שתף קטע נבחר

מקווה מפואר מתקופת בית שני נחשף ליד הכותל

מקווה טהרה מפואר, נחשף במרחק של כ-20 מטרים בלבד מהכותל המערבי. החוקרים סבורים שיתכן כי המבנה שימש את הסנהדרין לפני שהוסב למקווה, על מנת לתת מענה לעלייה במספר העולים לרגל לבית המקדש

מקווה טהרה גדול ומרשים, המתוארך לשלהי תקופת הבית השני, נחשף בתוך האולם המערבי של מבנה מפואר, המרוחק כ-20 מטרים בלבד מהכותל המערבי. המבנה, הוא מן המפוארים ביותר שנחשפו עד כה מתקופת בית המקדש השני. חלקים ממנו נתגלו בעבר, וכעת חשפה רשות העתיקות אולם נוסף מתוך שלושת האולמות שלו.

 

תגליות אחרונות בירושלים:

 

עדות לחשיבותו הגדולה של המבנה, ניתן למצוא בעובדה שהוא נבנה מאבני גזית שסותתו בסיתות עדין במיוחד, והעיטור הארכיטקטוני בו הוא באיכות גבוהה ביותר. מבחינה אדריכלית ואמנותית, ניתן למצוא קווי דמיון בינו לבין שלושת המתחמים המפוארים שבנה המלך הורדוס בהר הבית, במערת המכפלה, ובאלוני ממרא.

 

על פי עדותו של יוסף בן מתתיהו בספרו "מלחמת היהודים עם הרומאים", לרגלי המקדש, שכנה קרית השלטון והמנהל. בין המבנים שהוא מנה באזור זה, היו בית מועצת העם וה'קסיסטוס' - לשכת הגזית. בלשכה זו, על פי התלמוד, ישבה הסנהדרין - בית הדין הגבוה של העם היהודי בימי הבית השני. לא מן הנמנע שהמבנה המפואר שנחשף עתה בידי רשות העתיקות השתייך לאחד מן השניים.

 

"מעניין לראות, כי באמצע המאה ה-1 לספירה חלו שינויים במבנה המפואר", אמר הארכיאולוג אלכסנדר און, מנהל החפירה שאותה מנהלת רשות העתיקות בשיתוף עם הקרן למורשת הכותל המערבי. "הוא יצא מכלל שימוש כמבנה ממלכתי-מנהלתי, ובתוך אולמו המערבי הותקן מקווה טהרה גדול, ובו כ-11 מדרגות היורדות אל בריכת הטבילה. נראה, כי בתקופה זו גדלה העיר ירושלים, והתעורר צורך לתת מענה לצרכי הטבילה הגדלים של העולים לרגל, שהגיעו בהמוניהם אל המקדש במיוחד בשלושת הרגלים. הטבילה במקווה וההקפדה על הלכות טהרה היו בתקופה זו חלק בלתי נפרד מאורח החיים היהודי, וחיוניות המקוואות הייתה רבה - בפרט באזור המקדש".

 

ynet מדע: לקריאה בכל כתבות הערוץ על ציר זמן   

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקווה שנחשף. ארכיטקטורה ברמה גבוהה ביותר
צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
מומלצים