שתף קטע נבחר

ערב יום כיפור: איראן יורה טילים בתרגיל "הרתעתי"

התמרון הצבאי שנפתח הבוקר יימשך כמה ימים. שוגרו טילים לטווח קצר ממספר משגרים במקביל, ובהמשך ינוסו טילים לטווח בינוני וארוך, בהם טילי שיהאב-3 היכולים להגיע לישראל. המעצמות לאיראן: ספקו גישה למתקן בקום בתוך שבועות

כשברקע המתיחות הגוברת בעניין הגרעין, פתחה הבוקר (יום א') איראן בתמרון צבאי, במהלכו שוגרו טילים, כדי "לשמר ולהגביר את יכולת ההרתעה של הכוחות המזוינים של איראן". הטלוויזיה האיראנית דיווחה, כי במסגרת התרגיל כבר שוגרו שני טילים חדשים לטווח קצר מסוג "טונדר-69" ו"פאתח-110", ומחר ישוגרו גם טילים לטווח ארוך מסוג "שיהאב". התרגיל, ששמו "הנביא הגדול 4" יימשך מספר ימים - גם ביום כיפור.

 

מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, גנרל חוסיין סלאמי, אמר כי בתמרון הבוקר שוגרו טילים לטווח קצר מסוג זילזאל, פאתח וטונדר. הוא ציין כי הטילים פגעו במטרות. לדבריו, הלילה צפויים הכוחות לערוך ניסויי ירי בטילים לטווח בינוני מסוג שיהאב 1 ו-2, ומחר ינוסו טילי השיהאב-3 לטווח רחוק, המסוגלים לפגוע גם בישראל.

 

הוא הוסיף כי סוללות הטילים שלנו לא יהוו בשום אופן איום כלפי המדינות השכנות, והדגיש כי המסר של התרגיל המכוון למדינות "החמדניות" - כינוי למעצמות המערב - הוא ש"אנחנו מסוגלים להגיב תגובה מוחצת ומהירה לאויב".

 

הגנרל סלאמי המעיט בחשיבות איומיה של ישראל לתקוף את מתקני הגרעין באיראן ואמר כי "עדיף למשטר הציוני, שלא הצליח להתמודד עם ארגון לא חמוש בעזה במשך 22 ימים, לעסוק בבעיות שלו". הוא הוסיף כי ישראל היא מדינה קטנה שאינה מעסיקה את איראן, וכי "באופן עקרוני הם אינם בגודל כזה שאנחנו נעסוק באיומים שלהם".


ניסוי קודם בשיהאב 3 (צילום ארכיון: AFP)

  

אתמול הודיעו משמרות המהפכה כי מדובר בתרגיל שנתי שנקבע מראש, אולם אין להוציא מכלל אפשרות שהוא קשור לחשיפת המתקן הגרעיני ליד קום בסוף השבוע. ביום חמישי הקרוב צפויה איראן להיכנס לשיחות בז'נבה עם מעצמות המערב. התרגיל הצבאי ככל הנראה נועד לאותת למערב כי טהרן אינה מתכוונת לסגת מעמדותיה בנוגע לתוכנית הגרעין שלה.

 

גורם בכיר בממשל האמריקני אמר הלילה כי ארצות הברית ונציגי המעצמות ידרשו מטהרן לספק להם גישה בלתי מוגבלת למתקן התת-קרקעי להעשרת אורניום בקום. לדברי הגורם, המעצמות ידרשו מאיראן להוכיח אחת ולתמיד כי תוכנית הגרעין שלה נועדה למטרות שלום כפי שהיא טוענת, ולא לפיתוח נשק גרעיני כפי שחושד המערב. הם דורשים פיקוח, "בתוך שבועות".

 

מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, הגנרל חוסיין סלאמי, אמר כי מטרת התרגיל היא "להציג את רצונה של האומה האיראנית הגדולה להגן על הערכים והשאיפות המהפכניות והלאומיות שלה". לדבריו "התרגיל יימשך מספר ימים ויחולק לכמה שלבים במהלכם ישוגרו בו זמנית מספר טילים למטרות דמה שנקבעו מראש".

 

הוא הוסיף כי התרגיל נועד להעריך את

"היכולות הטכניות והפיתוח הטכני שנעשו לאחרונה בסוללות טילי הקרקע-קרקע של משמרות המהפכה". משמרות המהפכה כפופות ישירות למנהיג העליון באיראן, האייתוללה עלי חמינאי, שהוא בעל המילה האחרונה בניהול ענייני המדינה.

  

השבוע הציגה איראן לראווה, במהלך מצעד צבאי, את הטיל "סג'יל" - המסוגל להגיע לטווח של כ-2,000 ק"מ. זאת הפעם הראשונה שבה הוצג בפומבי הסג'יל, טיל דו-שלבי המונע בדלק מוצק, מה שיכול לאפשר שיגור מהיר יותר. הטיל נחשב מתקדם יותר מהשיאהב 3, המסוגל גם הוא להגיע לטווח של 2,000 ק"מ, אך מונע בדלק נוזלי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המתקן שנחשף באיראן
הנשיא אחמדינג'אד
צילום: רויטרס
מומלצים