שתף קטע נבחר

ליהמן קרס - הבנקים באסיה הרוויחו

הבנקים הגדולים ביפן ניצלו את הקריסה בארה"ב כדי להשתלט על נכסי ענקיות הפיננסים ולהרחיב את נוכחותם מעבר לים. גם בשאר המדינות הגדולות ביבשת, שמרה המערכת הבנקאית על יציבות

קניצ'י וואטאנאבי היה מנכ"ל נומורה רק חמישה חודשים כששמע על קריסת ליהמן ברדרס. כשהגיעה ההזדמנות לרכוש חלקים מהריסות הבנק האמריקני, הוא קפץ עליה. רכישת נכסי ליהמן באסיה, באירופה ובמזרח התיכון הפכה את בנק נומורה לשחקן גלובלי, והיתה נקודת מפנה עבור הבנקים היפנים, שנחשבו לשמרנים במיוחד, ובדיוק היו אז בשלב יציאה מהמשבר שלהם.

 

 

באותו יום שבו נומורה הודיע על רכישת נכסי ליהמן, לפני כמעט שנה, הודיע הבנק הגדול ביפן, מיצובישי UFJ פיננשל גרופ, על רכישת נתח ממורגן סטנלי. מאז, רכש הבנק השלישי בגודלו ביפן, סומיטומו מיצואי פיננשל גרופ, את חטיבת הברוקרים של סיטיגרופ, וסיים סבב של עסקאות ששינו את יחסי הכוחות בתעשיית הפיננסים הגלובלית.

 

"הבנקים באסיה היו בני מזל, ולא החזיקו ביותר מדי חובות סאב-פריים בעייתיים.

גם לא היו שם יותר מדי בועות נכסים לפני שפרץ משבר האשראי", אומר פיטר טבוט, אנליסט בתחום הבנקאות בפיץ' בהונג קונג.

 

ליהמן ברדרס, בנק ההשקעות בן 158 השנים, הגיש בקשה לפשיטת רגל ב-15 בספטמבר 2008, בעקבות נטל עצום של חובות על ניירות ערך מגובות משכנתאות סאב-פריים. הסערה הפיננסית שפרצה אז הובילה למשבר הכלכלי החמור ביותר מאז השפל הגדול של שנות השלושים של המאה שעברה. אך הקריסה, ומצוקתם של ענקים פיננסיים אמריקנים נוספים, הציבה בפני הבנקים היפנים הזדמנות פז להתרחבות מעבר לים.

 

לדברי מומחים, עסקאות הענק שהגיעו אחרי הקריסה מדגישות ביטחון חדש בקרב הבנקים באסיה, שמאפשר להם להרחיב את נוכחותם מחוץ ליפן. "חברות פיננסיות בחלק ממדינות אסיה מתחילות להתייחס ברצינות רבה להתרחבות בינלאומית לצורך הרחבת עסקיהן", אומר ניל קטקוב, ראש מחלקת המחקר בחברת הייעוץ הפיננסית סלנט.

 

לדבריו, "יש רמה גבוהה של פעילות בקרב מוסדות פיננסיים, שסותרת את נבואות הזעם והחורבן שנשמעו מוקדם יותר השנה".  

 

נפגעו, אבל הרבה פחות

הבנקים באסיה לא יצאו מהמשבר לגמרי ללא פגע.  בנק מיזוהו פיננשל, הבנק השני בגודלו במדינה, הפסיד 6.4 מיליארד דולר עד מרס השנה. מיצובישי UFJ הפסיד 2.8 מיליארד דולר, ונומורה ספג הפסד שנתי של 7.8 מיליארד דולר, בעיקר בגלל עלות עסקת ליהמן.

 

אבל הפסדים אלו מתגמדים לצד הפסדי המתחרים המערביים, בהם AIG, שהפסידה 99.3 מיליארד דולר ב-2008, או UBS השוויצרי שהפסיד 19 מיליארד דולר.

 

יציבותם ועמידותם של הבנקים באסיה סייעו למדינות רבות באזור לעבור את המיתון הגלובלי בצורה טובה יותר מאשר ארה"ב ואירופה. סין, למשל, דחקה בבנקים שלה להמשיך להלוות גם במהלך המשבר, כדי לחזק את הכלכלה המקומית.  

 

הבנקים בהודו, שבמשך שנים נאנקו תחת רגולציה מקומית זהירה והביטו בעינים כלות בעמיתיהם המערביים גורפים רווחי עתק מאסטרטגיות השקעה עתירות סיכון, ספגו גם הם פגיעה קלה יחסית מהמשבר.דרום קוריאה, שהבנקים שלה נראו בתחילה כפגיעים, פעלה במהירות כדי לערוב להלוואות זרות בהיקף של 100 מיליארד דולר, ובכך ייצבה את השווקים הפיננסים הסוערים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משתלטים ומתרחבים
צילום: רויטרס
מומלצים