שתף קטע נבחר

המבקר יכריע בקרוב אם לפתוח בחקירה נגד פישר

נגיד בנק ישראל נפגש עם מבקר המדינה בעקבות תלונתה של שרי אריסון על התנהלות בנק ישראל בדרישה להדחת יו"ר הבנק לשעבר דני דנקנר. השניים דנו גם בפשרה שגיבש רה"מ בנושא הפיקוח על שכר עובדי בנק ישראל

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר נפגש אתמול (ד') עם מבקר המדינה השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס במשך יותר משעתיים. הפגישה, אותה יזם פישר, התקיימה במשרד המבקר ועסקה בשני נושאים - התלונה שהגישה בעלת השליטה בבנק הפועלים שרי אריסון נגד פישר והמפקח על הבנקים רוני חזקיהו בפרשת הדחת יו"ר הבנק לשעבר דני דנקנר, והמנגנון החדש לפיקוח על השכר בבנק ישראל, שגיבש ראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

משרד מבקר המדינה כתב בהודעה שפירסם בתום הפגישה כי "הנגיד הסביר למבקר את עמדת הבנק בנושאים האמורים והשיב על שאלות המבקר". המבקר הודיע כי יגבש את דעתו לגבי שני הנושאים שעלו במהלכה, על פי אמות המידה המקובלות במשרד. ההערכה היא כי לינדנשטראוס יכריע אם לפתוח בחקירה רשמית של הפרשה בתוך מספר ימים.

 

אריסון הגישה לפני כשלושה חודשים תלונה למבקר נגד פישר וחזקיהו. היא העבירה למבקר מסמכים שבהם טענות ועדויות הנוגעות להתנהלות בנק ישראל בפרשת הדחת דנקנר. לפני כשלושה שבועות העבירו פישר וחזקיהו את תשובתם למבקר, אך לפני כשבועיים נמסר ממשרד המבקר כי בנק ישראל טרם העביר את כל ההשלמות שנדרשו בנושא וכי "ההשתהות הזו אינה ראויה ואינה מקובלת". בעקבות הדרישה להשלמות מידע, יזם פישר את הפגישה עם המבקר על מנת לתת לו הסבר מעמיק יותר ממה שחלופת מכתבים יכולה לספק. 

 

מאבק חסר תקדים

העימות בין בנק ישראל לבנק הפועלים החל ב־25 במרס, כשמנכ"ל הבנק צבי זיו התפטר מתפקידו ובמקומו מונה ציון קינן בלי שמונתה ועדת איתור למנכ"ל. כעבור כמה ימים העביר חזקיהו מכתב חריף לבנק הפועלים, שבו הקפיא את מינויו של קינן והעלה טענות קשות על ליקויים בממשל התאגידי בעבודת הדירקטוריון. בחודשיים הבאים התנהל מאבק יצרים חסר־תקדים בין אריסון לבין פישר ודנקנר, שבמהלכו נשאה בעלת השליטה את "נאום המקארתיזם" במשרדי הנהלת הבנק בתל אביב והגישה נגדם תלונה ללינדנשטראוס.

 

לקראת סוף מאי הסתמן פתרון למשבר: על פי דרישת הפיקוח, בנק הפועלים הקים ועדת איתור למנכ"ל שבה היו חברים שישה חברי דירקטוריון. ב-1 ביוני התפטר דני דנקנר מתפקיד היו"ר ובמקומו מונה יאיר סרוסי. ב-10 באוגוסט אישר הדירקטוריון את מינויו של קינן למנכ"ל בפעם השנייה, לאחר שוועדת האיתור המליצה עליו פה אחד. כעבור שבועיים אישר המפקח את מינויו של קינן רשמית.

 

דאגה "מהחלשת מנגנוני הפיקוח"

פישר ולינדנשטראוס דנו בפגישתם גם בפשרה שגיבש ראש הממשלה בנושא הפיקוח על שכרם של עובדי בנק ישראל. על פי הסעיף שהכניס נתניהו לחוק בנק ישראל החדש, הפיקוח על שכר עובדי הבנק יישאר אמנם באחריות האוצר, אך בנק ישראל יוכל לערער על החלטות האוצר בפני ראש הממשלה.  

 

במכתב ששיגר לפני כשבועיים לשר המשפטים יעקב נאמן, הביע לינדנשטראוס את דאגתו "מהחלשת מנגנוני הפיקוח על השכר, ומהאפשרות הסבירה שזה עלול להפוך לתקדים עבור גופים אחרים. לשינוי זה השלכות מהותיות על השקיפות הציבורית של שכר העובדים".  

 

מכתבו של לינדנשטראוס לשר המשפטים נכתב על רקע הדו"חות שפירסם בשנים האחרונות משרד מבקר המדינה על תנאי השכר בבנק ישראל, ועל רקע ההמלצות שנקבעו בהם. בדו"חות צויין, בין היתר, כי עקב חסרונו של פיקוח ציבורי מספיק על הבנק, התאפשר מתן של הטבות שכר חריגות בבנק לאורך השנים. פישר הסביר ללינדנשטראוס את עמדתו גם בסוגיה זו.

פורסם לראשונה 02/09/2009 21:18

 

בהכנת הידיעה השתתפו תומר זלצר ונעמה סיקולר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סטנלי פישר
צילום: גיל יוחנן
מומלצים