שתף קטע נבחר

Hunch: יעזור לכם לקבל החלטות בחיים

האם התסרוקת הזו הולמת אותי? באיזה מקצוע עלי לבחור? החיים מזמנים לנו הרבה החלטות - והשירות החדש Hunch, אמור לעזור לנו להחליט. גל מור בדק וחזר עם תשובות

קבלת החלטות היא אתגר משמעותי עבור אנשים רבים. מספר ההחלטות אותן אנו נדרשים לקבל עולה משנה לשנה. אם בעבר הרחוק אנשים תהו מתי תשקע השמש, הרי שהיום אדם נאלץ לעתים לקבל כמה הכרעות און ליין תוך שניות. מורכבות החיים הגדלה הולידה את הקואצ'רים, המתפרנסים מקושי של אחרים שלא תמיד יודעים מה נכון עבורם ואיך לקבל את ההחלטות הנכונות.

 

גם האינטרנט משפיע לא מעט על ההחלטות שאנחנו מקבלים. גוגל, למשל, עוזר לנו להחליט מה לקנות, לדעת על זכויותינו הסוציאליות, לתכנן חופשה ועוד. אך נסו לשאול מנוע חיפוש "האם כדאי לי לבחור בקריירה של אמן טרפז?". זו שאלה אישית לגמרי, אך גוגל לא מכיר אותי באופן אישי. נכון, יש שירות ניסיוני של חיפוש מותאם אישית במעבדות גוגל, אך זה אינו חכם ומתבסס בעיקר על חיפושים שביצענו בעבר.

 

במקרים כאלה אולי עדיף סיוע אנושי בפורומים בהם עונים גולשים ומומחים כמעט על כל שאלה. אך יש שאלות אשר ללא היכרות אישית אי אפשר לענות עליהן תשובה אישית רלוונטית. ובפורומים הרי חלק גדול מההודעות מופצות על ידי גולשים אנונימיים. תארו לעצמכם אלגוריתם שמכיר אתכם, שיודע כביכול מה טוב לכם ומה רע, שיכול לייעץ לכם לפני כל צעד ושעל שלכם. גורו אישי וירטואלי לחלוטין. זה מה ש-Hunch, כלי לקבלת החלטות בשמו הרשמי, מיועד להיות.


 

כיצד להרוויח כסף?

Hunch הושק בגירסת ניסוי בסוף מרץ 2009, ובסוף החודש שעבר נפתח לציבור הרחב. מדובר במערכת קבלת החלטות המבוססת על בינה מלאכותית שאמורה לעזור לכם בפתרון הדילמות הקטנות והגדולות בחיים. האתר נוסד ומובל על ידי אחת ממייסדות אתר התמונות Flickr, קתרינה פייק (Caterina Fake) בעלת השם המאתגר, עם צוות של 11 בוגרי אוניברסיטת MIT.

 

לאחר תהליך רישום קצר למערכת תתבקשו לענות על 10 שאלות (לפחות - רצוי יותר) המוגשות בפורמט ידידותי ומזמין ויאפשרו לאתר להכיר אתכם מעט. כמה דוגמאות: האם אתם משתמשים בטוויטר, האם אתם חוששים מליצנים (במקרה שלי התשובה היא "כן" בשני המקרים), כמה פעמים בשבוע אתם מארחים בביתכם, איזה סוג חסה תעדיפו בסלט שלכם (באמת!), האם אתם אנשי מק או PC (שאלה טריקית) ועוד.

 

בהתאם לנושא הנבחר תציג לכם המערכת סדרה של שאלות אשר התשובות להן מותאמות רק לכם. למשל, "כיצד עלי להרוויח כסף בזמני הפנוי". עבורי הפתרונות שיוצגו עשויים להיות "כתיבת פוסטים בבלוג" (נניח לרגע שזה אכן משתלם) או "הרצאות" בעוד עבור אחרים הרשימה שתוצג תהיה שונה לחלוטין ותכלול "טלמרקטינג" או "הוצאת כלבים לטיול".

 

חלק מהשאלות עוסקות בעניינים ספיציפיים ונקודתיים כמו "איזו גיטרה באס עלי לקנות" ואחרים יותר אמורפיים. למשל, "על פי איזה קוד אתי עלי לחיות"? (במקרה שלי ההמלצה של המערכת הייתה טאואיזם). עבור כל תשובה תוכלו להצביע אם היא רלוונטית או לא וכך תמשיכו ללמד את המערכת אודותיכם. נוסף על כך, תוכלו לסנן את כל הפתרונות על פי קטגוריית עיסוק מסוימת כדי לסנן את כל התשובות שאינן רלוונטיות. אגב, התשובות שתספקו יישארו פרטיות ולא ייחשפו לעיני כל אלא אם כן תקבעו אחרת.

 

כבר לא צריך קואצ'ר

אם הבעיה שלכם אינה מופיע במאגר השאלות באתר, תוכלו ליצור נושא חדש ולחבר עבורו שאלות רלוונטיות. אם לא תעשו זאת, משתמשים אחרים באתר יחברו את השאלות בעצמם ואחרים יוכלו לעשות בכך שימוש. כל גולש התורם נושאים או שאלות מקבל קרדיט בדפי השאלות. ניתן לעקוב אחר משתמשים שאהבתם את הנושאים שהציעו או

התשובות אותן ענו והם גם יכולים לעקוב אחריכם (ממש כמו ברשתות חברתיות).

 

אפשר גם לאתר משתמשים הדומים לכם ולהתחיל לעקוב אחריהם ישירות. כל משתמש נהנה ממערכת די מורכבת של חיזוקים חיוביים בדמות עיטורים שלא כולם מובנים כמו נקודות "בנג'ו" או "ציפור בוקר". אלה מתפרסמים בפרופיל האישי הכולל גם נושאים שאהבתם, שאלות ונושאים שתרמתם, עד כמה אתם קרובים לקונצנזוס, מי עוקב אחריכם ואחרי מי אתם עוקבים.

 

קצת פרטים על פעולת המערכת מאחורי הקלעים: Hunch עושה שימוש בשיטה של "עצי החלטה" (decision trees) עבור קבלת החלטות על בסיס האינטרסים של המשתמשים ותשובות קודמות שהם סיפקו. המנגנון לוקח בחשבון השלכות אפשריות של כל החלטה, עלויות ואמצעים לביצוע. שיטה זו משמשת לרוב לצורך ניתוח קבלת החלטות, על מנת להתחקות אחר אסטרטגיה אפקטיבית להשגת יעד מסוים. אם כל זה נשמע לכם מוכר, הרי שזה משום ששיטה זו אינה חדשה ויושמה בעבר באתרי היכרויות כמו OKcupid ורשתות חברתיות. רק שבמקרה הזה, Hunch משתמש בתשובות שלכם כדי ליצור "פרופיל טעם" המבוסס על אנשים הדומים לכם ולהציע חווית שימוש באתר מותאמת אישית לחלוטין.

 

ב-Hunch מסבירים כי לא רק שקשה לקבל החלטה, קשה אף יותר להיות עקבי בהחלטות. למה הכוונה? אם קיבלתם החלטה להימנע מהוצאות כספיות ניכרות אך מיד לאחר מכן תחליטו לצאת בטיול מסביב לעולם ב-80 ימים, הרי שאתם סובלים מרצונות סותרים וההחלטה השנייה עומדת בניגוד לראשונה. במקרה הזה כל בר דעת יבין זאת, אך יש אינספור דוגמאות אחרות בהן ההחלטות שאנו מקבלים אינן עקביות וקשה לאדם להביט מתחת לאף ולהבין זאת.

 

Hunch למעשה שואף להפוך לקואצ'ר האישי שלכם לצורך קבלת החלטות בחיים בכל תחום ועניין: האם תספורת רטרו תהלום אותי? האם אני זקוק למכונית חדשה? או מה להכין לארוחת ערב חגיגית. לעתים התשובות אף יכללו קישורים לקריאה נוספת בוויקיפדיה ואתרים אחרים. לא מן הנמנע כי בעתיד ישולבו גם קישורים לרכישת מוצרים ושירותים.


 

יש גם מודל עסקי

למשל, אם השאלה היא "באיזו ארץ באסיה כדאי לי לבקר" ובתום סדרת שאלות ההמלצה עבורכם תהיה "תאילנד", Hunch יציע לכם בעתיד קישורים לרכישת דילים וירוויח מהעמלות. האפשרויות הן כמעט בלתי מוגבלות - רכישת ספרים, צעצועים, גאדג'טים, שירותי יעוץ ועוד. המודל העסקי של Hunch אינו מוגבל רק למסחר כי אם גם לצורכי שיווק. חברות יוכלו לעשות שימוש בכלי כדי לדעת מה הגולשים חושבים עליהם, להתאים שירותים והצעות עבורם באופן אישי ועוד. האתר מצהיר כי אינו מוכר דבר באופן ישיר, אך כמובן שקישורים לאתרים אחרים אינם נחשבים בהכרח מכירה ישירה.

 

מערכות המלצות ו-Hunch בתוכן, מתבססות לרוב על העקרון "אם אהבתם את זה, בוודאי תאהבו גם את זה" על פי תשובות שסיפקתם בעבר ועל סמך משתמשים עם טעם דומה לשלכם. שיטה זו עשויה לפעול היטב כאשר מדובר בדילמות פשוטות יחסית. לדוגמה, אם אהבתם את הסרט "עגבניות ירוקות מטוגנות", סביר להניח שתאהבו גם את "הגשרים של מחוז מדיסון".

 

אך מערכות לניהול המלצות נמדדות דווקא באופן בו הן מתמודדות עם שונות או אפקט Napoleon Dynamite, על שם סרט קאלט פופולרי באתר השכרת הסרטים Netflix, אשר "פוספס" לחלוטין על ידי מערכת ההמלצות באתר משום שהוא לא דומה לשום סרט אחר. כיצד אם כן יוכל האתר להמליץ עליו למשתמשים שעשויים לאהוב אותו?

 

בעיה זו אולי נראית פעוטה, אך למעשה היא מייצגת דילמה מהותית עבור מדענים: פיצוח המנגנון שגורם לבני אדם להעז ולהמר ולבחור בסרט חריג ואף על פי כן ליהנות ממנו עשוי לשפוך אור על האופן בו אנו מקבלים החלטות גדולות יותר בחיים. ההחלטה לראות סרט מסוים אינה מתקבלת לרוב על פי איכותו אלא בהתאם לבאז סביבו. אם חלק מהחברים שלכם אהבו את הסרט וחלקם שנאו אותו, על מי תבחרו לסמוך?

 

השורה התחתונה

בהקשר זה, הביקורת שלי על Hunch היא על ישום חלקי של חברתיות במערכת. אמנם, לצורך מתן המלצות האתר מתבסס על התאמות ביניכם לבין אנשים אחרים הדומים לכם. אך מדוע הוא אינו מייבא את החברים שלי מפייסבוק, טוויטר וכו' ומשתמש בהם כקבוצת התייחסות עיקרית. האם התשובות של חלקם אינן רלוונטיות במיוחד לצורך התאמה לפרופיל שלי?

 

אם נניח לרגע בצד לביקורת זו, הטכנולוגיה של Hunch מרשימה במיוחד. הרעיון נשמע טריוויאלי והביצוע נחשד כבנאלי, אך התנסות קצרה עם המערכת הוכיחה כמתגמלת ומעניינת במיוחד. אמנם, יש פה ושם פספוסים, בעיקר כאשר הכלי לא צבר עליכם די מידע או כאשר השאלות לא ממוקדות מספיק, אך כאשר השאלה רלוונטית, התשובות הניתנות מרשימות במיוחד.


 

לדוגמה, בתשובה לשאלה "איזה מחשב נייד עלי לרכוש", לאחר שעניתי על מספר שאלות (משקל לעומת ניידות, עיצוב לעומת פונקציונליות וכו') המערכת המליצה לי על Thinkpat T400 - אותו מחשב נייד שרכשתי לפני שבועיים לאחר שעות של חקר שוק. כמובן של-Hunch אין כל דרך לדעת זאת מראש.

 

עקבו אחרי בטוויטר - galm@ . עוד גל מור בבלוג "חורים ברשת ".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים