שתף קטע נבחר

האבטלה ביפן בשיא של שש שנים

מספר המובטלים בכלכלה השניה בגודלה בעולם עלה ב-830 אלף ל-3.48 מיליון איש ביוני. עם זאת, נתוני הצריכה הפרטית ותפוקת המפעלים מעידים כי יפן מתחילה לצאת מהמיתון החריף

האבטלה ביפן הגיעה לשיא של שש שנים ביוני, והדפלציה העמיקה. לפי נתוני ממשלת יפן, הכלכלה הגדולה באסיה והשניה בגודלה בעולם נאבקת במיתון הגרוע ביותר מזה עשורים.

 

 

מהנתונים עולה כי האבטלה במדינה הגיעה ל-5.4% ביוני, ומתקרבת לשיא של 5.5% שנרשם באפריל 2003, והיה אז שיעור האבטלה הגבוה ביותר שנרשם במדינה מאז סוף מלחמת העולם השניה. להערכות כלכלנים, האבטלה עלולה להגיע ליותר מ-6% בשנה הבאה.

 

חברות יפניות, שנפגעו מהמיתון ורווחיהן נשחקו, מפטרות אלפי עובדים. גל הפיטורים מגביר את הלחץ על ראש הממשלה טארו אסו, לקראת הבחירות שיתקיימו ב-30 באוגוסט. לפי סקרים, טארו ומפלגתו צפויים להפסיד בבחירות, בעיקר בגלל אי השקט של היפנים מהחולשה הכלכלית.

 

לדברי שר בכיר בקבינט ודובר הממשלה, טקאו קאוואמורה, "תנאי התעסוקה מידרדרים. אנחנו צריכים להמשיך ולהתמודד בזהירות עם המצב".

 

מנתוני הממשלה עולה, כי מספר המובטלים גדל ביוני ב-830 אלף איש, או 31.3%, לעומת שנה קודמת, והוא עומד כעת על 3.48 מיליון איש. שיעור האבטלה עלה ב-0.2% לעומת מאי, אז עמד על 5.2%. עוד דווח כי על כל 100 מחפשי עבודה, היו רק 43 הצעות עבודה, שפל חדש.

 

למרות הנתונים העגומים, נראה שהכלכלה היפנית מתחילה לצאת מהמיתון החריף, והצריכה הפרטית ביפן עלתה ב-0.2% ביוני לעומת החודש המקביל אשתקד. עם זאת, הדפלציה העמיקה, ומדד המחירים לצרכן ירד ב-1.7% ביוני לעומת יוני אשתקד. מדד הליבה (ללא מזון) ירד זה החודש הרביעי ברציפות. כלכלת יפן נאבקת בדפלציה כבר יותר מעשור. 

 

כלכלת יפן התכווצה בקצב שנתי של 14.2% ברבעון הראשון של 2009, הביצועים הגרועים ביותר ברישומים. נתונים עדכניים מראים כי הייצוא והייצור התעשייתי מתחילים להתאושש: תפוקת המפעלים ביפן עלתה ב-8.3% ברבעון השני לעומת רבעון קודם, העלייה החדה ביותר מאז 1953, ובהמשך לירידה של 22.1% ברבעון הראשון. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טארו אסו. לחצים כבדים
צילום: AP
מומלצים