שתף קטע נבחר

ב.מ.וו X1 - ואושר יהיה לכל?

רכב הפנאי החדש של ב.מ.וו, ה-X1 על שלל גרסאותיו, מבטיח המון רגעי אושר למי שיסכים לרכוש אותו. הצטרפנו להשקה, כדי לבדוק עד כמה הוא מקיים את מה שהיצרנית מבטיחה

במסע הפרסום החדש של ב.מ.וו מככבים המון אנשים שמחים. נהגים, נוסעים, ילדים, מבוגרים, נשים וגברים וכלבים - כולם מחייכים וצוחקים. ומה הסיבה לכל האושר הזה? בימי הגשש החיוור התגלתה לעולם העובדה כי "העולם מצחיק אז צוחקים", אבל לב.מ.וו יש סברה אחרת: לטענתם, המכוניות שהם מייצרים כל-כך מרגשות, עד שללקוחות אין ברירה אלא להיות מאושרים. אמנם זה נשמע כמו משהו שמגיע דווקא מעלון חסידות ברסלב, אבל בב.מ.וו טוענים שהחברה ממש הוקמה כדי להביא לעולם "אושר".

 

ואיזה אושר מביא לעולם הזה רכב הפנאי החדש של ב.מ.וו, ה-X1? כרגיל, רשימת ההבטחות ארוכה, וכוללת את כל המנטרות הקבועות של היצרנית: הנאה מנהיגה, ביצועים ספורטיביים, חדשנות ופאר. האם יש אמת בהצהרות - והאם יש בכך די כדי לגרום לכם אושר כה גדול, עד שתתחילו לחייך כל היום? השקת ה-X1, שנערכה בסוף השבוע האחרון בגרמניה, העמידה במבחן את כל ההבטחות, וגילתה שוב שעושר אינו מבטיח אושר.

 

 

בדיחה של גרמנים

האמת היא שזה קצת מפתיע למצוא כל כך הרבה חיוכים ושמחה במסע פרסום של מותג גרמני. אחרי הכל, גרמניה היא לא בדיוק מולדת ההומור או ערש מעשי המשובה. דווקא קל הרבה יותר לקשור את הגרמנים עם ערכים מנוגדים לצחוק ואושר - כמו למשל נוקשות ורצינות תהומית. קחו למשל את העיצוב של ה-X1. עם רמיזות רבות לאחים ואחיות במשפחת היצרנית - מה-X3 וה-X5 ועד סדרה 7 בכבודה ובעצמה - רכב הפנאי הקטן בהיצע של ב.מ.וו נראה דווקא זועף יחסית בחרטום, עם צדודית רצינית ואחוריים מעט סתמיים. התוצאה נקייה ויעילה, אבל חסרת השראה ומעט קודרת.

 

וזו קדרות שאינה מתפוגגת בתא הנוסעים. אמנם לזכות ה-X1 עומדים לא מעט דברים שהורגלנו לקבל בב.מ.וו: איכות חומרים מצוינת, מפרט אביזרים מרשים (במכונית המבחן), ואותה תחושה ייחודית של יוקרה ועושר. גם המרחב לנוסעים טוב, ומציע מספיק מקום לחמישה. אלא שכל אלה אינם יכולים לחפות על שעמום עיצובי מדאיג. למעשה, תא הנוסעים של ה-X1 נראה כמעט זהה לזה של מרבית הדגמים המודרניים של ב.מ.וו - וזה לא משהו שמעורר שמחה או אושר, גם אם אפשר להבין את המניעים הכלכליים העומדים מאחוריו.

 

"אנחנו מייצרים רגשות"

ה-X1 יוצע בארבע גרסאות מנוע: שלושה מנועי טורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר עם הספקים שונים (143, 177 ו-204 כ"ס) ומנוע בנזין בנפח 3.0 ליטר (258 כ"ס). לראשונה בסדרת רכבי הפנאי של ב.מ.וו, ה-X1 יוצע גם בשתי גרסאות הנעה: כפולה או אחורית בלבד. למרבה הצער, לאירוע ההשקה - שנערך בלייפציג, לא רחוק מהמפעל שבו מיוצר ה-X1 - הגיעה גרסה אחת בלבד: "xDrive 20d", עם גרסת הביניים של מנוע הטורבו-דיזל והנעה כפולה. אגב, זה המקום להבהיר כי למרות המרכב המוגבה מעט וההנעה הכפולה, אין ל-X1 כל יומרות להיות "רכב שטח".


 

בכל הנוגע לביצועים ויכולת דינמית, שוב, כמו שהורגלנו מהיצרנית, קשה למצוא פגמים חמורים בגרסת ה-20d. עם 35.7 קג"מ זמינים כבר ב-1,750 סל"ד, המנוע מעניק ל-X1 גמישות רבה, המתבטאת בתאוצות-ביניים יעילות ומהירות. גם מהירות אינה חסרה ל-X1, והוא מזנק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות - נתון נאה לכלי רכב ששוקל יותר מ-1.6 טון.

 

אלא שכל זה אינו מספיק עבור ב.מ.וו. אם נחזור למסע הפרסום, נמצא בו הבטחות כמו "אנחנו לא מייצרים מכוניות, אנחנו מייצרים רגשות", וגם "אנחנו מבטאים את הנאת הנהיגה". וב-X1 קשה למצוא סיבה אמיתית לכל ההצהרות האלה. אז נכון, יש לו אחיזת כביש גבוהה מאוד, הגה מהיר וביצועים טובים. ונכון - מול לא מעט רכבי פנאי מתחרים, הוא עשוי להרגיש מהנה לנהיגה. אבל כמי שנושא את סמל הפרופלור הכחול-לבן של ב.מ.וו, ה-X1 מספק מעט מדי תחושות ספורטיביות ומעט מדי הנאה.

 

יתרה מכך: במפתיע, מנוע הדיזל סובל מאופי פעולה מחוספס למדי, המלווה בפס-קול לא ממש נעים ובוודאי לא ספורטיבי. לכך נוספת נוחות נסיעה נמוכה לעיתים, שבלטה לרעה על כבישי מזרח-גרמניה. שילוב מנוע מחוספס עם נוחות מוגבלת, מונעים מה-X1 מלהציע לנהג ולנוסעים את העידון המתבקש מרכב-פנאי יוקרתי. וזה חסרון ברור ומשמעותי.

 

לחיי בעלי המניות

כמי שמצהירה על כך שהאושר של לקוחותיה עומד בראש מעייניה, נראה כי ב.מ.וו מפספסת מעט את המטרה עם ה-X1. כמכונית - "רכב פנאי" המיועד לנסיעה בעיקר בכביש - ה-X1 עושה עבודה טובה, ובחלק מהמדדים אפילו טובה מאוד. אי אפשר שלא להעריך את האיכות הגבוהה של תא הנוסעים, את הביצועים הטובים, ואת היכולת הדינמית הגבוהה. אבל כמכונית המיוצרת על-ידי ב.מ.וו - "השומרים הנאמנים ביותר של ההתלהבות" - ה-X1 אינו מספיק טוב. העיצוב חסר השראה, המנוע מחוספס, נוחות הנסיעה לקויה לעיתים, וגם התנהגות הכביש אינה מרגשת כפי שב.מ.וו היו רוצים שתאמינו שהיא.


 

ובכל זאת, ולמרות הכל, ה-X1 בהחלט עשוי לזכות להצלחה נאה, בעולם ובישראל. נקודה ראשונה ומשמעותית שתשחק לטובתו היא החמרת תקני זיהום האוויר, המובילה לירידת קרנם של רכבי כביש-שטח גדולים - כמו ב.מ.וו X5 או אודי Q7 - ולהגדלת נתח השוק של רכבי פנאי בינוניים וקטנים, כמו מרצדס GLK או אודי Q5. נקודה נוספת היא כוח המותג של ב.מ.וו, שמבטיח כי ה-X1 ייהנה מהילה של "מכונת נהיגה", גם אם בפועל אינו מממש את ההבטחה.

 

ונקודה אחרונה היא דווקא כלכלית: כשיגיע לארץ בתחילת 2010, יחל מחירו של ה-X1 ב-280 אלף שקל, עבור גרסת ה-20d. כך שנראה כי עם תג-מחיר הגיוני ורמות גימור הוגנות, ה-X1 עשוי להצטרף להצלחה ממנה נהנים כיום רכבי פנאי כמו וולוו XC60 ואודי Q5. אם זה אכן יקרה, יתברר שהאושר עליו מדבר מסע הפרסום של ב.מ.וו, נוגע בעיקר לבעלי המניות של היצרנית והיבואנית.


ב.מ.וו X1

ב.מ.וו X1
מנוע ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו
נפח / סוג דלק 1,995 סמ"ק / דיזל
הספק מרבי 177 כ"ס ב-4,000 סל"ד
מומנט מרבי 35.7 קג"מ ב-1,750 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה / אוטומטית, שישה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 445.4 ס"מ
רוחב 179.8 ס"מ
גובה 154.5 ס"מ
בסיס גלגלים 276 ס"מ
משקל 1,660 ק"ג
נפח תא מטען 420 ליטר
100-0 קמ"ש 8.6 שניות
מהירות מרבית 213 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 17.2 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 164 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק לא ידוע
מחיר 280,000 שקל
אחריות 36 חודשים
כריות אוויר 6 (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל טרם נבחן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היכולת הדינמית גבוהה, הנוחות לא מרשימה
תא נוסעים. איכותי - אך אפרורי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים