שתף קטע נבחר

השר לנדאו: הקיץ צפוי מחסור בחשמל

שר התשתיות הודה, במהלך דבריו בכנס תשתיות היום, כי חוסר היערכות וחישוב לקוי מראש עלולים לגרום לנזקים במאות מיליוני שקלים. לנדאו הודיע גם על תוכנית לעידוד החיסכון בחשמל: חסכת 20%, קבל הנחה נוספת

 "במהלך הקיץ הקרוב עלולים להיות מספר ימים שבהם יהיה מחסור משמעותי בחשמל, שיגרום להפסקות חשמל", כך אמר היום (ב') שר התשתיות, עוזי לנדאו, בנאום שנשא בכנס "דה מרקר" לתשתיות. "אנחנו עלולים למצוא את עצמנו במצב שבו הביקוש לחשמל יהיה גדול מההיצע ב-3%-2%.

 

זה יקרה אם יהיה רצף של כמה ימים חמים, ואנחנו נראה מעליות תקועות, רמזורים וקופות רושמות שמתבלבלות. עלות של יום כזה היא מאות מיליוני שקלים, ולכן יש לקוות מאוד שזה לא יקרה. המצב הזה הוא תוצאה של חוסר היערכות וחישוב לקוי מראש".

 

מה מתכנן משרד התשתיות כדי להתגבר על הבעיה? לנדאו הודיע על שורת צעדים שמשרדו מתכנן, שחלקם נועדו להורדת היקף השימוש בחשמל, וחלקם לעידוד הייצור. לנדאו: "אנחנו עומדים ליישם בישראל כבר בשנה הקרובה את מודל קליפורניה לחיסכון בחשמל.

 

המודל מציע לעסק או למשפחה: אם חסכת 20% בחשבון החשמל, תקבל הנחה נוספת של 20% בחשבון הבא. הלקוח מרוויח פעמיים - גם חוסך וגם מקבל הנחה, וביחד משלם כמעט 40% פחות. אנחנו ניישם את זה מול מספר צרכנים תעשייתיים כבר בסתיו הקרוב, נעשה פיילוט במגזר הביתי בחורף, ובאביב, לפי מידת ההצלחה של הפיילוט נשקול ליישם את המודל בכל מדינת ישראל"

 

עוד אמר לנדאו, כי משרדו יעשה הכול, "כדי לעודד מעבר של צרכנים ל"בית ירוק" (בית שמייצר חלק מהחשמל שלו מאנרגיית השמש - ת"ג). זה אפשרי בכל בית שיש לו גג שטוח, וצריך לדחוף את זה". עם זאת, כדי שהירוקים לא יהיו מרוצים יותר מדי, הזכיר לנדאו כי הוא תומך בהקמתה של תחנת הכוח הפחמית באשקלון. "גם ירוק כמוני, במידה שיציבות המשק ויציבות מערכת החשמל במדינה עומדת לנגד עיניו, צריך לתמוך בהקמת התחנה".

 

אשר לעידוד ייצור החשמל, הודיע לנדאו, כי הוא "מתחייב שעד ה-1 באוגוסט יושלמו כל ההנחיות לגבי המחירים והתעריפים של יצרני חשמל פרטיים (יח"פים). כשנכנסתי לתפקיד ראיתי שרק כמה עשרות מגה וואט מתוך 3,000 שתוכננו כבר מיוצרים על ידי יח"פים. המדיניות אינה ברורה, התעריפים אינם ברורים, וכשיצרן מגיע לבנק ומבקש הלוואה הוא לא יודע מה לומר לבנקאי".

 

לנדאו הוסיף ואמר, כי כחלק מהמדיניות שתפורסם ב-1 באוגוסט, תעניק המדינה גיבוי ליח"פים מול הבנקים ותבטיח להם כי יוכלו לעמוד בכל ההתחייבויות שיחתמו עליהן. "אני רוצה לעשות איתכם, היצרנים, עסק. אני עושה הכל כדי שתוכלו לפתוח עסקים, ואתם תלכו לעבוד".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השר לנדאו. צפויים שיבושים
צילום: טל שחר
מומלצים