שתף קטע נבחר

ההסתדרות תחזיר 8.5 מיליון שקל ל-6,000 איש

דו"ח של השופט אור, שמונה בידי ההסתדרות בעקבות תביעה ייצוגית, מצא עדויות לגביית יתר של דמי חבר. בהסתדרות טוענים, כי מדובר בכשל טכני. עיני: נפעל לתיקון הליקויים

ההסתדרות גבתה 8.5 מיליון שקל דמי חבר גבוהים מהמותר מ-6,000 עובדים, כך עולה מדו"ח של השופט העליון בדימוס תאודור אור, שמונה לבדוק את הנושא על-ידי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. השופט אור החל בבדיקה לאחר תביעה ייצוגית שהוגשה נגד ההסתדרות על-ידי עו"ד עפר פירט, והפשרה בין הצדדים הוגשה היום (ב') לאישורו של בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה. במסגרת הפשרה, ההסתדרות תחזיר את הכסף ותקבל את המלצות השופט אור לתיקון הליקויים. 

 

השופט אור מצא כי יש חברי הסתדרות ששילמו דמי חבר באופן פרטני ובנוסף נוכו מהם דמי חבר גם על-ידי מעסיקיהם. כמו כן, נמצאו מקרים של עובדים שעבדו ביותר ממקום עבודה אחד ונגבתה מהם גביית יתר, מעל התקרה המותרת על-פי חוקת ההסתדרות. בהסתדרות טוענים, כי מדובר בכשל טכני ושולי ברמת ההכנסות מדמי חבר, שכן הגבייה הכפולה מהווה כ-0.3% מסך הגבייה ב-7 השנים האחרונות, שהסתכמו ב-3.5 מיליארד שקל. 

 

עיני אמר היום כי "בתביעה הייצוגית עלו טענות על ליקויים במערכת. החלטתי שלא להתנהל רק ברמה המשפטית אלא לערוך בדיקה יסודית, חיצונית, ברמה הגבוהה ביותר, על-ידי שופט עליון, כדי לתקן את הכשלים. ההסתדרות מאמצת את הדו"ח במלואו ותפעל לתיקון הליקויים העולים מהדו"ח בהתאם להמלצות של השופט אור".

 

השופט אור ציין בדו"ח כי ברישומו האישי של עובד במחשבי ההסתדרות, במשבצת שכותרתה "סטטוס", יש עובדים שמשלמים דמי חבר אך רשומים במשבצת זו כ"לא חבר". השופט אור ציין כי לרישום זה לא נמצא הסבר, ובפועל אין לו משמעות, משום שרק תשלום בפועל של דמי החבר הוא הקובע את ההכרה של ההסתדרות בחברות ומתן השירותים לחבר, לרבות הזכות לבחור ולהיבחר למוסדות ההסתדרות. כך יוצא כי ישנם חברי הסתדרות שרשומים במשבצת ה"סטטוס" כ"לא חבר" וקיבלו שירותים מלאים מההסתדרות ואף השתתפו בבחירות.

 

ההסתדרות, כך עולה מהדו"ח, משתמשת במשבצת ה"סטטוס" לרישום חברים כ"לא חבר" רק כאשר מדובר בחברים שהצטרפו להסתדרות אחרי שנפרדה מקופת חולים כללית ב-1994 ושאין אסמכתא כתובה במחלקת מרשם חברים להצטרפותם. האסמכתא יכולה להימצא אצל המעסיק או באחד מהמרחבים בהסתדרות, אולם בכל אופן אין היא נמצאת במערכת הגבייה. על-פי הדו"ח, יש גם מקרים הפוכים לפיהם נמצאה אסמכתא כתובה להיותו של העובד חבר אולם המעסיק אינו מדווח עליו כחבר ולכן הוא משלם רק דמי טיפול ולא דמי חבר.

 

על-פי המלצת השופט אור יישלח לכל אחד מהחברים שמשלמים דמי חבר ורשומים במשבצת "סטטוס" כלא חבר מכתב לאישרור חברותם. בנוסף, במסגרת ההסכם עם התובעים הייצוגיים, תפתח ההסתדרות מוקד טלפוני לתקופה של שלושה חודשים לטובת חברים אלה שירצו לערער על חברותם. הפניות יועברו לוועדה מיוחדת ובמידה והפנייה תמצא מוצדקת יושבו להם כספים רטרואקטיבית עד 7 שנים אחורה.

 

בנוסף מתכוונים בהסתדרות לאמץ את המלצות השופט לגבי רישום חברים בעתיד. השופט ממליץ בדו"ח לנהל פנקס חברים מסודר ללא רישום "סטטוס" לאחר שההסתדרות תבצע את כל פעולות התיקון לגבי החברים הרשומים הקיימים. השופט אור ממליץ כי ההצטרפות בעתיד תהיה מלווה באסמכתא כתובה במחלקת רישום חברים ולא במקום אחר. בנוסף תחודש פעילותה של ועדת החברות בהסתדרות, יונפקו תעודות חבר ויהיה תיאום גדול יותר בין המעסיקים להסתדרות בכל הנוגע לרישום ותיעוד טופסי ההצטרפות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עופר עיני
צילום: גיל יוחנן
מומלצים