שתף קטע נבחר

צילום: חיים הורנשטיין ו -AP

החקירה: "ייתכן שלעולם לא נדע מה קרה"

בבוקר יתחדשו החיפושים באתר התרסקות מטוס ה-F-16 אחר חלקים שעשויים לשפוך אור על נסיבות התאונה, שבה נהרג אסף רמון. כל הכיוונים נבדקים. תשומת לב מיוחדת יקבלו הסברות של אבדן הכרה פתאומי או טעות אנוש

חקירת התרסקות מטוס ה-F-16, שבו טס אסף רמון, תהיה ארוכה ומורכבת, כך מעריכים בחיל האוויר. למרות שכל הכיוונים נבדקים, נראה כי בין מכלול הסיבות שעשויות היו לגרום לאסון, יקבלו תשומת לב מיוחדת הסברות של אבדן הכרה פתאומי או אולי טעות אנוש. "יכול להיות שלעולם לא נדע מה קרה בדיוק", אמר גורם צבאי.

 

  • השמיים נפלו פעמיים: כל הדיווחים וההספדים בעמוד מיוחד

 

במשך יותר משנה בחן צה"ל את נסיבות התאונה הקשה שאירעה באוקטובר 2008, שעה שמטוס "צוקית" התרסק מעל נחל הבשור בעת טיסת הדרכה. באירוע הקשה נספו סרן מתן אסא והחניך סגן משנה כרמי אילן. רק באחרונה, משנקבע כי מדובר בטעות אנוש, נחתם האירוע באופן סופי. אמש התקשו להעריך בחיל האוויר כמה זמן יידרש להבין מה גרם למטוס הקרב לצלול אל הקרקע, אבל גורמים בחיל לא פסלו אפשרות כי תהליך הבדיקה בראשו עומד אל"מ אילן, לשעבר מפקד בסיס רמת דוד, ייקח זמן רב.

 

היום ימשיכו בחיל האוויר לאסוף את שברי המטוס, שעל-פי עדויות, התפזרו למרחק רב. מיד כשנודע דבר התאונה, בדק חיל האוויר את ההיסטוריה של המטוס שמספר הזנב שלו 140, כמספר הטייסת. הבדיקה הראשונית לא העלתה סימנים חשודים, כמו גם ההיסטוריה הארוכה שלו, שלא חשפה אירועים חריגים.

 

העובדה שלפני ההתרסקות לא השמיע רמון כל דיווח חריג ברשת הקשר וכי חלקי המטוס נשברו ועפו לכל עבר, מעריכים בחיל, תקשה מאוד על הוועדה כבר בתחילת הדרך. ככלל, כל הכיוונים נבדקים במקביל, כאשר אם מדובר בכשל טכני, קל יותר לאתר זאת ולאמת זאת באמצעות חלקי המטוס. "בבדיקות מסוג זה, הופכים כל אבן, בוחנים כל פיסת מידע במעבדות הכי משוכללות ונעזרים בטובי אנשי המקצוע", הסביר גורם צבאי, "זה פאזל מורכב, רגיש ומצריך עבודת נמלים".

 

המטוס התפרק לחלקים קטנים ובחיל האוויר מקווים כי בשעות הבוקר, עם חידוש הסריקות באזור ההתרסקות, יימצאו גם חלקים המכילים מידע פנימי על השניות האחרונות - מה שעשוי לשפוך מעט אור על נסיבות התאונה. תהליך הבדיקה יכלול שחזור דומה ככל האפשר של האירוע, באמצעות הדמיית מחשב, שתכלול בתוכה את כל המידע שייאסף והמתווים השונים לתאונה.

 

במקביל, ייבחנו כיוונים אחרים, בהם טעות אנוש שהובילה לצלילה לקרקע או בעיה רפואית פתאומית שגרמה לטייס לאבד את הכרתו. אנשי צוות אוויר מודעים היטב למצבם הגופני, ונבדקים באופן יסודי, "טייס מצונן או אחד שסובל מחור בשן לא עולה למטוס כי בתנאי הטיסה - כל דבר פשוט לכאורה הופך להיות קריטי", אמרו.

 

ככל הידוע, לרמון ז"ל לא היו כל בעיות רפואיות והוא היה כשיר לאימון. עם זאת לא ניתן לשלול כי אירוע פתאומי, גרם לאיבוד שליטה. העובדה שרמון ז"ל כבר התאמן במתאר מסוג זה ונחשב לטייס מצטיין, שתוצאות האימונים האחרונים שלו מעידות על כך, מקטינות את הסיכוי לטעות מצדו. "ככל שישללו אפשרויות לכשל טכני, יגבר הסיכוי להיבט האישי, והדבר עשוי להאריך את הבדיקה, בתקווה שבסופו של דבר נבין מה קרה בתא הטייס, אבל לא תמיד כך הם פני הדברים", סיכם הגורם. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אסף רמון. החקירה נמשכת
צילום: חיים הורנשטיין
מקום ההתרסקות
צילום: הרצל יוסף
מומלצים