שתף קטע נבחר

יום אחרי שנטמן: אזרחים פקדו את קבר אסף רמון

ישראלים מהשורה, שלא הכירו אישית את משפחת רמון, הגיעו מאז הבוקר לבית העלמין של נהלל. הם סיפרו שהלב, הנשמה או סתם הרגליים - הם שהורו להם לעלות אל הקבר הטרי. כמה מהם השמיעו את השיר "זמר נוגה", והסבירו: "זה עצב מאוד ישראלי"

פחות מיממה אחרי שהובא סרן אסף רמון ז"ל למנוחות בבית העלמין של נהלל , הפך היום (ג') קברו למוקד עלייה לרגל. משעות הבוקר פקדו את בית העלמין מבקרים רבים, בהם כאלה שכלל לא הכירו אישית את משפחת רמון, אך סיפורה הותיר בהם חותם. "יש סיפורים שנוגעים בלבה של אומה שלמה", תמצת זאת אחד הבאים, משה סלומון.

 

 

מאות רבות של אנשים השתתפו אתמול אחר הצהריים בהלוויתו של אסף, אך רבים לא הצליחו להגיע אמש, וביקשו לעשות זאת היום. צביקה שפיס, תושב קריית-טבעון ששירת בצבא עם אביו של אסף, אלוף משנה אילן רמון ז"ל, הסביר: "באתי לכאן כדי להגיד תודה לאדם שהיה דמות ומופת, ושהקים דור של אנשים אחריו, ביניהם גם הבן אסף, שאותו לא הכרתי, אבל גם הוא קורץ מאותו חומר יהלומים".


"הרגשתי שצריך להיות כאן" (צילום: חגי אהרון)

 

שפיס התייחס אף הוא למימד הלאומי שקיבל מותו של אסף. "זהו אובדן גדול, טרגדיה של משפחה שעוד תוסיף להדהד בלבבות כולנו, ולכן היה לי חשוב לבוא לכאן היום", אמר, והצדיע לאב והבן הטמונים זה לצד זה.

 

גם יהודה אילי, ממושב בית-שערים הסמוך לנהלל, אמר כי רגליו הן שנשאו אותו הבוקר לבית העלמין. "אני בן למשפחה שכולה, אחי הבכור - שגם הוא היה חניך מצטיין בקורס טיס - נהרג בתאונת אימונים. הרגשתי שאני צריך להיות כאן". האסון השבוע החזיר אותו שנים אחורה, ואל הכאב הפרטי שלו. "אסף ואילן היו הטובים שבטובים, ולצערי אנחנו מאבדים אנשים שכמותם בשביל ארצנו הנהדרת".

 

"עוטף אותנו עצב ישראלי, אנחנו אומה שונה"

לצד הקבר עמד סלומון מחיפה, "שהנשמה", כדבריו, הביאה אותו אל הגבעה הצופה על בסיס חיל האוויר ברמת-דוד. הוא קרא פרק תהילים, וסיפר: "היכרתי אמנם את אילן מהבסיס, אך זו הייתה היכרות שטחית. באתי לכאן ללא שום קשר לזה. יש כאן מסביבי עוד הרבה אנשים שעומדים לצד הקבר, ושחלקם כלל לא מכיר את אסף או את אילן. הכאב שעוטף את כולנו הביא גם אותם לפה. זו טרגדיה גדולה, שמעלה הרבה מאוד שאלות שאין עליהן תשובות".

 

בהמשך הגיעה קבוצת מטיילים מהדרום, שהשמיעה לצד שני הקברים את שירה של רחל "זמר נגה",

אותו שיר שהקדיש אילן רמון לאשתו רונה בזמן משימתו בחלל במעבורת "קולומביה". "תיכננו את הטיול לפני זמן רב, אבל כששמענו על האסון, הלב נשא אותנו לכאן", הסבירה אופירה ביתן. "אנחנו לא מכירים את משפחת רמון, אבל כמו כל עם ישראל הרגשנו שהכאב עוטף גם אותנו, ואנו שמחים שניתנה לנו ההזדמנות להיות כאן".

 

אהובה בן-חמו, גם היא מטיילת מהדרום, חיזקה את דבריה. "קשה לשמוע שדבר כזה קורה פעמיים, העצב הזה שעוטף את כולנו הוא משהו מאוד ישראלי. אנחנו אומה שונה", אמרה. בהמשך ניצלו המטיילים את ההזדמנות, ופקדו גם את קברו של משה דיין, שטמון אף הוא בבית העלמין של נהלל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נוגע באומה שלמה
צילום: חגי אהרון
מומלצים