שתף קטע נבחר

הקרנבל מוכן: ריו תארח את אולימפיאדת 2016?

100 אלף ברזילאים ימלאו ביום שישי את חוף קופקבאנה במטרה לחגוג את ההכרזה על האולימפיאדה הדרום-אמריקנית הראשונה. לשיקגו, מדריד וטוקיו יש תוכניות אחרות

מתקרבים להכרעה. ארבע ערים בעולם יעסקו היום (ו') בדבר אחד בלבד - זהות מארחת המשחקים האולימפיים בעוד שבע שנים.

 

 

חברי הוועד האולימפי הבינלאומי יצפו בפרזנטציות של שיקגו, ריו דה ז'נירו, מדריד וטוקיו - ארבע המועמדות הסופיות - יאזינו לנאומים של מובילי הקמפיינים ומנהיגי המדינות ובסופו של דבר יצטרכו להכריע - מי תקבל את הכבוד לאירוח אולימפיאדת 2016. הדרמה תועבר בשידור ישיר בערוץ 1, החל מ-17:00.

 

סוכנויות ההימורים מעניקות יתרון קל לשיקגו במירוץ הצמוד, והחלטתו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, להגיע לקופנהאגן ולנאום בקונגרס הוועד האולימפי רק נותנת דחיפה נוספת ל"עיר הרוחות", אבל דווקא ריו יכולה לקלקל לה את התוכניות. דרום-אמריקה מעולם לא אירחה אולימפיאדה, והברזילאים טוענים כי הם לא רק רוצים את המשחקים, הם גם צריכים אותם.

 


דייויד רובינסון, חבר בדרים טים המקורית, תומך בשיקגו (AP)

 

"Yes, We can", הסיסמה שהובילה את אובמה לבית הלבן, היא זו שמשמשת את נשיא ברזיל, לואיס אינסיו לולה דה סילבה, שמשמש כיחצ"ן של ריו 2016. "הפעם אנחנו מסתכלים על העולם ואומרים 'אנחנו יכולים לעשות זאת'", אומר לולה הכריזמטי, שיודע שכל קול חשוב במאבק על האירוח. "ברזיל נמצאת כעת במצב טוב יותר מאשר הרבה מדינות מפותחות. היינו האחרונים שנפגעו מהמשבר הכלכלי, והראשונים שיצאו ממנו".


זיקוקים מעל המראקנה בתום משחקי פאן אמריקה (רויטרס)

 

חברי הוועד האולימפי, ובהם גם הישראלי אלכס גלעדי, חוששים מרמת הפשע בריו, מהמחסור במלונות ומהצורך בתקציב ענק למימון האירוח ובניית המתקנים (14.4 מיליארד דולר, בטח לאור קיום מונדיאל 2014 בברזיל), אבל יודעים שאולימפיאדה שתגיע למראקנה ולחופים הנפלאים בעיר, אמורה להיות נהדרת. 100 אלף איש צפויים להגיע לחוף קופקבאנה, שיארח, אם וכאשר, את תחרויות כדורעף החופים, במטרה לחגוג את ההכרזה בסטייל הברזילאי המוכר.

 

פלה, הספורטאי הברזילאי הגדול בכל הזמנים, מעולם לא השתתף באולימפיאדה וגם הוא מנסה להביא את המשחקים לריו. "זכיתי בשלושה גביעי עולם והבקעתי מעל ל-1,000 שערים, אבל אני עדיין חושב לפעמים על זה שאין לי מדליה. החלום שלי תמיד היה לזכות בזהב", אמר כדורגלן העבר בן ה-68, שבגלל היותו מקצוען מגיל צעיר לא היה יכול ליטול חלק במחשקים האולימפים.

 

בציוני ההערכה של ועדת הבדיקה דורגה ריו רק חמישית, אפילו אחרי דוחא הקטארית, אבל בסופו של דבר היא עלתה לראשונה לשלב הסופי, ויש לה סיכוי לא רע לקחת את כל הקופה ולחגוג את הקרנבל מוקדם מהצפוי. שיקגו, היריבה העיקרית של ריו, מקווה להחזיר את המשחקים לארה"ב לראשונה מאז אטלנטה 1996, ובונה בעיקר על הזוג אובמה.


מישל אובמה בקונפהאגן. הזוג הנשיאותי למען שיקגו (AP)

 

הגברת הראשונה, מישל אובמה, כבר הגיעה לדנמרק והחלה בשיחות עם חברי הוועד האולימפי. ברק אובמה החליט ברגע האחרון לשנות את תוכניותיו

ולנאום בקופנהאגן, בתקווה שמה שהצליח לטוני בלייר ב-2005 (הבאת המשחקים ללונדון ב-2012) יעזור גם לקמפיין של שיקגו 2016.

 

טוקיו ומדריד הן האאוטסיידריות במירוץ, והן סובלות בעיקר מהאולימפיאדה הקודמת ומזו שתיערך בעוד שלוש שנים. לראש ממשלת יפן החדש, יוקיו הטויאמה, יהיה קשה לשכנע את הבוחרים להביא את המשחקים שוב למזרח הרחוק, שנה בלבד אחרי בייג'ינג 2008, למרות שטוקיו 2016 אמורה להיות האולימפיאדה הירוקה בכל הזמנים ואולי גם הקומפקטית ביותר.

 

בירת ספרד, שדורגה שלישית אחרי לונדון ופריז במירוץ לאירוח ב-2012, הולכת נגד הסברה שלא יתקיימו שני משחקי קיץ ברצף באותה יבשת (מה עוד שסוצ'י מרוסיה תארח את אולימפיאדת החורף ב-2014). מלך ספרד חואן קרלוס הגיע אף הוא לדנמרק, אך למרות שלמדריד יש "ביד" מצוין, קטנים הסיכויים שהמלך ישוב הביתה עם חמש טבעות, ולא רק עם כתר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הברזילאים מסתערים
צילום: AP
מומלצים