שתף קטע נבחר

השר ברוורמן: צריך לבקש סליחה מהערבים

השר לענייני מיעוטים אמר בכנס ראשי רשויות בדואים בלקיה שבנגב כי "מדינת ישראל חייבת לעשות תיקון משמעותי בהתייחסותה לאוכלוסיה הערבית"

"לקראת יום כיפור הממשלה צריכה לבקש סליחה מערביי ישראל". השר לענייני מיעוטים, פרופ' אבישי ברוורמן, אמר היום (שבת) את הדברים בכנס ראשי רשויות בדואים בנגב ביישוב לקיה. "מדינת ישראל חייבת לעשות תיקון משמעותי בהתייחסותה לאוכלוסיה הערבית. אנחנו נמצאים בימי תשובה ועל המדינה לפעול לתיקון העוול הזה".

 

קודם לכנס, ערך השר סיור ביישובים הבדואים רהט, אל-סייד, כסייפה ואום בטין, שם שמע את בעיותיהם של התושבים. באום בטין הסבירו בני שבט אבו כף כי הם אומנם מתגוררים ביישוב מוכר, אך נעדרי תשתיות דוגמת מים, ביוב וחשמל. "חייבים להתקדם השנה בנוגע לטיפול באוכלוסיה הבדואית", אמר ברוורמן, "אם רוצים חוק וסדר צריך גם לעשות. צריך ליצור שולחן בדרום לפתרון הבעיות. הם סובלים מחוסר תעסוקה, חינוך, מחסור במים וחשמל". הוא הבטיח שיעשה הכל כדי שממשלת ישראל תלך בדרך זו ותתקן את הדרוש תיקון.

 

אחת הבעיות הבוערות בקרב הבדואים בנגב היא סוגיית סכסוך הקרקעות. רק לפני כמה ימים התפתח עימות בין בדואים לבין אנשי קק"ל באזור צומת גורל, בעקבות סכסוך קרקעות. הסכסוכים משפיעים על תוכניות הפיתוח ביישובים המוכרים, בגלל תביעות בעלות והתנגדויות מצד האוכלוסיה. "הגיע הזמן להסכם קרקעות. זה דבר מרכזי שתוקע דברים רבים", אמר ברוורמן, "גם החולשה של המנהיגות הבדואית והעובדה שהשייחים איבדו מכוחם פוגעת ביישום פתרונות בשטח". הוא הציע: "תלמדו מטעויות היהודים: תעבדו ביחד ותצליחו".

 

גם ראשי הרשויות הבדואיות הביעו תרעומת על אופן הטיפול בהם על-ידי הממשלה. "אין לנו אוזן קשבת", אמר ראש מועצת לקיה, חאלד א-סאנע. ראש מועצת תל שבע, מוסא אבו אסא, הוסיף: "מזה עשרות שנים הממשלה מפקירה אותנו. מערכת הביוב שלנו קורסת, יש לנו מחסור בתקציבים. יש לנו תקציב זעום עבור כ-21 אלף תושבים. מענק האיזון שלנו קוצץ בחמישה מיליון שקלים וירד לתשע מיליון. האוכלוסיה ממשיכה לגדול אך אחוזי הגביה נותרים אותו הדבר".

 

ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבן, אמר כי "הבדואים בפזורה רואים את המצב ביישובי הקבע, בלקיה וברהט, את ניתוקי המים, ולא רוצים לעבור לכאן. הממשלה לא משקיעה ביישובי הקבע. מגיע לנו יותר, כמו במיתר ובלהבים. אם יש בעיה ברהט היא משפיעה גם על תל שבע וחורה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבישי ברוורמן
צילום: דנה קופל
מומלצים