שתף קטע נבחר

מסתמנת הסכמה על מינוי שופטים: שלושה זמניים

לקראת הדיון הבוקר, נראה כי הושגה הסכמה בוועדה לבחירת שופטים, במסגרתה ימונו שלושה שופטים לחצי שנה. ראש לשכת עורכי הדין: "מינוי בפועל עדיף על היעדר מינויים בכלל"

לאחר מגעים שנמשכו עד הרגע האחרון, מסתמנת פשרה בוועדה לבחירת שופטים. נשיאת בית המשפט העליון תסכים ככל הנראה למנות שלושה שופטים זמניים לבית המשפט, וזאת לאחר שהמגעים למינוי שלושה שופטים קבועים עלו בתוהו. 

 

היום (ו') תתכנס הוועדה לבחירת שופטים בפעם השלישית מאז נבחרו חבריה, בניסיון למנות שלושה שופטים חדשים

 לבית המשפט העליון. בימים האחרונים נמשכו המגעים בניסיון למצוא פתרון מוסכם בין חברי הוועדה - חברי הכנסת אורי אריאל, דוד רותם וגלעד ארדן - לבין נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש ושר המשפטים יעקב נאמן.

 

אתמול נפגשו נאמן וביניש בניסיון לגבש פשרה שתהיה מקובלת על כולם. זאת, לאחר שחברי הוועדה ועו"ד פנחס מרינסקי, סירבו להסכמות בין השניים ולפיהן ימונו שני שופטים קבועים - השופטים עוזי פוגלמן וספי אלון - ושופט שלישי ימונה על תקן זמני.

 

הארבעה תבעו שגם השופט השלישי יזכה למינוי קבע, אולם ביניש מתנגדת למנות שופט שלא כיהן קודם לכן כשופט זמני. גם נאמן, שניסה לגשר בין הצדדים, לא הצליח לשכנע את הארבעה.

 

הרחבת מאגר השופטים הזמניים

פריצת הדרך התרחשה לפני כמה ימים, לאחר שאריאל, רותם וארדן הציגו הצעה חדשה ולפיה ימונו שלושה שופטים זמניים לתקופה של חצי שנה, ולאחר מכן ימונו שלושה שופטים נוספים. לדברי אחד מחברי הוועדה, בצורה כזו ניתן יהיה להרחיב את מאגר השופטים הזמניים מהם יהיה ניתן לבחור שופטים קבועים.

 

ביניש התנגדה תחילה לרעיון, אולם לבסוף אמרה כי משיקולי טובת המערכת היא מוכנה לגלות גמישות - ואינה פוסלת על הסף את היוזמה החדשה. בכל מקרה, גם אם יוחלט על מינוי שופטים זמניים, הרי שלא בטוח שגם במקרה כזה יסכימו חברי הוועדה על זהות השופטים.


הישיבה הקודמת בוועדה לבחירת שופטים (צילום: דודי ועקנין)

 

יש לציין שבמקרה של מינוי שופטים בפועל נחוצה למעשה רק הסכמה של שר משפטים ונשיא בית המשפט העליון. עם זאת, השר נאמן אינו מעוניין לקבל החלטה זו ללא הסכמת הרוב הגדול של חברי הוועדה - מחשש שהדבר יעורר תרעומת ציבורית.

 

"צריך לעשות מאמץ מחר ולמנות שלושה שופטים קבועים ובכל מקרה לא לדחות את הישיבה ולמלא את כל התקנים הפנויים. אני ספקן מאוד כי יהיו מינויים בקבע, אולם אופציה של מינויים זמניים נראית כרגע אופציה יותר קלה", אמר ל-ynet חבר הכנסת אריאל.

 

ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, שכיהן בוועדה במשך כתשע שנים, אמר ל-ynet: "נדמה לי שהמינויים בפועל הם פתרון עדיף היום מהיעדר מינויים בכלל. אמנם מינויים זמניים הם שיטה שחסרונותיה גדולים מיתרונותיה אולם אם האופציה היא אפס מינויים או מינויים בפועל, האופציה היותר טובה היא מינויים בפועל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנסים לגבש פשרה. ביניש ונאמן
צילום: יניב כהן
ספק אם יהיו מינויים בקבע. ח"כ אריאל
צילום: דודי ועקנין
מומלצים