שתף קטע נבחר

פוטין משיב לאובמה: עומד יציב על שתי הרגליים

נשיא ארה"ב אמר לקראת ביקורו במוסקבה כי ראש הממשלה הרוסי מתנהל כמו בימי המלחמה הקרה וצועד עם רגל אחת בדרך הישנה והאחרת בדרך החדשה. פוטין לא נשאר חייב

ראש ממשלת רוסיה דחה את הביקורת שהטיח בו הנשיא האמריקני לקראת ביקורו הצפוי במוסקבה. ברק אובמה אמר השבוע כי ולדימיר פוטין הוא אדם שרגלו האחת "צועדת בדרך הישנה ורגלו השנייה בדרך החדשה". פוטין השיב בעקיצה משלו והדגיש: "אנחנו עומדים ביציבות על שתי הרגליים".

 

בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות AP, ימים ספורים לפני ביקור מתוכנן במוסקבה, התייחס אובמה לפגישתו הצפויה עם פוטין. הוא ציין כי אחת הסיבות שבגללה החליט להיפגש עימו - בנוסף לפגישתו עם הנשיא הרוסי דמיטרי מדבדב - היא רצונו לומר לראש הממשלה ש"הגישות הישנות של המלחמה הקרה" ליחסים עם ארה"ב הן "מיושנות".

 

הנשיא האמריקני ציין כי פוטין עדיין מחזיק בכוח השפעה רב ברוסיה. הוא אמר גם כי ארה"ב מפתחת "יחסים טובים מאוד" עם מדבדב, וכי הוא מצפה

להגיע להסכמה בעניין צמצום ראשי הקרב הגרעיניים של שתי המעצמות. במהלך הראיון דחה אובמה את הרעיון שרוסיה היא מכשול בהתמודדות של המערב עם צפון קוריאה ואיראן ואמר כי זכה ב"שיתוף פעולה טוב" מצידה בכל הנוגע לשתי המדינות הללו.

 

בעקבות הביקורת העניק פוטין ראיון לערוץ טלוויזיה ממלכתי בארצו, במהלכו הדף את טענת הנשיא האמריקני. "אנחנו עומדים ביציבות על שתי הרגליים ותמיד מפנים את מבטנו לעבר העתיד. זה הייחוד של רוסיה והכוח המניע שלה, שתמיד אִפשר לה להתקדם ולהתחזק. כך גם נמשיך", אמר פוטין וחייך.

 

"הביקור במוסקבה יתקן את הרושם המוטעה"

פוטין ניצל את ההזדמנות כדי לשוב ולדרוש מארה"ב לחזור בה מתוכניתה להציב מערכת הגנה מפני טילים על אדמה אירופה. כמו כן, הוא קרא לממשל אובמה לשנות את עמדתו הקוראת להרחיב את ארגון הברית הצפון אטלטנית (נאט"ו) ולצרף בעתיד גם את אוקראינה וגאורגיה.  


רוסיה מחכה לאובמה (צילום: רויטרס)

 

"אם נראה ששותפינו האמריקנים נמנעים מלהציב מתקני טילים ומערכות הגנה, או שהם יבחנו מחדש את מגמת ההתרחבות הצבאית-פוליטית - זה יהיה צעד גדול קדימה", הוסיף פוטין ועקץ את אובמה לנוכח התבטאותו האחרונה.

 

דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, שנשאל אתמול על דבריו של אובמה, אמר

כי ראש הממשלה הרוסי מתכוון לנצל את ביקורו של המנהיג האמריקני כדי "לתקן את הרושם המוטעה" שלו. "לאובמה ככל הנראה אין את כל המידע הדרוש לו. אחרי שיבקר במוסקבה תהיה לו הבנה טובה של המציאות", הדגיש.

 

פסקוב הוסיף: "אם נבחן את הצהרותיו של אובמה, נראה כי הפגישה המתכוננת שלו עם פוטין היא רעיון מצוין. אני בטוח שאחרי הפגישה עם פוטין, הנשיא אובמה ישנה את עמדתו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי אמר מלחמה קרה? פוטין
צילום: AP
רושם מוטעה. אובמה
צילום: AP
מומלצים