שתף קטע נבחר

כיצד להימנע מהרהורים שליליים?

שאלה:

 

כיצד להימנע מהרהורים שליליים?

 

תשובה:

 

שלום וברכה.

 

ראשית יש לציין כי אמנם עיקר הביקורת והענישה (ובוודאי הענישה האנושית) היא בתחום המעשה, אולם אכן - גם הרהורים שליליים הם דבר אסור.

 

רבינו בחיי (ב"ר יוסף אבן פקודה. מגדולי ישראל בספרד, שחי בסרגוסה סביב שנת 1060. ידוע בעיקר בגלל ספרו הגדול "חובות הלבבות") כתב בהקדמה לספרו המפורסם כי ישנן מצוות רבות שהן בתחום המחשבה בלבד, הן במישור החיובי, כמו, אהבת הרֵעַ, והן במישור השלילי, כמו איסור שנאה, חמדה ועוד.

 

הוא מסביר חיובים אלו: "כי האדם מחובר מנפש וגוף", ולכן גם עבודת ה' צריכה להיות בשני מרכיבים אלו: "חובות האיברים, כמו התפילה וצום והצדקה... ועשות סוכה ולולב וציצית ומזוזה ... (וכן) חובות הלבבות, כגון שנייחד האל בלבותינו, ושנאמין בו ובתורתו...".

 

בנוסף, ברור כי מחשבות שליליות גורמות למעשים שליליים, וכדברי חז"ל כי "הלב והעינים, הם סרסורים לעבירה". במידה מסוימת, הקלקול של המחשבות קשה יותר לתיקון, מכיוון שהאדם לא תמיד מודע ומודֶה שמדובר בעיסוק שלילי.

 

הרמב"ם כותב בעניין זה: "אל תאמר שאין תשובה אלא מעבירות שיש בהן מעשה, כגון זנות וגזל וגניבה, אלא כשם שצריך אדם לשוב מאלו, כך הוא צריך לחפש בדעות רעות שיש לו ולשוב מן הכעס ומן האיבה ומן הקנאה... וכיוצא בהן. מן הכל צריך לחזור בתשובה, ואלו העוונות קשים מאותן שיש בהן מעשה, שבזמן שאדם נשקע באלו קשה הוא לפרוש מהם" (רמב"ם הלכות תשובה פרק ז, ג).

 

מהי הדרך להתגבר על מחשבות והרהורים שליליים? ראשית, צריך לפרוש מדברים המביאים לידי מחשבות כאלו: "וכן ינהוג להתרחק מן השחוק, ומן השכרות, ומדברי עגבים שאלו גורמין גדולים... של עריות". (רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק כב, כא), כלומר להפסיק לעסוק בתכנים שליליים המוגדרים כקלות ראש (בימינו – ספרות שלילית, סרטים וכדומה).

 

ובעיקר, יש לעסוק בדברים ותכנים חיוביים: "יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום... אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש..." (תלמוד בבלי מסכת סוכה דף נב), ובלשונו של הרמב"ם: "גדולה מכל זאת אמרו, יפנֶה עצמו ומחשבתו לדברי תורה, וירחיב דעתו בחוכמה, שאין מחשבת עריות מתגברת אלא בלב פנוי מן החוכמה". כלומר, כוחות נפשו של האדם ומחשבותיו פועלים כל הזמן; בזמן שאדם מתאמץ ועוסק בתכנים חיוביים, אין מחשבות שליליות יכולות להגיע אליו ולהפריעו. (גם אם ישנן מחשבות קופצניות וטורדניות, אפשר לסלקן על ידי מאמץ במחשבות חיוביות).

 

מקובל היום לומר "תחשוב טוב - יהיה טוב". דבר זה נכון לגבי תחומים רבים, ובוודאי בתחום החשיבה וההרהורים.

 

כל טוב ובהצלחה. (משיב הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים