן אל המטבח ולא ביקש להעניק להן פטור מטעמי דוגמנות. לא מלכתחילה. זה הכול.

 

כותבת שורות אלה שירתה בצבא כדתייה, נסעה בשליחות צה"ל למדינות חבר העמים, ואף כתבה לא מעט בעד שירות בנות דתיות בצבא, והתאמת המסגרת הצה"לית לצרכיהן. אולם אי אפשר להישאר אדישים מול החוצפה, הצביעות וגועל הנפש שבהשתלחות חסרת הרסן ברב רונצקי, שאין מאחוריה דבר מלבד ניסיון לגזור קופון על גבו.

 

כמה חוצפה וצביעות יש מצד גורמים פוליטיים וחברתיים כאלה ואחרים, לנצל את דבריו הכנים, האמיתיים של הרב רונצקי הנובעים מדאגה ראויה לבנות הדתיות, ולהפוך אותם לדגל אדום המתנפנף מעל בשורת הפמיניזם. הדחת הרב? חברת הכנסת אורית זוארץ? לא הגזמת קצת? כשרמון נישק חיילת בלשכת הרמטכ"ל, דרשת ממפלגתך להדיח אותו? שוביניזם, חבר הכנסת פינס? וכששולחים בנות להכין קפה למפקדים מכריסים, האם זה נעשה מטעמי קידום המאבק הפמיניסטי?

 

הלא אחת לאיזה זמן מוגבל, בדרך כלל בסמוך לשערוריית אי גיוסה של כוכבנית כזו או אחרת לצה"ל, עולה לדפוס מאמר שכופר בחובת הגיוס לבנות. הטענות תמיד חוזרות על עצמן: "הן עולות הרבה כסף", "אין תפקידים בשבילן", "הן מסכנות את הלוחמים ביחידות המעורבות" וגם הלהיט: "הן מוטרדות ומושפלות". והכל בסדר, אף אחד לא נקרא אל עמוד הקלון, מכיוון שיש אמת מסוימת בטענות האלה. ובכל מקרה, הן מציפות דיון.

 

אז מה שמותר לחילונים מובהקים להרהר בו בקול, אסור לרב הצבאי הראשי? הלא אם למישהו מותר לדבר על הנושאים האלה, אם מישהו יכול באמת לעורר למחשבה, הם דווקא גורמים צבאיים! אנשים מתוך המערכת. האם הרב הראשי אמור להתעסק רק בתולעים בחסה והיתר גילוח? מדוע אסור לו להביע את דעתו בעניין גיוס נשים דתיות?

 

לו היה הרב הצבאי הראשי מבקש

לבטל את חובת הגיוס לבנות, אפשר היה להתלהם. אבל הוא לא. למיטב ידיעתי, בשנים האחרונות חלה עליה עקבית במספר הבנות הדתיות המתגייסות לצה"ל, בגלל אפשרויות רבות יותר ומודעות גדולה יותר לצרכיהן, גם בזכות פעילותו הברוכה של הרב רונצקי למענן.

 

אבל הי, לא כולן עומדות בזה. המעבר מחממת האולפנה למקלחת משותפת במחנה 80, הוא מעבר די מטלטל. לא כל כך פשוט לציית לרס"ר אחרי שהורגלת בשיחות נפש מעודנות עם רבנים ומורים שמשפילים עיניים מול בנות. ואם בנות דתיות מחליטות ללכת לשירות לאומי – ילכו לשירות לאומי, ואני תקווה שבעקבותיהן ילכו משתמטים שונים ומשונים. דתיים וחילונים כאחד.  

 

אין שום סיבה שהרב הצבאי יחזור בו מדבריו. הוא יכול היה לשחק את המשחק. אבל הוא אמר מה שהוא חושב. וממנהיגים בכל התחומים, ומאנשים בכלל, אני מצפה לעשות כן. כשהוא יסרב לסייע לחיילת, באיזה שהוא עניין, תקראו לי ואבוא ללחום את מלחמתה, בינתיים הוא לא עשה את זה. בינתיים הוא רק אמר את מה שהוא חושב.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיילות בצה"ל. ארכיון
צילום: יוני מרקוביצקי, דובר צה"ל
הרב רונצקי. לא מתעסק רק בחסה
צילום: אורלי זיילר
מומלצים