שתף קטע נבחר

רשות המסים: מצא וזקן זומנו להעיד זה נגד זו

עם הגשת כתבי האישום בפרשה, מתברר כי בין העדים שיזומנו להעיד נגד ראש לשכת אולמרט לשעבר כלולים כמה מהנאשמים האחרים, בהם ראש הרשות לשעבר ג'קי מצא, ואחיה, יורם קארשי. זקן עצמה זומנה להעיד נגד הנאשמים האחרים

פרשת רשות המסים - לבית המשפט: מכתבי האישום שהוגשו הבוקר (יום ה') - מתברר כי נגד זקן יזומנו להעיד בין היתר כמה מהנאשמים האחרים בפרשה - ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא; אחיה של זקן, איש העסקים יורם קארשי; איש העסקים השני הנאשם במתן שוחד, קובי בן-גור, ואיש רשות המסים יגאל סער. בד בבד, מצויה זקן עצמה ברשימת עדי התביעה במשפטם של יתר הנשאמים.

 

נגד שמונת הנאשמים בפרשת רשות המסים הוגשו היום שני כתבי אישום - האחד לבית משפט השלום בירושלים נגד שולה זקן, הנאשמת בעבירה של הפרת אמונים, והשני לבית משפט מחוזי מרכז נגד "ג'קי מצא ואחרים", הנאשמים בין יתר בעבירות שוחד. מכתבי האישום עולה כי קארשי ובן גור, הנאשמים במתן שוחד, סייעו לקידום בכירים ברשות - שבתמורה פעלו למען האינטרסים האישיים של השניים, ועל כך הם מואשמים בקבלת שוחד.

 

 

זקן מואשמת כי תיאמה את מהלכי השוחד. בסעיפי האישום נכתב כי פעלה במסגרת תפקידה הציבורי כדי לקדם את האינטרסים האישיים של אחיה, יורם קארשי, אחד הנאשמים המרכזיים בפרשה. היא מואשמת כי התגייסה לטובתו כשדרש ממצא לקיים הבטחה למנות את אחד ממקורביו לתפקיד בכיר ברשות, ואף מנעה ממצא להיפגש עם אולמרט, שר האוצר דאז - והפנתה אותו "לסגור עניינים" עם אחיה.

 

בין הבכירים ברשות הואשמו בקבלת שוחד מצא, הסמנכ"ל לעניינים מקצועיים גידי בר זכאי, ויגאל סער, נציג הרשות בארה"ב שמואשם גם בסיוע במתן שוחד ובהפרת אמונים. בנוסף, הואשמו שמואל בוברוב, שהיה סמנכ"ל משאבי אנוש ברשות, בגין לקיחת שוחד והפרת אמונים ויוסי שטיינמץ, בכיר במכס שנאשם בקבלת שוחד. 

 

מכתבי האישום עולה כי הבכירים קיבלו שוחד משני נאשמים מרכזיים בפרשה - קארשי ואיש העסקים קובי בן גור, שהבטיחו למצא כי יסייעו למינויו לתפקיד ראש הרשות לאחר פרישתו של קודמו בתקפיד, איתן רוב, תוך תיאום פגישה עם זקן על רקע מעמדה הבכיר  בלשכת שר האוצר דאז. השניים, שמלבד היותם אנשי עסקים הם גם עסקנים פוליטיים ובעלי אינטרסים ברשות המסים, מואשמים נתנו כי נתנו שוחד לעובדים ברשות, ובתמורה "קנו" מינויים של בעלי תפקידים שונים ברשות, כולל משרות בכירות.

 

מצא מואשם כי פעל מאוחר יותר במסגרת תפקידו כדי לפעול למען האינטרסים של בן גור וקארשי, בין היתר באמצעות מינוי מקורביהם של השניים לתפקידים בכירים ברשות. אותם בכירים סייעו מאוחר יותר לבן גור וקארשי לקידום ענייניהם העסקיים תוך הפרת אמונים וקבלת שוחד.

 

עו"ד מיכה פטמן, פרקליטה של זקן, אמר ל-ynet כי כתב האישום הזים שמועות לפיהן לזקן הייתה יד במתן השוחד, וטען כי עדותו של ראש הממשלה לשעבר אולמרט מפריכה את האישום לפיו מנעה פגישה בינו ובין מצא. "הטענה כי נמנעה מראש הרשות הגישה לשר האוצר היא עורבא פרח", טען.

 

פרקליטיו של מצא, עו"ד נבות תל צור ודוד ודפנה ליבאי, הביעו ספק כי בית המשפט יחליט להרשיעו בקבלת שוחד, משום שמצא לא קיבל לידיו שוחד כספי. גם עורכי דינו של בן גור, משה ישראל ואייל בסרגליק, טענו כי האישום נגדו אינו ממשי משום שלא העניק הטבה כספית לאיש.

 

השימועים לא עזרו

הפרשה התפוצצה בינואר 2007, כאשר היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה פשטה על ביתה של זקן ועל בתיהם של בכירים ברשות המסים וחשודים נוספים. על פי החשדות, איש העסקים קובי בן גור ויורם קראשי, אחיה של זקן, שמלבד היותם אנשי עסקים הם גם עסקנים פוליטיים ובעלי אינטרסים ברשות המסים, נתנו לכאורה שוחד לעובדים ברשות, ובתמורה "קנו" מינויים של בעלי תפקידים שונים ברשות, כולל משרות בכירות.

 

בחקירת הפרשה התברר כי השפעתם העצומה של קארשי ובן גור נבעה, בין היתר, ממחויבותו של מצא כלפיהם, בשל הבטחתם לפעול לבחירתו לראש הרשות,

ובשל היותו של קארשי אחיה של שולה זקן. זקן עצמה השתמשה לפי החשד בכוחה כמנהלת לשכתו של אולמרט, כשר האוצר, ובהמשך - כמנהלת לשכת ראש הממשלה.

 

כבר לפני כשנתיים המליצה המשטרה על הגשת כתבי אישום בפרשה, בין היתר גם נגד איתן רוב, גם הוא ראש רשות המסים לשעבר. אולם בתום חקירה נמצא רוב בסופו של דבר נקי מכל אשמה. ביוני 2008 הודיעה הפרקליטות ליתר החשודים על הכוונה להעמידם לדין, ולאחר שימועים שנערכו להם, שבהם נדחו טענותיהם, הוחלט להגיש את כתבי האישום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניב קלדרון
זקן. מנעה פגישה עם שר האוצר
צילום: ניב קלדרון
מצא. קידם מינויים
צילום: תומריקו
קארשי. נאשם מרכזי
צילום: עופר עמרם
מומלצים