שתף קטע נבחר

מופז על המהומות בי-ם: לא רואה סימני התפשטות

לפני תשע שנים התפרעו ערבים בהר-הבית, לאחר שאריאל שרון עלה להר. למרות הדימיון, הרמטכ"ל דאז ומפקד משטרת ירושלים לשעבר לא צופים אינתיפאדה שלישית. מופז: "ההערכה שלי היא שזו פרובוקציה שנועדה לפגוע במועדים הקדושים"

ב-28 בספטמבר 2000 עלה יו"ר האופוזיציה דאז, אריאל שרון, להר-הבית. זמן קצר לאחר שעזב את האזור החלה המהומה - 25 שוטרים ו-20 ערבים נפצעו. בלשכת של יאסר ערפאת אמרו ששרון פתח במלחמת דתות. הדרך לפרוץ אינתיפאדת אל-אקצה היתה קצרה מאוד. תשע שנים לאחר מכן שוב גואה המתיחות סביב אותו מקום. הפעם תולים הפלסטינים את הסיבה למהומות ברצונם של פעילי ימין לעלות להר.

 

המהומות בירושלים - העדכונים האחרונים ב-ynet

 

ח"כ שאול מופז, שהיה הרמטכ"ל בעידן האינתיפאדה השנייה, לא צופה התקוממות שלישית: "כרגע, ההערכה שלי היא שזו פרובוקציה שנועדה לפגוע במועדים הקדושים ליהודים, על מנת ליצור מימד של נוכחות, של התנגדות. אני לא רואה כרגע סימנים שזה מתפשט מעבר למקומות הקדושים בכותל ובהר-הבית.

 אני מתרשם שגם הנוכחות של כוחות הביטחון נכונה. בימים אלה מספיק אירוע אחד או שנים או שלושה, שיש בהם פגיעה, כדי לייצור אווירת התלהמות". עם זאת, הוא אומר: "אולי אם זה יימשך, נראה דברים גם יותר עמוקים".

 

הוא גם סבור שהמצב כיום שונה ממה שהיה בשנת 2000. "אני לא רואה סימנים של התקוממות כוללת. ביהודה ושומרון יש שליטה יחסית סבירה בהשוואה לעבר, גם של הכוחות הפלסטיניים וגם של צה"ל והמשטרה". ח"כ מופז הפנה אצבע מאשימה לראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית: "אני רואה בעיקר את הפרובוקציות של ראאד סלאח, שנועדו להפגין כוח, וגם להראות שהם מתנגדים למדינת ישראל. המקום הרגיש ביותר לעשות את זה הוא ירושלים, כשיש ברכת כהנים, ויום כיפור וסוכות. אלה תאריכים מאוד רגישים לנו, ויש התקהלויות גדולות של יהודים. כל יידוי אבנים, בין אם של עשרות בודדות או יותר, מעורר שאלה כיצד מאפשרים את קיום התפילות, את אווירת החג ואת קדושת החג, ולא מביאים לנפגעים, כדי לא להביא להסלמה".

 

"ממש לא דומה לאינתיפאדה"

גם ניצב בדימוס מיקי לוי, שמונה למפקד מחוז ירושלים כמה חודשים לאחר פרוץ המהומות ב-2000, וחווה בתפקיד את השנים הקשות ביותר של הפיגועים בבירה, סבור כי הפעם המצב שונה. "זה ממש לא דומה לאינתיפאדה. אלו אירועים בודדים שיסתיימו. הזיכרון הציבורי הוא זיכרון קצר מאוד. אין שנה בה בחגי ישראל לא נוצר חימום כזה או אחר. עושים מהומה על לא מאומה".

 

כמו מופז, גם הוא ממעיט בגודל המחאה: "מדובר בכמה עשרות נערים שיידו אבנים ובזה נגמר העניין. בסך הכל, רוב תושבי ירושלים רוצים שקט, רוצים שגשוג ושהעיר העתיקה תהיה מוצפת בתיירים שייקנו בשבתות וחגים. מי שמונעים את זה ומעלים את רף המתח זה כמה מנהיגים מהתנועה

 האיסלאמית, שמפריחים כל מיני שמועות על ראש הממשלה שאמור היה כביכול לחנוך מנהרה חדשה בעיר דוד. אינתיפאדה חדשה? זו פנטזיה פלסטינית של כמה גורמים קיצוניים ותו לא".

 

ניצב בדימוס לוי הזכיר את כינוס התנועה האיסלאמית בצפון ביום שישי, שם נטען ש"מסגד אל-אקצה בסכנה". גם לדעתו, השייח סלאח הוא מקור הרע ומנסה לחמם את האווירה: "משטרת ירושלים בעלת ניסיון רב. מפקד המחוז בצדק מנע כניסה של צעירים בהר הבית בעלי פוטנציאל להפר את הסדר וזאת בעקבות חימום המצב והצהרות לא אחראיות של פלג התנועה האיסאלמית. בכלל, ראוי שאנשי ציבור ומנהיגי דת משני הצדדים ימעטו בהצהרות שמביאות לחימום האווירה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המהומות בירושלים
צילום: AFP
צילום:דודו פריד
מופז בימים ההם
צילום:דודו פריד
צילום: גלי תיבון
לוי. "מהומה על לא מאומה"
צילום: גלי תיבון
מומלצים