שתף קטע נבחר

"עג'מי" הוא הזוכה הגדול בתחרות וולג'ין בירושלים

סרטם של סכנדר קובטי וירון שני על השכונה היפואית זכה בפרס וולג'ין בסך 120 אלף שקל לסרט העלילתי הטוב ביותר לשנת 2009. את פרס סרט התעודה גרף "דיפלומט" של דנה גורן

תחרות פרסי וולג'ין המתקיימת במסגרת פסטיבל הסרטים הבינלאומי בירושלים ננעלה היום (ו') אחר הצהריים עם הכרזת הזוכים בקטגוריות השונות.

 

את פרס הסרט העלילתי, בסך 120 אלף שקל העניק חבר השופטים בראשותה של הסופרת, המשוררת ובמאית התיאטרון מיכל גוברין לסרט "עג'מי" בבימויים של סכנדר קובטי וירון שני ובהפקת מוש דנון וטנסיס קרטנוס.


עג'מי. הישג גדול בסיפור המורכבות החברתית בשכונה

 

"מקוריותו של הסרט היא במבט מבפנים של שני במאים על מורכבותה של החברה הערבית בישראל ויחסיה עם החברה היהודית. הישגו של התסריט הוא בשזירת סיפוריהם של תושביה הערביים של שכונת עג'מי שבפאתי תל-אביב יפו, עם סיפוריהם של עובדים פלסטינים, שוהים בלתי חוקיים, ועם סיפוריהם האישיים של היהודים שכניהם, אנשי עולם הפשע והמשטרה.

 

"מעבר לשיקוף תמונת מצב, מצליח הסרט לרמוז על המימד הטראגי של הסיטואציה. השימוש בשחקנים בלתי מקצועיים מקנה לסרט איכות אותנטית והעריכה האנרגטית משקפת את המציאות הנפיצה".


"עיניים פקוחות". ציון לשבח

 

השופטים בקשו לציין לשבח את הסרט "לבנון" של שמוליק מעוז והדגישו את ההישג המרשים של הקונספט מאחורי הסרט המתרחש כולו בקרביו של טנק ואת פס הקול, הניהול האמנותי ואיכויותיו הויזואליות העוצמתיות. "הלם הקרב המתואר בסרט ואמירתו האנטי מלחמתית המטלטלת, נחקקים כחוויה גופנית וקיומית של הצופה", כתבו השופטים בנימוקיהם.

 

ציון לשבח נוסף הוענק לסרט "עיניים פקוחות" של הבמאי חיים טבקמן על הטיפול הרגיש והמקורי של הסרט בתיאור של תשוקה גברית בעולם החרדי. "הבימוי, הצילום והעריכה יוצרים נוכחות עזה של השקט הטעון הכלוא בין הסמטאות", כתבו השופטים.

 

פרסי המשחק: ריטה זוהר וזהר שטראוס

פרס המשחק לשחקנית בתפקיד ראשי בסרט עלילתי באורך מלא הוענק לריטה זוהר על תפקידה ב"בדרך אל החתולים"; פרס השחקן הוענק לזהר שטראוס על תפקידיו בסרטים "עיניים פקוחות" ובסרט "לבנון".

 

ציונים לשבח בקטגוריה זו ניתנו לרותם כהן זיסמן על משחקה בסרטים "הבודדים" ו"גן עדן אבוד" ולסשה אגרונוב ואנטון אוסטרובסקי על משחקם בסרט "הבודדים".

 

הסרט התיעודי הטוב ביותר

פרס וולג'ין לסרט התיעודי הטוב ביותר בסכום 40 אלף שקל הוענק ליוצרי ומפיקי הסרט "דיפלומט" בבימויה של דנה גורן. "הסרט הוא הישג קולנועי, אמנותי, אנושי ורגשי. הוא פותח בפני הצופה עום סגור המתקיים בשולי החברה הישראלי מזה כשני עשורים", כתבו השופטים בנימוקיהם והוסיפו: "ראוי לציין את איכויות הצילום, הקול והעריכה של הסרט המהדהד את כוח התקווה של קהילת גיבוריו".


"כן המפקדת". ציון לשבח (צילום: מיכה פינקלשטיין)

 

ציונים לשבח הוענקו לסרטים "כן המפקדת" בבימוי ובהפקת דני סיטון ואיציק לרנר; לסרט "כמו לילית" בבימויו ובהפקתו של איתן חריס ולסרט "אחרי הסוף" בבימויה ובהפקת של ענת אבן.

 

חבר השופטים בתחרות הדוקומנטרית בפסטיבל ירושלים ביקש לציין את הכמות המרשימה של הסרטים שהוגשו השנה לתחרות. "הסרטים חושפים את מורכבות החברה הישראלית ברוחב נושאים ובעושר של אופני ביטוי", כתבו.

 

פרס הסרט הקצר בסכום עשרת אלפים שקל הוענק לבנימין פרידנברג על סרטו "סיור מודרך", שבמרכזו אדם צעיר המנסה לפרוץ את מעגל הבדידות בהומור, ציניות וכאב. ציון לשבח בקטגוריה זו הוענק לסרטים "גן עדן אבוד" ש מיכל ברזיס ועוד בן נון ו"דיפלומה" בבימויה של יעל קיים.

 

פרסים נוספים

בנוסף, חילק היום חבר השופטים בתחרויות על שם ענת פרחי בתחומי האנימציה, התעודה והדרמות אף הוא פרסים. בחבר השופטים ישבו השנה הבמאי והתסריטאי חיים אלבום, מנהלת מוזיאון המדע מיה הלוי ונציגת הפסטיבל גילי שנית. פרס האנימציה בסכום עשרת אלפים שקל הוענק לסרט "כנפיים" של סשה בושויב.

 

פרס הדרמות בסכום 30 אלף שקל הוענק לסרט "פרי לנד" של גור בנטוויץ'. הפרס לסדרת התעודה הטובה ביותר בסכום 20 אלף שקל הוענק לסרט "בדרך הביתה" של הבמאי תומר היימן. הפרס לסרט תיעודי קצר בסכום עשרת אלפים שקל הוענק לסרט "תולדות המנוצחים" של יעל ראובני.

 

תחרות רוח החופש לזכרו של וים ון ליר ננעלה גם היא היום. במסגרת התחרות מוענקים מדי שנה פרסים לסרטים עלילתיים ודוקומנטריים מרחבי העולם שעניינם חתירה נצחית של האדם לחופש. בחבר השופטים ישבו השנה הבמאית דינה צבי ריקליס, כתב ערוץ 10 לענייני ערבים שלומי אלדר ומנהלת פסטיבל הקולנוע היהודי בבריטניה, ג'ודי איירונסייד.

 

הפרס הראשי מטעם קרן קאמינגס הוענק לסרט "סיפורי יודוק" של הבמאי אנדז'יי פידיק. פרס נוסף תרומת ויויאן אוסטרובסקי הוענק לסרט "בורמה VJ, דיווחים מוברחים" של הבמאי לאנדרס אוסטרגארד.

 

פרס תא איגוד מבקרי הקולנוע הבינלאומי (fipresci) המוענק לסרטים המוצגים בחטיבת "ברוח החופש" ניתן לסרט "בורמה VJ, דיווחים מוברחים" של הבמאי אנדרס אוסטרגארד.

חבר השופטים בקטגוריה זו כלל את מבקרי הקולנוע גידי אורשר (גלי צה"ל), יהודה סתיו (ידיעות אחרונות) והמבקר הרוסי ויקטור מתיזן.

 

פרס ליה ון ליר לסרטים העוסקים בזהות ובמורשת יהודית הוענק לסרט "הקרסוצקי האחרון" של לי.א. קרסוצקי. מרכז הצפייה במוזיאון יד ושם בירושלים המעניק את הפרס על שם אבנר שלו לסרטים העוסקים בנושא השואה ניתן השנה לסרט "הכישלון האנושי" של מיכאל ורהובן.

 

פרס הפורום לשימור הזיכרון האודיו ויזואלי בסכום עשרת אלפים שקל המוענק מטעם שח"ם, איגוד שחקני המסך, ניתן לסרט "הארלן, בצילו של היהודי זיס", של הבמאי פליקס מולר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שטראוס. השחקן הטוב ביותר
צילום :ענת מוסברג
לאתר ההטבות
מומלצים