צפרדעים נדירות שהוצלו בקאריביים - התרבו בשבי

פטריה קטלנית שפגעה בעשרות מיני-דו חיים ברחבי העולם הגיעה גם לאי מונסרט בקאריביים והרגה אלפי צפרדעים נדירות. חוקרים ומדענים מבריטניה ושוודיה הטיסו 52 צפרדעים לגני חיות והצליחו להרבותן בשבי. המטרה: השבת אוכלוסיה גדולה בחזרה לטבע

פריצת דרך ברביית צפרדעי הרים נדירות נוסכת תקווה בקרב חוקרים בבריטניה ושוודיה, כי יצליחו להציל את המין מסכנת הכחדה ולהשיבו בחזרה לטבע. פטריה קטלנית שפגעה בעשרות מיני-דו חיים ברחבי העולם הגיעה גם לאי מונסרט בקאריביים והרגה אלפי צפרדעים נדירות. חוקרים ומדענים מבריטניה ושוודיה הטיסו באפריל השנה עשרות מהן לגני חיות באירופה והצליחו להרבותן בשבי.

הפטריה, ששמה Chytridomycosis, תוקפת דו-חיים ברחבי העולם וכבר הרגה מאות אלפי צפרדעים. בחודש שעבר היא התגלתה באי מונסרט (Montserrat), והרגה גם שם אלפי צפרדעים - חלקן מהמין הנדיר Leptodactylus fallax. מין זה של צפרדעים זכה לשם הביזארי "צפרדע תרנגולת הרי מונסרט", משום שילידי המקום טוענים כי בשרן מזכיר טעם של עוף. צפרדע זו נחשבת למעדן באיים, וניצודה בעיקר משום שכל פרט שוקל יותר מקילוגרם.

הפטריה מתפשטת ברחבי האי

החשש מהכחדת הצפרדעים הנדירות הללו על ידי הפטריה שיכנע את המומחים שאין מנוס אלא לחלץ אותן מהמקום כדי להצילן. ב-14 השנים האחרונות חוקרי קרן דארל לשימור חיות בר, והאגודה הזואולוגית בלונדון, מסייעים בפרוייקטי רבייה של הצפרדעים הנדירות בעולם, ובניטור שלהן בטבע.

בסןף 2008 התגלה כי האי מונסרט נגוע בפטריה, "ההחלטה לקחת את הצפרדעים באה עקב דאגה עמוקה מפני קצב ההתפשטות המהיר של הפטרייה ברחבי האי", הסביר אז גירארדו גרסייה מקרן דארל. הצפרדע הענקית מצוייה אך ורק בשישה איים באזור דומיניקה ומונסרט. לפני כחמש שנים נמחקה כמעט מרבית מאוכלוסיית צפרדעיים בדומיניקה, ואז התברר שהפטריה עשתה דרכה גם למונסרט.

במהלך הסקר האקולוגי שנעשה באי, התגלה רק אזור אחד במקום שעדיין לא נפגע מהמחלה ולדברי גרסייה, זה היה רק שאלה של זמן עד שכל שאר הצפרדעים באי היו נדבקות. גרסייה סיפר שכשביקר באי בעבר, קולן של הצפרדעים נשמע בכל מקום, אך באפריל השנה נפל על האי שקט מהדהד. "זה היה עצוב לחזור לעמק ולראות רק צפרדעים גוססות ומתות". הוא ועמיתיו בקרן דארל, האגודה הלונדונית, גן החיות בשטוקהולם ואנשי מחלקת הסביבה באי החלו בהכנות לחלץ מהאי 50 צפרדעים.

צפרדע בעת תהליך הטלת גושי ביצים (צילום: Gerardo Garcia / Durrell)

מבצע אווירי להצלת הצפרדעים

החוקרים סברו שרק תוכנית רבייה בשבי תוכל להציל את הצפרדעים בטווח הקצר, למרות הקשיים הכרוכים בכך: הצפרדעים הללו זקוקות לכמויות מזון גדולות מדי יום והמומחים האמינו שרק מוסדות בעלי ניסיון וידע מתאים יכולים לטפל ולהרבות אותן.

מאז 1998 נדבקו יותר מ-100 מיני דו-חיים ברחבי העולם מהמחלה הקטלנית ומדענים ברחבי העולם חוששים כי היא הסיבה להכחדתם של מספר מיני דו-חיים.

בקרן דארל מאמינים שהמחלה הופכת לקיצונית יותר בעקבות שינויי האקלים והרס בתי גידול. בנוסף לאיום המחלה, גם פלישה של מינים לא מקומיים לאיים, כדוגמת חולדות בשילוב של ציידים, מאיימים על המשך הישרדותן בטבע.

בתום המבצע המיוחד הוטסו 24 צפרדעים לבריטניה ו-26 לשטוקהולם בשוודיה, שם הן שוכנו במקומות מוגנים מפני זיהומים ביולוגיים.

המטפלים בצפרדעים נוקטים באמצעי בטיחות קפדניים כדי למנוע הכנסת זיהומים ומחלות אל אזורי המחייה של הצפרדעים.

כדי לסייע לצפרדעים במלאכת הרבייה, החוקרים בנו מחפורות מחימר בניסיון לחקות את אזורי ההטלה שלהן בטבע. לאחר מספר חודשי המתנה ונסיונות של רביית הצפרדעים בשבי, נרשמה לאחרונה פריצת דרך במרכז השימור של קרן דארל לחיות בר בג'רסי, בבריטניה ובגן החיות בשטוקהולם, לאחר שעשרות ראשנים בקעו מהביצים והתפתחו בהצלחה.

צילום: Gerardo Garcia / Durrell

אחד מ-100 הראשנים החדשים (צילום: Gerardo Garcia / Durrell)

התקווה: להשיב אוכלוסיה גדולה בחזרה לטבע

ארבע קבוצות הראשנים הכוללות 100 פרטים, מהוות למעשה את הדור הבא של הצפרדעים, שנוצרו מהאוכלוסיה שחולצה השנה מהאי.

"לא רק שהצלחנו להרבות את הצפרדעים תוך מספר חודשים מרגע החילוץ, אלא גם הצלחנו לתעד את הנקבות מזינות את הראשונים בביצים לא פוריות", מסכם גרסיה. "זהו רגע פרטי וחשאי. לא חשבנו שנוכל לתעד זאת בצורה כה ברורה. התמונות המדהימות הללו, מראות לנו פן חדש בהתנהגות הצפרדעים, בזמן שאנחנו מנסים להצילן מהכחדה מוחלטת בטבע".

מטרת תוכנית הרביה היא להרבות מספר רב ככל שניתן של צפרדעים, כך שניתן יהיה להשיבן בשנתיים הקרובות בחזרה לטבע באי מונסרט, באזורים הנקיים מהפטרייה הקטלנית. לדברי החוקרים, הראשונים החדשים שהוטלו, הם צעד חשוב בדרך להשגת המטרה.

צילום: ZSL