שתף קטע נבחר

ניגריה: המורדים הכריזו על הפסקת אש לחודשיים

אחרי שמנהיג "התנועה לשחרור שפך ניז'ר" קיבל חנינה ושוחרר מן הכלא, הכריז הארגון שבראשו הוא עומד על הפסקת אש בת חודשיים. עם זאת, פרשנים סבורים כי האלימות באזור, שגרמה לירידה של רבע בתפוקת הנפט של ניגריה, לא תדעך

ארגון המורדים הגדול בניגריה הכריז הבוקר (יום ד') על הפסקת אש בת 60 יום - בתגובה לשחרור מנהיג הארגון הנרי אוקה, שהוחזק בידי הממשלה.

 

אוקה שוחרר ביום שני, שעות ספורות לאחר שהארגון

 - "התנועה לשחרור שפך ניז'ר" (MEND) - הצית מסוף נפט וכמה מיכליות בבירת העסקים של ניגריה, לאגוס. חמישה בני אדם נהרגו בהתקפה, הראשונה מחוץ לאזור השפך.

 

בהודעה שפרסם הארגון היום הביע תקווה שהפסקת האש תיצור "אווירה שתאפשר קיום משא ומתן". אוקה החולה שוחרר לאחר שהממשלה הסכימה לחון אותו אחרי יותר משנה במעצר.

 

MEND הוא ארגון-גג של ארגוני מיליציה שהחלו לתקוף מתקני נפט במדינה בתחילת 2006. התקפותיו החוזרות ונשנות, וחטיפתם של עובדי נפט זרים, גרמו לפגיעה קשה בתפוקת הנפט במדינה - וצמצמה אותה ב-300 אלף חביות ליום מאז מאי האחרון. הדבר גרם לעלייה משמעותית במחיר הנפט בעולם.

 

הארגון, הטוען כי הוא נאבק לחלוקה צודקת יותר של עושרו של האזור, טוען כי שחרורו של אוקה הוא רק תנאי אחד מיני רבים שבהם צריכה הממשלה לעמוד כדי שניתן יהיה להשיב את הסדר על כנו.

 

פרשנים העריכו כי למרות שכמה מהמורדים הבטיחו שיניחו את נשקם אם אוקה ישוחרר, האלימות בשפך הניז'ר לא תדעך. גנבת דלק נותרה עסק רווחי מאוד באזור, והפוליטיקאים צפויים להמשיך להעסיק כנופיות חמושות כדי שיוכלו לשמור על כוחם בבחירות הצפויות ב-2011. "האלימות דווקא צפויה להסלים ב-2010, לקראת הבחירות הכלליות", טען סבסטיאן ספיו-גרברה, פרשן ממכון המחקר אירו-אסיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אוקה. חולה
צילום: AFP
מתקן שהותקף שלשום
צילום: AFP
מומלצים