שתף קטע נבחר

גמישות ושחמט בטהרן

כמו במשחק הפרסי העתיק, האיראנים מוכנים להקריב חייל או פרש כדי שיוכלו לבצע במקביל את המהלכים שיאפשרו להם להגיע לשח-מט גרעיני. מה באמת עומד מאחורי ה"ריכוך" בטהרן והנכונות לכאורה לפיקוח על הגרעין?

המהלך האיראני הפייסני לכאורה שטהרן הציגה בימים האחרונים אינו אלא תכסיס השהייה שקוף. הוא נועד לרצות את הקהילה הבין לאומית - ובעיקר את ארה"ב והאו"ם - כדי שלא יחליטו בחודשים הקרובים להחריף את הסנקציות. ההנהגה האיראנית כבר נקטה במהלכי השהייה דומים בעבר באופן שאיפשר לה לקדם את תוכנית הגרעין שלה גם אחרי שנחשפה.

 

כיום זקוקה הנהגת איראן לזמן כדי לצבור עוד ועוד קילוגרמים של אורניום מועשר

בדרגה נמוכה, להתקין עוד ועוד צנטריפוגות חדישות שיאפשרו לה להעשירו לרמת חומר בקיע המשמש לפצצה ולפתח את הנשק הגרעיני עצמו - כלומר ראש-קרב בגודל שיאפשר להתקינו בראש של טיל.

  

לפי כל ההערכות במערב, היעד של ההנהגה האיראנית הנוכחית הוא להגיע למצב שבו תהיה לה יכולת טכנית אמינה לייצר כארבעה ראשי קרב גרעיניים. אז תחליט טהרן אם ומתי ברצונה לעשות זאת. אלא שבינתיים מגבירה ארה"ב את לחצה על איראן לפתוח בדיאלוג דיפלומטי על השעיית תוכנית הגרעין שלה. הנשיא אובמה ובכירי ממשלו קצבו זמן, עד ספטמבר השנה, לפתיחת הדיאלוג ואף רמזו כי אם הדיאלוג לא יישא תוצאות עד סוף השנה - תפנה ארה"ב למועצת הביטחון ותדרוש הטלת סנקציות חמורות על איראן.

 

בנוסף לרמיזות הללו, ארה"ב אף מנסה כעת לגייס את תמיכת רוסיה וסין החיונית להצלחת הסנקציות, אך נערכת יחד עם מדינות האיחוד האירופי להטלת סנקציות גם במקרה שאלה לא ישתפו פעולה במסגרת מועצת הביטחון. כפי שפורסם ב-ynet, גם ישראל נערכת ל"קרב בלימה" שעיקרו - רתימת מדינות רבות כל שניתן להטלת סנקציות משלהן. בטהרן יודעים היטב כי אם יוטלו סנקציות הן יחמירו מאוד את המצב הכלכלי באיראן, מה שעלול לערער עוד יותר את משטרו של חמינאי מבית.

 

פיקוח ייתן שקט לכמה חודשים

האיראנים יודעים גם כי הדו"ח שמכינה כעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שיוגש כנראה למועצת הביטחון בקרוב, יהיה קריטי מבחינתם. אם סבא"א תתלונן על חוסר שיתוף הפעולה האיראני עם פקחיה, ישמש הדו"ח נימוק כבד משקל בידי ארה"ב ויקשה על רוסיה וסין להדוף את הלחצים שהאמריקנים צפויים להפעיל בחודש הבא בעצרת האו"ם ובוועידת ה"ג'י-8" שתתכנס בפיטסבורג תוך כדי העצרת. לכן הם מביעים לפתע נכונות לאפשר לפקחי האו"ם לבקר בכור הגרעיני המבוסס על מים כבדים שהם מקימים סמוך לעיר אראק. עם השלמתו, יאפשר כור זה לאיראן לייצר פלוטוניום, המשמש - כמו אורניום מועשר - לייצור נשק גרעיני.

  

בנוסף לכך, מבטיחים האיראנים לסבא"א חופש פעולה נוסף במתקן להעשרת אורניום בנתנז. כמו במשחק שחמט, האיראנים מוכנים להקריב חייל או פרש כדי שיוכלו לבצע במקביל את המהלכים שיאפשרו להם להגיע לשח-מט גרעיני.

חופש הפעולה הנוסף שטהרן מציעה כעת לפקחי האו"ם נועד להביא להערכה מחדש בארה"ב ובאירופה ולתת תירוץ לרוסיה וסין לדחות את דרישות ארה"ב בעניין הסנקציות באו"ם ובועידת ה"ג'י-8". התוצאה: דיונים ומו"מ נוספים וממושכים שיאפשרו לאיראנים לקדם את תוכנית הגרעין בלי הפרעה עוד כמה חודשים.

 

צריך לשים לב שאיראן לא הודיעה רשמית על ההקלות שהיא מתכוונת להעניק לפקחי סבא"א. היא רק רמזה על כוונתה זו לבכירי הסוכנות, בהנחה שהם ידליפו את המידע לתקשורת. כך מנסה איראן לבחון את התגובה של ממשל אובמה, את תגובת האיחוד האירופי וגם את זו של הרוסים והסינים. אם התגובות תהיינה חיוביות, איראן תודיע על המהלך בפומבי ותתחייב לו. אם התגובות יהיו שליליות - יתכחשו האיראנים למהלך, ייסוגו ממנו, ויחפשו תרגיל אחר. אגב, גם צפון קוריאה נוקטת באותה שיטה בדיוק כבר כמה שנים - ובהצלחה גדולה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יקריב פרש וינצח במערכה?
צילום: AP
מומלצים