שתף קטע נבחר

אם כולנו טמאים למה נשים צריכות לטבול?

שאלה:

 

אם כולנו טמאים היום, למה נשים צריכות לטבול? (שני, מרכז)

 

תשובה:

 

חשוב להקדים, שטומאה וטהרה הם עניינים שבגזירת מלך, התורה פירטה אותם ואת הלכותיהם, ואנו מקיימים אותם בבחינת "נעשה ונשמע". הטומאה איננה לכלוך היורד במים, אין מכשיר שיכול למדוד אותה, ואין איש שמבין את הנימוקים לפרטי ההלכות בענייני טומאה וטהרה. המאמינים בה', מקבלים בהגדרה את העליונות של הבורא על ההבנה האנושית, ומקיימים את מצוותיו בין אם הן מובנות להם ובין אם לאו.

 

יש סוגים שונים של טומאה, והלכות שונות הקשורות בהם. טומאת מת, היא טומאה מסוג מסוים, והאדם נחשב טמא מת במקרים מסוימים שפורטו בהלכה. למשל, אם נגע במת, בעצם אדם או בקבר, או היה תחת גג אחד עם מת. האמירה ש"כולנו טמאי מתים" יסודה בעובדה שבכדי להיטהר מטומאת מת יש צורך בתהליך של שבעה ימים, בהם מזים על האדם פעמיים מאפר של פרה אדומה, שאיננה מצויה בידינו.

 

מלבד טומאת מת, יש סוגי טומאה אחרים. יש טומאות היוצאות מן הגוף, כדוגמת נידה ובעל קרי, זב וזבה ויולדת. יש טומאת מצורע וטומאת מגע השרץ, ועוד ועוד.

 

כל סוג טומאה גורר אחריו דינים מסוימים, ודרך היטהרות מסוימת. למשל, נידה ובעל קרי נטהרים בטבילה. זב וזבה, יולדת ומצורע צריכים בנוסף לכך גם הערב שמש (כלומר שיגיע הערב שאחר הטבילה) וקרבן.

 

יש דינים שונים הכרוכים בסוגי טומאה שונים. טמא מת יכול להיכנס להר הבית, עד גבול מסוים, אך לבעל קרי ונידה אסור להיכנס להר הבית בכלל. כך יכול להיות מצב, שאדם טובל, נטהר מטומאת קרי אך עדיין נשאר טמא מת, ויהיה מותר לו להיכנס למקומות המותרים בהר הבית.

 

אישה נידה אסורה לבעלה, ואיסור זה חופף במידה מסוימת (אך לא לגמרי – ראו במשנה הראשונה במסכת נידה) לטומאת הנידה. אין קשר בין טומאת המת לטומאת הנידה, וייתכן שאישה תהיה טהורה מטומאת נידה אך טמאה בטומאת מת.

 

כיום אין הרבה משמעות מעשית לדיני הטהרה והטומאה, ואנו פוגשים אותם בעיקר בנושא הפרשת חלה ותרומה (שלא נותנים אותן לכהנים, ואחת הסיבות היא שהחלה והתרומה שאנו מפרישים הם טמאות ואסורות) ובעניין עליה להר הבית, שגם הוא מוגבל ומצומצם מאד מסיבות פוליטיות. כמו כן, אנו פוגשים עניין זה באיסור המוטל על כהנים להיטמא למתים.

 

בניגוד לנושא הטומאה, שמשמעותו המעשית היום חלשה, איסור הנידה הוא איסור תורה, ועד שהאישה טובלת כדין היא ובעלה אסורים בכל מגע גופני. לכן למרות שהטבילה אינה מטהרת את הטובלת מטומאת המת, היא מתירה לה ולבעלה קיום יחסים גופניים, ועבור הזוגות שומרי המסורת, זו סיבה מספקת לטבילה. (משיב: הרב דרור ברמה)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים