שתף קטע נבחר

חשש: נזקי שפעת החזירים יגיעו ל-35 מיליארד ש'

כלכלני דן אנד ברדסטריט מעריכים, כי הנזקים של שפעת החזירים למשק הישראלי יגיעו החורף ל-3 מיליארד שקל. במקרה של מגיפה צפויה ירידה של 5%-4% בתוצר, בהיקף של 35-28 מיליארד שקל. הנפגעים המרכזיים: הבידור והתיירות

היקף הנזקים הישירים של מגיפת שפעת החזירים לכלכלה הישראלית יסתכם בחורף הקרוב בכ-3 מיליארד שקל. כך מעריכים כלכלני חברת דן אנד ברדסטריט. חישוב הנזקים הישירים כולל את העלויות הישירות של אובדן ימי העבודה הצפויים, פגיעה פוטנציאלית בענפים ממוקדים ועלויות הטיפול בחולים.

 

בדן אנד ברדסטריט מזהירים, כי במקרה של מגיפה כוללת תירשם ירידה של 5%-4% בתוצר של המשק הישראלי (כ-35-28 מיליארד שקל).

 

בישראל נעדרים מידי שנה בעונת השפעת כ-9% מהעובדים, ובכל חורף מפסיד המשק הישראלי כ-2 מיליון ימי עבודה, ששוויים נאמד בכ-1.2 מיליארד שקל (כולל עלות הטיפול בחולים).

 

על פי הערכת משרד הבריאות, כרבע מהאוכלוסייה (25%) עתיד לחלות בשפעת החזירים בחורף הקרוב. בהתאם לזאת, החברה מעריכה כי מספר ימי העבודה האבודים יגדל בחורף הקרוב פי 2.5.

 

מאחר וקבוצת הסיכון הם גילאי 49-15, הפגיעה בשוק העבודה עתידה להיות קשה מעונת חורף רגילה. הורים לילדים שייחלו צפויים להישאר בבית ולהסתכן בהידבקות. כמו כן, עובדים שיגלו סימפטומים ראשונים לשפעת, ייעדרו מהעבודה כמקדם זהירות.

 

המשמעות היא, כי השווי הכספי של אובדן ימי העבודה ועלות הטיפול בחולים עלול להגיע לכ-3 מיליארד שקל.

 

המפסידים העיקריים 

בדן אנד ברדסטריט מעריכים, כי התפשטות מגיפת שפעת החזירים עלולה לגרום לפגיעה בענפים הבאים:

 

- ענף הבידור - הציבור יימנע מלהגיע לתיאטרון, לבתי קולנוע, לקניונים, לבתי קפה ולמסעדות, מחשש לשהייה במתחם ציבורי עם מערכת מיזוג אוויר סגורה.

 

- ענף התיירות - לפי הערכת החברה, צפויה ירידה חדה בהיקף התיירות שיכולה להגיע לשיעור של 25%-20%. כפועל יוצא, גם סוכני הנסיעות עתידים לרשום ירידה בהכנסות.

 

- ענף ההסעות צפוי לרשום ירידה בהזמנות.  

 

יש גם מרוויחים

עם זאת, גורמים מסויימים צפויים להרוויח מהתפשטות המחלה. המרוויחים הראשונים הן חברות התרופות, המפתחות חיסונים או מכשור המיועד לחולים בשפעת החזירים.

 

כך, לדוגמה, חברת התרופות השנייה בגודלה בעולם, גלקסו סמית קליין (GSK), צופה כי תרשום הכנסות של כ-4.9 מיליארד דולר ממכירת תרופות וחיסונים נגד שפעת החזירים. החברה משווקת את ה"רלנזה"(Relenza) - תרופה אנטי-ויראלית.

 

גם החברה הישראלית "ביונדווקס" הרוויחה עד כה מבהלת השפעת. מניית החברה, המפתחת חיסון אוניברסלי לכל סוגי השפעת, זינקה ב-2,350% מתחילת השנה.

 

מלבד חברות התרופות צפויות להרוויח מהמחלה גם חברות המבצעות Take Away וחברות העוסקות בתחום השכרת הסרטים. חברת דומינוס פיצה בבריטניה דיווחה על עלייה של 25% במכירות עקב גידול ניכר בהזמנות הביתה, בשל חשש בקרב הציבור לאכול מחוץ לבית.

 

נזק עולמי

בבנק העולמי מעריכים, כי אם שפעת החזירים תתפשט כמגיפה עולמית, היא עלולה לגרום לירידה של 5%-3% בתוצר העולמי - בעיקר בתחומי הסחר, התיירות והתעופה. בארה"ב עלולה הפגיעה בתוצר להגיע עד כ-5%, באסיה ל-6.8%, ובאיחוד האירופי ל-3.3%.

 

להערכת הבנק העולמי, עד כה רכשו ממשלות שונות בעולם כ-600 מיליון מנות חיסון נגד שפעת החזירים בעלות כוללת של 4.3 מיליארד דולר. לפי הידוע, צפויות הממשלות לרכוש עוד 340 מיליון מנות בעלות של 2.6 מיליארד דולר.

 

עד כה, כ-160 אלף בני אדם ברחבי העולם נדבקו (נכון לסוף יולי 2009) בנגיף H1N1, המכונה "שפעת החזירים". מתחילת 2009 גבתה המחלה את חייהם של כ-1,154 קורבנות ברחבי העולם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיסון נגד שפעת החזירים
צילום: AP
מומלצים