שתף קטע נבחר

הוגש כתב האישום המאוחד נגד אהוד אולמרט

בפעם הראשונה בישראל, ניצב ראש ממשלה לשעבר על דוכן הנאשמים. הפרקליטות הגישה נגדו את כתב האישום בפרשות "ראשונטורס", "מעטפות הכסף" ומרכז ההשקעות - בשורת סעיפים חמורים. שולה זקן נאשמת גם בהאזנת סתר

לראשונה בתולדות המדינה - אישום פלילי נגד ראש ממשלה לשעבר: כתב אישום הוגש היום (א') נגד אהוד אולמרט בשלוש מתוך ארבע פרשות השחיתות התלויות נגדו. הוא וראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, "ניצלו לרעה את מעמדו ותפקידיו הציבוריים הרמים של אולמרט לפעילות שיטתית ומתמשכת להפקת טובות הנאה כספיות לאולמרט", טוענת פרקליטות המדינה. יועץ התקשורת של אולמרט אמר בתגובה כי "בבית המשפט הוא יוכל אחת ולתמיד להוכיח את חפותו".

 

 

אולמרט נאשם בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והעלמת הכנסות במרמה - בפרשות "ראשונטורס", "מעטפות הכסף" ו-"מרכז ההשקעות". הוא אינו נאשם בעבירה של קבלת שוחד, אף שהמשטרה המליצה להעמידו לדין בעבירה זו בפרשת המעטפות שקיבל משה (מוריס) טלנסקי.


שולה זקן. אישום בהאזנת סתר לאולמרט (צילום: ג'ו קוט) 

 

אולמרט לא יהיה לבד על דוכן הנאשמים בבית המשפט המחוזי בירושלים. נגד זקן הוגש כתב אישום בפרשת "ראשונטורס", ו"מעטפות הכסף", וכן בגין האזנות סתר לכאורה לבוס שלה. היא מואשמת בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים והאזנת סתר שלא כדין.

 

בשבועות האחרונים קיים היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מספר דיונים בהשתתפות פרקליט המדינה משה לדור, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים שוקי למברגר, פרקליט מחוז ירושלים אלי אברבנאל וכן עו"ד אורי קורב - ובסופו של דבר הוחלט על הגשת כתב האישום.

 

מה עם אורי מסר?

במבוא לכתב האישום נכתב כי הוא עוסק במעשי זקן ואולמרט בין השנים 2002-2006, במהלך הקדנציה השנייה של אולמרט כראש עיריית ירושלים ובתקופת כהונתו כשר בממשלה. את "הפעילות השיטתית והמתמשכת להפקת טובות הנאה כספיות", נטען, "ביצעו הנאשמים בין היתר בדרכי מרמה נגד גופים ומוסדות ציבוריים כלפי המדינה וכלפי נושאי משרה בה והכל באופנים המנוגדים לדין ולנורמות ולכללים המחייבים שר ועובד ציבור".

 

אורי מסר, שותפו לשעבר של אולמרט - שנחשד גם הוא בפרשת "מעטפות הכסף" - אינו מופיע בכתב האישום והוא לא ישמש ככל הנראה כעד מדינה, אלא כעד תביעה "רגיל". ההחלטה לגביו אמורה להתקבל בשבועות הקרובים על ידי הפרקליטות.

 

פרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל, פנה במקביל לבית המשפט המחוזי בבקשה למנות את השופטים, ששמעו את עדותו המוקדמת של משה טלנסקי, לכהן גם במשפטם של אולמרט וזקן. השופטים הם נשיאת בית המשפט המחוזי מוסיה ארד, יעקב צבן ומשה סובל. אברבנאל כתב בבקשתו כי התרשמותו של ההרכב ובקיאותו בפרטי העדות דרושים לצורך הערכת הראיות בתיק זה.

 

עוד הכרעה שממתינה ללדור ומזוז היא בעניין האפשרות להאשים גם את העד המרכזי, טלנסקי עצמו. החקירה נגדו בארצות הברית טרם הסתיימה. עוד ברשימת העדים מופיעים אנשי העסקים יצחק תשובה ושלדון אדלסון, ורייצ'ל רז-ריסבי, מתאמת קשרי החוץ של אולמרט, נגדה כבר הוגש כתב אישום בפרשת "ראשונטורס".

 

כבר בשבוע שעבר פורסם ב-ynet כי כתב האישום בגין שלוש הפרשות יוגש נגד ראש הממשלה לשעבר עוד לפני החגים. פרקליטיו של אולמרט ויתרו על קיום שימוע, שהיה אמור להיערך לפני כשבועיים. הם טענו כי מזוז לא מתכוון לבוא "בלב פתוח ונפש חפצה" ולכן השימוע לא יועיל ועדיף להם להתמודד בבית המשפט עם הראיות שבידם ולא לחשוף אותן בהליך של שימוע.

 

אולמרט ואנשיו מתכוונים כעת לפתוח בחזית הסברתית, על מנת לשכנע את הציבור כי הטענות לפיהן פעל שלא כדין, והשתמש בכספים לצרכים אישיים - אינן נכונות. יועץ התקשורת שלו, אמיר דן, אמר כי "ליועץ המשפטי, לממשלה ולפרקליט המדינה אין ולא הייתה מעולם שום אופציה אחרת מלבד הגשת כתב האישום נגד אולמרט. בית המשפט, לעומת זאת, נקי משיקולים זרים ולכן יוכל אחת ולתמיד להוכיח את חפותו. חשוב לזכור כי גם פרשות כרמיה ובנק לאומי החלו בכותרות ענק שנמשכו שנים ולבסוף הן הסתיימו בלא כלום. גם סופן של פרשיות אלו יהיה זהה".

 

כל פרשות אולמרט

בפרשת מעטפות הכסף ממוריס טלנסקי מואשם אולמרט בעבירות של מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה. לפי החשדות שנחקרו, אולמרט קיבל מאות אלפי דולרים במזומן מהנדבן האמריקני טלנסקי ומגורמים נוספים החל משנת 1993 - אז התמודד אולמרט לראשונה על ראשות ירושלים - ועד לתקופה בה כיהן כשר התמ"ת. בתמורה, עשה אולמרט "שימוש לרעה במעמדו ובתפקידו לסייע לטלנסקי בעסקיו, כשהוא מצוי כלפיו במצב של ניגוד עניינים", קבע היועץ המשפטי לממשלה.

 

בפשרת "ראשונטורס" מיוחסות לראש הממשלה לשעבר עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והעלמת הכנסות במרמה. לפי החשדות, בין השנים 2002 ל-2006, במהלך כהונותיו הציבוריות, זכה אולמרט פעמים רבות למימון כפול, ציבורי ופרטי, לנסיעותיו השונות ברחבי העולם מטעם גופים שונים, ובכספים העודפים שהצטברו בסוכנות הנסיעות "ראשונטורס" השתמש לנסיעותיו הפרטיות. דפוסי הפעולה בפרשה זו נחשפו כבר בהרחבה בכתב האישום נגד רז-ריסבי.

 

הפרשה השלישית שבה מואשם אולמרט היא פרשת "מרכז ההשקעות", שבה מיוחסות לו עבירות של מרמה והפרת אמונים. מדובר בפרשה שאירעה בין השנים 2003 ל-2006 אז כיהן אולמרט כשר התמ"ת, והיה אחראי על מרכז ההשקעות.

המשטרה חקרה חשד על פיו אולמרט פעל מול מרכז ההשקעות תוך ניגוד עניינים עמוק משלא פסל את עצמו ממעורבות וקבלת החלטות במספר פרויקטים אותם ייצג חברו ומקורבו לשעבר, עו"ד אורי מסר, בהם מיזם נדל"ן באזור דימונה.

 

בנוסף על אלה, עדיין תלויה נגד אולמרט פרשת המינויים הפוליטיים, שבה כבר המליצה המשטרה על הגשת כתב אישום, אך הפרקליטות טרם הכריעה בעניין. לעומת זאת, בשתי פרשות אחרות נסגר התיק נגד ראש הממשלה לשעבר מחוסר ראיות: פרשת הבית ברחוב כרמיה, ובפרשת הטיית המכרז בבנק לאומי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אולמרט. שלוש פרשות, הרביעית בדרך?
צילום: רויטרס
הכריע. מזוז
צילום: גיל יוחנן
מוריס טלנסקי. שאלות פתוחות
צילום: גיל יוחנן
רייצ'ל רז ריסבי. כבר הואשמה
צילום: גיא אסיאג
אורי מסר. עד "רגיל"
צילום: ערן יופי כהן
מומלצים