שתף קטע נבחר

קייטנת הורים: יום של פרפרים

אם כבר אווירת חופש, אז למה לא להעצים אותה במפגש עם סמל החופש - הפרפר. היום בקייטנה: הסופרת מירי לשם-פלאי עורכת לילדים היכרות נעימה עם עולמם של הפרפרים

הפרפר הוא יצור מרהיב ביופיו, ססגוני ומעודן. יש בו אפילו משהו קסום. לא סתם הוא מופיע בתפקיד חברן הטוב של הפיות באגדות. הריחוף הקליל שלו ואפילו המזון שלו – צוף פרחים – משלימים נפלא את הדימוי האגדתי. עם נוסיף לכל זה את גלגול חייו המפתיע ורב התהפוכות קיבלנו יצור מרתק ביותר ולכן בחרנו להקדיש לו בילוי משפחתי מיוחד.

 

עונת הקיץ היא עונת הפרפרים. בעונה זו נפתחים גני פרפרים בהם ניתן לצפות מקרוב ביצורים המקסימים, על כל שלבי מחזור החיים שלהם. בחרנו לצפות בפרפרים בשני אתרים מקסימים.

 

לפני שיצאנו לדרך עשינו "חזרה" על הגלגול המעניין של חיי הפרפר וקראנו את הספר "הזחל הרעב" של אריך קארל. תוכלו לתרגל עם ילדיכם את שלבי הגלגול בעזרת המבוך המצורף לכתבה זו. אם הילדים יצליחו ללכת בדרך הנכונה במבוך, לפי סדר שלבי הגלגול, תתגלה לפניהם תמונה הקשורה לנושא.

 

גן הפרפרים ב"אוטופיה"

בפארק הסחלבים "אוטופיה" אפשר לבלות זמן רב. האטרקציה המרכזית במקום היא גן הסחלבים המעוצב כמו יער גשם, עם צמחיה טרופית עשירה, מפלים וגשרונים והמון סחלבים בכל הצורות והצבעים. יש גם תוכים וטווסים המשלימים את אווירת הג'ונגל הססגונית. מחוץ לגן, בפארק הפתוח, יש אגם עם מזרקות, מבוכי צמחיה, איילים נקודים, פינת ליטוף ועוד.

 

אבל במיוחד עכשיו, בקיץ – אסור לפספס את אחת הפינות המקסימות ביותר בפארק – גן הפרפרים. טיילנו בתוך גן פורח בשלל צבעים וסביבנו התעופפו המוני פרפרים. ראינו אותם נחים על העלים, שותים צוף מפרחים, עומדים על הרשת המקיפה את הגן ומתעופפים בקלילות לכל הכיוונים. כל הפרפרים בגן הם פרפרים ארץ ישראליים: דנאית תפוח סדום, לבנין הכרוב וזנב הסנונית. אחרי ההתלהבות הראשונית מריחוף הפרפרים רצינו למצוא גם את השלבים האחרים בחיי הפרפר שאמורים להיות ברחבי הגן.

 

גלגול חיי הפרפר

קיבלנו הסבר מהמדריך הנמצא במקום ויחד איתו התחלנו לגלות את גלגוליו השונים של הפרפר. קודם כל הוא הראה לנו את הביצה – כל כך זעירה, נראית כמו נקודה לבנה שנדבקה לעלה. לאחר מכן מצאנו זחלים קטנטנים שבקעו לא מזמן. הם היו ירוקים כמו העלה ודקים כמו חוט, וגם בהם בקושי הבחנו. הזחלים הגדולים יותר כבר נראים לעין בקלות והילדים הצליחו למצוא בעצמם עוד ועוד. "הנה הזחל הרעב!" קראו הילדים בשמחה כשראו זחל שהיה עסוק באכילה נמרצת של עלה, שהלך ונעלם במהירות מפתיעה.

 

בהמשך הסיור הצביע המדריך על זחל משונה. הוא היה תלוי במהופך, דבוק לענף, ראשו מכונס לכיוון גופו והוא לא זז ולא נע. מתברר שכך נראה זחל המתחיל להתגלם. הילדים המשיכו להתאמן בחיפוש וגילוי ומצאו עוד כמה זחלים מתגלמים. וכמובן – הגולם עצמו. ראינו בעיקר את הגלמים הירוקים והיפים של הדנאית.

 

בוא אלי פרפר נחמד

דבר אחד היה חסר לילדים להשלמת החוויה – הם רצו להחזיק פרפר. לך תתווכח עם ילדים שגדלו על "בוא אלי פרפר נחמד, שב אצלי על כף היד" או על מילותיו של ביאליק "פרפר פרפר, פרח חי, רד נא מהר שב עלי". הילדים היו פשוט בטוחים שזה מה שפרפרים נוהגים לעשות. בדיוק כשהסברתי להם שזה לא ממש כך, נשמעה מרחוק קריאה של ילדה בגן "אמא, תראי, הפרפר יושב עלי!" הילדים הביטו בי במבט ניצחון ורצו במהירות לעבר הקול.

 

גילינו פרפר גדול (וכפי הנראה כבר זקן ועייף), שישב בנחת על כף ידה של הילדה הנרגשת. לאחר שהילדה הצטלמה איתו בכל פוזה אפשרית, הסכימה להעביר אותו גם לילדים אחרים כדי שיגשימו סוף סוף את הפנטזיה מהשיר. אז גם אנחנו הצטלמנו עם פרפר נחמד! רק עכשיו החוויה היתה שלמה ויכולנו להיפרד מגן הפרפרים.


 בחוות "פרחים ופרפרים". צילום: מירי לשם-פלאי  

 

חוות "פרחים ופרפרים"

חוות "פרחים ופרפרים" היא חווה כפרית חמודה עם חיות משק (חמורים, עיזים, תרנגולות), פינת ליטוף, פינת יצירה ופינות משחקים. במרכז החווה גן פרפרים גדול מוקף רשת, שבו פרחים ססגוניים וביניהם מעופפים עשרות פרפרים. כשנכנסנו לגן הפרפרים, הילדים זיהו מיד את הדנאית, את פרפר זנב הסנונית וגם את הלבנינים שפגשנו בגן הפרפרים באוטופיה.

 

קרן, בעלת החווה, ערכה לנו סיור מודרך והצביעה על כמה דברים מעניינים כמו חיזור של זוג פרפרים. לאחר מכן ישבה לידנו עם קופסאות שקופות והראתה לילדים מקרוב, עם המון סבלנות, את כל שלבי הגלגול. הילדים התבוננו דרך זכוכית מגדלת בביצים הזעירות הצמודות לעלים. לאחר מכן הוציאה קרן מאחת הקופסאות כמה זחלים ונתנה לילדים להחזיק אותם ולהביט בהם מקרוב.

 

הילדים למדו לזהות ולהבדיל בין סוגי הזחלים וראו זחלים בשלבים שונים של התפתחות - מקטנטנים ועד גדולים. לאחר מכן ראו הילדים גלמים מסוגים שונים (ואפילו למדו מדוע חלקם בדגמי הסוואה וחלקם לא). בין הגלמים התרגשו הילדים לראות גולם שכמעט מוכן לבקיעה - מבעד לדופן הגולם השקופה כבר נראו כנפי הפרפר שבפנים!


 מחזיקים זחל ב"פרחים ופרפרים". צילום: מירי לשם-פלאי 

 

גם הפעם הילדים לא ויתרו ורצו להחזיק פרפר. קרן לימדה אותם איך אפשר לעשות זאת: כל ילד קיבל פרח מסוג שאהוב מאוד על פרפרים וכשהפרח בידם, הם חיפשו פרפר שנמצא במנוחה. הם ניגשו בעדינות אל הפרפר וקרבו אליו את הפרח לכיוון המחושים, כדי שיריח. לאחר כמה ניסיונות, עם הרבה סבלנות והתמדה - המשימה הוכתרה בהצלחה וכל ילד נשא פרפר על הפרח שלו!

 

  • חוות הפרפרים "פרחים ופרפרים", מושב בית אלעזרי, פתוחה בחודשים יולי-אוגוסט בכל ימי השבוע. פרטים בטלפון: 054-6325598. מחיר: ילד מגיל שנתיים - 25 ש"ח, מבוגר - 15 ש"ח.

 

  • פארק הסחלבים "אוטופיה", קיבוץ בחן, עמק חפר. מחיר: ילד (מגיל 2 - 12) 35 ש"ח, מבוגר - 49 ש"ח.

 

מירי לשם-פלאי, סופרת ומאיירת ספרי ילדים , מחברת "לוטי וטרי גורי הלוטרה", סדרת "פצפונטבע" וספרים נוספים בנושא טבע, מנחה מפגשים לילדים ועורכת טיולי משפחות בעקבות ספריה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרפרים ב"אוטופיה"
צילום: מירי לשם-פלאי
מומלצים