שתף קטע נבחר

ההזדקנות "קריטית": 110 אלף ישראלים בני +80

בלמ"ס אומרים כי הגיל הממוצע בישראל עולה ושיש לקבל החלטות בנושא. אנחנו גם מתרבים - ב-2020 נתקרב ל-9 מיליון תושבים

אמנם האוכלוסייה בישראל היא צעירה ביחס לממוצע במדינות המערב - אך משנה לשנה ממוצע הגיל עולה. מנתוני השנתון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו היום (ד') עולה, כי 109,900 תושבים בישראל הם בני יותר מ-80. 18,400 גבר חגגו את יום הולדתם ה-90 ואילו 5,200 איש הם בני 95 ויותר.

 

ראש תחום דמוגרפיה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אחמד חלחיל, אמר ל-ynet: "על נושא הזדקנות האוכלוסייה כמעט ולא מדברים - אבל הוא דווקא הקריטי ביותר".

 לדבריו, בהשוואה לעולם המערבי האוכלוסייה בישראל צעירה מאוד, אבל אט אט היא מזדקנת. "הפריון הולך ויורד ומצד שני איכות החיים הולכת וגדלה", הוא הסביר. "זה בעייתי בעיקר מבחינה כלכלית - יש יותר קשישים שצריכים לדאוג להם ופחות צעירים שיכולים לפרנס. כספי הפנסיה עולים. זו מגמה כלל עולמית. במדינות אחרות, כמו באירופה, המצב ממש חריף. מקבלי ההחלטות יצטרכו להחליט מה לעשות בנידון".

 

בנוגע לריבוי הטבעי, ישראל נמצאת, כמו בהרבה מקרים אחרים, בטווח שבין העולם המערבי לעולם השלישי. "בשנת 2020 האוכלוסייה בישראל צפויה לגדול בכמעט מיליון ורבע בני אדם", מעריך חלחיל. "יחסית לעולם המערבי שיעור הגידול בישראל גבוה מאוד, אבל יחסית לעולם השלישי הוא לא. לא הייתי אומר שאנחנו המדינה בעלת שיעור הגידול הגובה במערב, אבל אנחנו בהחלט נמצאים בין הגבוהות ביותר. בארצות-הברית, קנדה ואירופה השיעור מאוד נמוך, בגרמניה למשל הגידול שואף לאפס".

 

"תל-אביב פחות צפופה מעזה וניו-יורק"

לפי נתוני הלמ"ס, בעוד שהצפיפות באזור תל-אביב היא 7,134 איש לקמ"ר, הצפיפות בנגב הוא 74 איש לקמ"ר. על כך אומר ראש תחום דמוגרפיה: "יש פער עצום בין הצפיפות במרכז לבין הצפיפות בנגב ובגליל. הדבר בוודאי לא ישתנה ועוד יגדל, אלא אם כן יהיה שינוי דרסטי במדיניות הממשלה. למרות זאת, הצפיפות במדינה דומה למדינות כמו בלגיה, יפן והולנד, אם לא נמוך יותר.

 גם במחוז תל-אביב לא מדובר על רמת צפיפות של עזה. בסך הכול מדובר על צפיפות מוכרת בערים גדולות אחרות בעולם. ניו-יורק לא פחות צפופה. ככל שהעיר גבוהה יותר, כך עולה הצפיפות".

 

עוד עולה מהנתונים כי יש הגירה שלילית מערים כמו ירושלים. "אנשים עוזבים את הערים הגדולות, כי אין עתודת בנייה", הסביר חלחיל. "אנשים שעוזבים את ירושלים לרוב לא עושים זאת בגלל שהם לא אוהבים את העיר, אלא מפני שאין היצע והנדל"ן נהייה יותר ויותר יקר. גם הפונקציה של תחבורה ציבורית יעילה תורמת למעבר. אנשים יוצאים מהצפיפות ועוברים לפרברים. פרויקטים של בנייה חדשים כמו במודיעין, פתח-תקווה ושוהם מושכים אנשים מאזורים אחרים בארץ". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יותר זקנים. ומי יידאג?
צילום: יעל ברנובסקי
בשנת 2020 - כמעט 9 מיליון תושבים
צילום: רויטרס
מומלצים