שתף קטע נבחר

ספק שהנשיא נולד בארה"ב? אובמה לא הראשון

כשצ'סטר ארתור הרפובליקני התמודד לתפקיד סגן הנשיא ב-1880, יריביו הדמוקרטים טענו שהוא נולד בקנדה ולכן לא רשאי לכהן בתפקיד. ארתור מונה לבסוף לנשיא והשמועות לגבי מקום לידתו צצות עד היום. ברק אובמה לא לבד

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת: מיליוני אמריקנים בטוחים שנשיאם, ברק אובמה, כלל לא נולד בארצות הברית ולכן אינו יכול לכהן בתפקיד. הסוגייה שנידונה בכלי התקשורת בימים אלה העלתה על פני השטח מקרה דומה מאוד - הנשיא המנוח צ'סטר א' ארתור אמנם מת לפני 123 שנה, אך השמועות לגבי מקום לידתו מעולם לא נעלמו.

 

מי שמחפש את מקום לידתו של הנשיא המנוח ארתור לא יתקשה בכלל: הוא צריך לחלוף על פני האולם על שם "צ'סטר ארתור" בעיר פיירפילד בוורמונט, לעבור ליד "מאפיית צ'סטר" ולפנות ימינה בכביש ארתור. אחרי שמונה קילומטרים מגיעים לחווה קטנה, שבה נולד הנשיא ה-21 של ארה"ב.

 

123 שנה חלפו מאז מותו, אך ישנם אנשים, בהם היסטוריונים, שעדיין מטילים ספק באזרחותו של ארתור. זאת, מאחר שתעודת הלידה שלו מעולם

לא נמצאה ובעיקר בגלל טענות של יריביו בבחירות שהתעקשו שהוא בכלל יליד קנדה. החוקה האמריקנית קובעת כי רק יליד ארה"ב יכול להתמודד לנשיאות.

 

תופעה דומה מתרחשת כיום במעצמה החזקה בעולם והיא צוברת תאוצה מיום ליום. "Birther", תנועה של אמריקנים שמרנים שמאמינים שאובמה לא נולד במדינה, פועלת במלוא כוחה להוכיח שהוא אינו זכאי לכהן בתפקידו לפי החוקה בטענה שהוא נולד בקניה. הבית הלבן הכחיש זאת מכל וכל והבהיר שהנשיא נולד בהוואי.

 

במקרה של ארתור היתה דוגמה כמעט זהה, רק שאז היה זה נשיא רפובליקני שספג האשמות בוטות מצד יריביו הדמוקרטים. ארתור, שהיה סגן הנשיא ב-1881, נכנס לבית הלבן לאחר ההתנקשות בחייו של הנשיא דאז, ג'יימס גרפילד. "זו שמועה ישנה שסירבה לגווע, אך מדובר בהכפשה פוליטית בלבד", אמר ג'ון דמביל, המנהל את המכון לשימור אתרים היסטוריים בוורמונט. "זה סיפור נחמד שעולה בכל שנה".

 

רק פוליטיקה

ואכן, סוגיית האזרחות של ארתור ממשיכה להעסיק את האמריקנים עד היום. אביו של הנשיא ה-21 היה כומר נוצרי שנשלח לעיירה הקטנה בצפון ורמונט. ארתור נולד ב-5 באוקטובר 1829, אך בהמשך חייו הוא שיקר לגבי שנת לידתו וטען שהוא נולד ב-1830. המשפחה עברה לכמה ערים שונות ברחבי ארה"ב במהלך ילדותו ותעודת הלידה המקורית נעלמה.

 

ארתור עבד בצעירותו כמורה, לאחר מכן כעורך דין ובהמשך כפעיל פוליטי וכמנהל בנמל ניו יורק. בשנת 1880, כשהוא התמודד לתפקיד סגן הנשיא לצד גרפילד, טענו יריביו שהוא כלל לא נולד בארה"ב. בכירי המפלגה הרפובליקנית דרשו מארתור להציג מסמכים המוכיחים היכן הוא נולד, אך הוא מעולם לא סיפק כאלה.

 

בינתיים, יריביו במפלגה הדמוקרטית שכרו עורך דין שפעל להשמיץ את ארתור. הוא זה שטען לראשונה כי המנהיג הרפובליקיני בכלל נולד בקוויבק שבקנדה - כמה עשרות קילומטרים מפיירפילד שבוורמונט. עורך הדין ארתור

הינמן אף נסע לקוויבק ולוורמונט כדי לחקור את הנושא, אך מעולם לא מצא ראיות המאששות את דבריו. עם זאת, הוא פרסם את מסקנותיו בספר שכותרתו: "כיצד נתין של בריטניה הפך לנשיא ארצות הברית".

 

ארתור נבחר לבסוף לסגן הנשיא וכעבור זמן קצר ירש את מקומו של גרפילד שנרצח. לאורך כל ארבע שנות כהונתו הוא מעולם לא הסכים להתייחס לטענה על מקום לידתו. החוקר תומאס ריבס, שכתב את הביוגרפיה של הנשיא המנוח, הסביר כי "היה זה תכסיס פוליטי בתקופה שבה הפוליטיקה היתה מלוכלכלת - ממש כמו היום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שידור חוזר. אובמה
צילום: AFP
מומלצים