שתף קטע נבחר

כך ניתן להציל את חוק הפרטת הקרקעות

עימותים כוחניים וכיפופי ידיים פוליטיים לא יצילו בשבוע הבא את הרפורמה במינהל. די בחלופה קוסמטית לסוגיית הבעלות, ובהסרת החסם הכספי המונע מעבר חלק של המגזר החקלאי לרפורמה, כדי לנטרל את שני המוקשים הפוליטיים הגדולים

האיסור ההלכתי שבפסוק "והארץ לא תימכר לצמיתות", נהפך לסיסמת הדגל של הפגנות המחאה נגד הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. הדגלים מתנוססים בימים האחרונים ברחבי ירושלים. ביום ד' הם קידמו את באי משכן הכנסת בתקווה שהפסוק ייגע לפחות בציפור הנפש של הדתיים.

 

נושאי הדגל לבשו את החולצה הכחולה של נערי תנועת העבודה. צעירים תמימים שגויסו למאבק, לא בשם הציונות וחוקי תורת ישראל, כמו לקידום האינטרס הנדל"ני של חקלאי המושבים והקיבוצים. הם אלו שהלחיצו אתמול את שרי העבודה להצביע ברגליים, כפי שאהוד ברק הקדים להזהיר את בנימין נתניהו.

 

עימותים כוחניים וכיפופי ידיים פוליטיים לא יצילו בשבוע הבא את חוק הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. די בחלופה קוסמטית לסוגיית הבעלות, ובהסרת החסם הכספי המונע מעבר חלק של המגזר החקלאי לרפורמה, כדי לנטרל את שני המוקשים הפוליטיים הגדולים המאיימים על החוק.

 

החלופה הקוסמטית עלתה לפני מספר שבועות, אבל נדונה ונדחתה ללא מחשבה מעמיקה. החסם המקומם את חברי הקיבוצים ובעיקר את המושבים לא נדון בגלל לחץ הנסיבות הדוחקות של צירוף המגזר החקלאי לרפורמה. עם קצת גמישות ומחשבה יצירתית ניתן לתקן את הצעת החוק בפחות משבוע ובא לציון גואל.

 

החלופה הקוסמטית – המרת הבעלות ב"חכירה צמיתה" – אמורה לעקוף את האיסור ההלכתי ולקפל את דגל המחאה הפוליטית. החלופה הובאה לנתניהו לפני שבועות אחדים, אך לא נדונה ברצינות ונדחתה. הביא אותה ח"כ כרמל שאמה, יו"ר הוועדה המיוחדת שטיפלה בחוק, כדי לקנות בה את תמיכת ח"כי הבית היהודי, המפד"ל בגלגולה הקודם.

 

החלופה עלתה לאחר שח"כ זבולון אורלב, יו"ר הסיעה הדתית, אמר לשאמה כי לא ייסוג מהתנגדותו למתן הבעלות רק על סמך ההיתר ההלכתי שקיבל שר השיכון אריאל אטיאס ממנהיגו הרוחני הרב עובדיה יוסף. אורלב העדיף היתר ממי שמשרתים בצה"ל. שאמה הציע לעקוף את המכשול ההלכתי ב"חכירה צמיתה" ואורלב לא דחה אותו על הסף.

 

שאמה הסביר לנתניהו כי מדובר בעצם בחכירה ליובלות, המאפשרת למחזיק בנכס לנהוג בו מנהג בעלים, ללא התערבות מנגנון המינהל. "אין כאן סטייה מהותית מעיקרון העברת הבעלות שבבסיס הרפורמה", אמר לראש הממשלה.

 

נתניהו ביקש את חוות הדעת של משרד המשפטים ומינהל מקרקעי ישראל, וקיבל המלצה שלילית. המשפטנים התחמקו בטענה שהחלופה תכניס עמימות לחוק ותאלץ אותם להפוך אותו על פיו, מה שידחה את קבלתו למועד בלתי ידוע. ראשי המינהל טענו שהנצחת מושג החכירה תנציח גם את הביורוקרטיה, ממנה שואפת הרפורמה להתנתק.

 

המשמעות הקוסמטית של החלופה עלתה אתמול בעקיפין גם מפי השר אטיאס. הוא הודה בכנסת כי מוסד החכירה כולו "נהפך מזמן לפיקציה שמעסיקה לחינם 200 פקידי מינהל שמטרטרים לשווא אלפי אזרחים".

 

אבל שאמה ויתר לנתניהו, אולי מהר מדי, כפי שהרהר אמש במחשבה שניה ושלישית, אחרי הסטירה שחטף ראש הממשלה משותפיו בבית היהודי ובעבודה. שאמה הוא ח"כ צעיר, ירוק וממושמע שראשות הוועדה היוקרתית היא מבחנו הפרלמנטרי הראשון. מעמדו טרם הבשיל ועימותים לא תכליתיים רק יקלקלו לו.

 

עם זאת, שאמה הריח משבר מהקצב החפוז שבו נלחצה הוועדה להכניס לרפורמה ברגע האחרון את המגזר החקלאי.


בית בקיבוץ. החברים רוצים לרשום את הקרקע על שמם (צילום: מאיר אזולאי)

 

מה מעיק על המגזר החקלאי?

12 שנה נמשך המאבק לקבלת זכויות על המקרקעין של דירות ובתי המגורים של החברים, ובמושבים, גם על העסקים שהוקמו בניגוד לחוק על שטחים חקלאים. בקיבוצים גבר הצורך בשינוי של מעמד הקרקעות בעקבות תהליך ההפרטה. אבל ההחלטה שהתקבלה לטובתם בדקה ה-90, הייתה רק חצי עבודה. לא היה זמן לדון ביישומה.

 

עוד בנושא ההפרטה:

 

המגזר החקלאי יצא מהוועדה במפח נפש ובתחושת קיפוח. הבעלות האוטומטית, כמעט בחינם, היא נחלתם של החוכרים העירוניים בלבד, המחזיקים בנכסים ב"חכירה מהוונת". הללו קנו מזמן את מעמדם החדש במחיר מבצע. לעומת זאת, נחלות המגורים ביישובים הכפריים אינן בחכירה על שם הדיירים. החוכר הרשום הוא רק הקיבוץ או המושב.

 

לכן, הכניסה לרפורמה מותנית קודם בהפיכתם של המושבניקים והקיבוצניקים לחוכרים ובהיוון דמי החכירה. כללי המינהל מאפשרים לקנות את המעמד הזה בתשלום של 33% מההפרש בין שווי הקרקע הנוכחי לשווי העתידי. במגזר החקלאי מדובר בהפרש עצום. קרקע חקלאית שווה פרוטות. קרקע בנויה פרטית, אפילו במגזר הכפרי, שווה הון.

 

בתחשיב הזה מחירו של כרטיס הכניסה האישי לרפורמה יהיה בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים. הכסף הגדול הזה איננו מצוי בכיסו של בן המושב או הקיבוץ. לאפליה הזאת אין דגלים מהתורה והציונות, כי הצעקה עלולה להחשיד את המקופחים כרודפי בצע, למרות שהם לא כאלה.

 

הוועדה לא הספיקה לדון כראוי בהשלכות של צירוף המגזר החקלאי לרפורמה. גם שר השיכון לא עמד בזמן על עוצמת המלכוד. שאמה היה מודע למחדל, הסכים לפתוח את הדיון ונאחז בבקשה שקיבל מהאופוזיציה. אבל בישיבה שכינס בראשית השבוע הוא היה היחיד שתמך בה. עמיתי המבקשים מהאופוזיציה קברו אותה בגחמה של קנטרנות פוליטית.

 

המחדל הוא גם של סיעת העבודה, אשר לא הקדימה להקדיש זמן ראוי לרפורמה בכלל ובפרט לעניין שהוא בנפש בוחריה החקלאים. קל וחומר כאשר היו"ר שלה בורח לנופש באירלנד מסיעתו המפולגת והמסוכסכת, דווקא במועד גורלי להם, וגם לעתידו הפוליטי.

 

פחות משבוע יחלוף עד ליום האחרון שלפני פגרת הכנסת (ד' הבא), אשר בו ניתן לחדש את ההצבעות על החוק ולסיים אותן. מספיק זמן כדי לשפץ את החוק בחלופה הקוסמטית של החכירה הצמיתה ובפיוס המגזר החקלאי על ידי הצעת תעריף סמלי לבני המושבים והקיבוצים תמורת המעבר לחכירה מהוונת של נחלות המגורים והעסקים. בשתי תרופות אלה ניתן להרוג בירייה אחת שתי ציפורים: את סיסמת "והארץ לא תימכר לצמיתות" ואת אחד המנועים הכבדים שדוחפים את מתנגדי הרפורמה.

 

קניית השקט התעשייתי לרפורמה לא תעלה לקופת המדינה אפילו שקל אחד. לכל היותר היא לא תעשיר את הקופה של רשות המקרקעין, גלגולו הבא של המינהל. היא תהיה השקעה משתלמת, נוכח מרחב ההזדמנויות המכניסות משיווק הקרקעות שייפתח לה ברפורמה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו. קיבל חוות דעת שלילית
צילום: רויטרס
שאמה. ויתר מהר מדי
צילום: יוסי גל
מומלצים